به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم در این جلسه گفت: هفته قبل با حضور استاندار بازدید میدانی از شهرک صنعتی شکوهیه صورت گرفت و مقرر شد موارد مورد توجه در بازدید، در جلسه امروز کارگروه تعیین تکلیف شود.
مهرداد غضنفری بیان کرد: در همین راستا قرار شد، کار عملیاتی اجرای پست جدید برق منطقه شکوهیه برای کمک به پیک مصرف در فصل تابستان از هفته آینده در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: حل برخی از مشکل های شهرک صنعتی شکوهیه، استانی است که می توان آن را با استفاده از ظرفیت های موجود استان حل کرد، برخی از مشکل ها راهکار قانونی دارد که باید آن را از طریق مراجع حقوقی پیگیری کرد و حل بخش دیگری از مشکل ها نیاز به اعتبارهای ملی دارد که در این زمینه با توجه به محدودیت های اعتباری قم به خصوص در بخش عمرانی باید تلاش جدی برای جذب منابع ملی صورت گیرد.
وی افزود: مشارکت همه دستگاه های اجرایی استان به خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مسیر تامین اعتبار مورد نیاز طرح های صنعتی در قم، ضروری است و همه مدیران استان باید در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید حضور داشته باشند.
غضنفری گفت: باید میزان اعتبار ملی و استانی درنظر گرفته شده برای شهرک های صنعتی قم به طور دقیق مشخص شود تا بتوان بر روی آن برنامه ریزی کرد.
وی افزود: دستگاه های خدمت رسان باید به تعهدات خود در ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در شهرک های صنعتی قم، عمل کرده و دستگاه های مرکزی خود را برای تامین اعتبارات لازم متقاعد کنند.
وی ادامه داد: با مدیریت کارآمد می توان هزینه های اجرای طرح های زیرساختی در شهرک های صنعتی را کاهش داد و در این زمینه لازم است تکالیف دستگاه ها به صورت مشخص تعیین شود.
معاون استاندار قم گفت: چرا باید 209 واحد در شهرک صنعتی شکوهیه که امور زیربنایی آن با استفاده از منابع بیت المال انجام شده است، تعطیل باشد، نباید این واحدها را رها کرد، چراکه بیش از 50 درصد آن ها مشکل تامین نقدینگی دارند و با استفاده از بسته های حمایتی و تزریق منابع مالی جدید می توانند به چرخه تولید بازگردند.
وی با اشاره به این که استانداری قم امروز به عنوان یک دستگاه اجرایی نه حاکمیتی وارد میدان شده است، افزود: از جانب استانداری قم، نامه ای به وزیر کشور ارسال و از وی درخواست شد تا تکلیف واحدهای بدهکار که در اختیار بانک ها قرار گرفته اند مشخص شود.
وی ادامه داد: 80 درصد مشکل های موجود در بخش های اقتصادی استان با پیگیری مستمر قابل حل است و به همین خاطر مجموعه استانداری به صورت شبانه روزی پیگیر امور فعالان اقتصادی است.
غضنفری گفت: دستگاه های اجرایی قم با تمام توان در صحنه حاضر شدند و بنده نیز دل در گرو توسعه قم دارم و به همین دلیل روند پیشرفت اقتصادی استان با جدیت دنبال می شود.
وی با اشاره به اهمیت اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شکوهیه گفت: توسعه حمل و نقل به خصوص در بخش ریلی مهمترین زیرساخت مورد نظر مسئولان استان است که باید با تمام توان مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین لازم است طرح اتصال زمین 96 هکتاری به شهرک صنعتی شکوهیه با جدیت دنبال و زمینه جذب اعتبارات ملی در این خصوص انجام شود.
شهرک صنعتی شکوهیه شامل 461 واحد شیمیایی،281 صنایع فلزی، 348 واحد صنایع غذایی، 20 واحد غیر فلزی، 57 واحد سلولوزی، 69 واحد نساجی،856 واحد خدماتی و34 واحد برق و الکترونیک است.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر،چاپ و نشر،سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است و شهرک صنعتی شکوهیه به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی قم در کیلومتر12 جاده قدیم قم - تهران واقع شده و 72 درصد سرمایه گذاری صنعتی استان با اعتباری بیش از 23 هزار و 476 میلیارد ریال در این شهرک است.

** مشکل واحدهای موتورسیکلت سازی شهرک صنعتی شکوهیه حل می شود
همچنین در این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: روز جمعه هفته گذشته با حضور اعضای انجمن موتورسیکلت سازان دیداری با رئیس مجلس شورای اسلامی انجام و قرار شد بحث تبدیل سیستم های کاربراتوری به انژکتوری که منجربه تعطیلی برخی از واحدهای موتورسیکلت سازی استان و تعدیل 500 تن از کارگران آن ها شده است، مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.
محمود سیجانی افزود: با وجود فراهم نبودن زیرساخت های صنعتی در بخش موتورسیکلت سازی، ارتقای استانداردهای یورو سه به یورو چهار در این بخش که همراه با مصوبه دولت و عدم شماره گذاری موتورهای یورو سه توسط پلیس بوده است مشکل هایی را برای قم که قطب تولید موتورسیکلت کشور می باشد، ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: 27 واحد موتورسیکلت سازی در قم فعالیت می کنند و به طور میانگین بین 40 تا 60 درصد تولید موتورسیکلت کشور دراین استان صورت می گیرد.
وی ادامه داد: با پیگیری های رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار قم قرار شد تا این مساله در جریان اصلاح مصوبه دولت و مکاتبه با نیروی انتظامی حل شود و موتورسیکلت های یورو سه تا پایان سال جاری برای شماره گذاری با مشکلی مواجه نباشند.

** الحاق زمین 96 هکتاری به شهرک صنعتی شکوهیه
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم نیز در این جلسه گفت: در جریان مکاتبات انجام شده با سازمان جهاد کشاورزی قرار شد زمینی به مساحت 96 هکتار در نزدیکی شهرک شکوهیه با سه شرط اخذ مجوز از محیط زیست برای تامین شدن فضای سبز مورد نیاز، داشتن مصوبه الحاق و تامین اعتبارات دولتی به شهرک صنعتی شکوهیه واگذار شود.
امیر طیبی نژاد، افزود: تلاش می شود در جریان مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی، هزینه 80 درصدی قیمت زمین که به عنوان عوارض تغییر کاربری تعیین شده است، صفر شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: این منطقه در گذشته در اختیار کشاورزان قرار گرفته بود اما به دلیل شوری آب، امکان کشاورزی در آن فراهم نبود و به همین دلیل پس از مدتی به عنوان کاربری فضای سبز به شرکت شهرک های صنعتی استان واگذار شد.
محمد رضا طلایی گفت: اکنون برای تغییر کاربری این زمین باید اقدام های قانونی مرتبط با آن انجام و شرایط الحاق آن مطابق آن چه ذکر شد، صورت پذیرد تا وزیر جهاد کشاورزی با انتقال بدون پرداخت عوارض آن موافقت کند.
تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه گفت: بر اساس مصوبه های جدید، تصمیم گیری برای زمین های تا سطح 200 هکتار به استان ها واگذار شده است، بنابراین تصمیم گیری در خصوص الحاق زمین 96 هکتاری به شهرک صنعتی شکوهیه در کارگروه ارزیابی استان مورد توجه قرار گرفت و هیچ گونه مانعی برای صدور مجوز الحاق این زمین وجود ندارد و تنها منتظر اعلام نظر نهایی جهاد کشاورزی و آزادسازی زمین هستیم.

** کاهش حق نظاره چاه های آب شهرک صنعتی شکوهیه
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم در ادامه گفت: کاهش حق نظاره چاه های آب شهرک صنعتی شکوهیه از جمله اقدام هایی بود که در روزهای اخیر پیگیری شد و مبلغ 970 میلیون ریالی که برای چاه های جدید صادر شده بود به 150 میلیون ریال کاهش پیدا کرد، همچنین از حق نظاره چاه های قدیمی نیز 50 درصد کاسته شد.
طیبی نژاد همچنین با اشاره به وضعیت بحرانی برق شهرک صنعتی شکوهیه، افزود: تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد پست جدید برق در این منطقه به مبلغ 2 میلیارد و چهارصد میلیون ریال خریداری شده است و تلاش می کنیم با همکاری برق منطقه ای قم این پست تا قبل از فرارسیدن زمان پیک مصرف در فصل تابستان وارد مدار شود؛ همچنین اعتبارات خوبی برای دایمی ساختن این پست برق در شهرک صنعتی شکوهیه اختصاص یافته است.

** عضو هیات مدیره شهرک صنعتی شکوهیه نیز در این جلسه گفت: هم اکنون منابع آبی تحت اختیار این منطقه هفت هزار و 500 متر مکعب می باشد و این درحالی است که اگر همه واحدهای منطقه به صورت کامل به فعالیت بپردازند به 35 هزار متر مکعب آب نیاز است.
حمید رضا عالمی افزود: مشکل دیگر این است که قبض چاه های آب در این منطقه به جای صنعتی به صورت تجاری صادر می شود و هزینه های بالایی را برای واحدهای تولیدی درپی دارد.
وی ادامه داد: این شهرک سایت پسماند صنعتی ندارد و به همین دلیل محیط زیست منطقه در معرض تهدید قرار گرفته که لازم است در این خصوص برای جلوگیری از انتشار آلودگی، اقدام های فوری انجام شود.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شکوهیه، ضعیف بودن سیستم های مخابراتی و ارتباطی در منطقه است که در بسیاری از مواقع برقراری تماس با تلفن همراه را با دشواری مواجه می سازد.
عالمی با اشاره به لزوم مقابله با واحدهای غیر مجاز فعال در اطراف شهرک های صنعتی از طریق قطع برق و سایر راهکارهای قانونی، گفت: همچنین به دلیل بالا بودن هزینه های تولید در شهرک صنعتی شکوهیه، تعدادی واحد غیرمجاز در اطراف این شهرک شکل گرفته اند و فعالیت واحدهای تولیدی منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده اند.
مجتبی حاج حسینی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره شهرک صنعتی شکوهیه نیز در این جلسه گفت: پرداخت عوارض متعدد و افزایش بهای خدمات توسط دستگاه های مختلف، مشکلاتی را برای تولید کنندگان مستقر در این شهرک ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: صنعتگران ما علاوه بر پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی هم مالیات می دهند، هم عوارض و هم حق شهرداری، مگر شهرداری چه اقدامی برای این شهرک انجام داده است که بخواهد بابت آن هزینه دریافت کند.
وی ادامه داد: هزینه های تولید در ایران در هر سال 20 درصد افزایش می یابد و این هزینه های مازاد در نهایت منجر به عقب افتادن امر تولید می شود.
حسینی همچنین گفت: شب ها هوای شهرک صنعتی شکوهیه بسیار آلوده است و کسی با واحدهای تولید کننده سرب مقابله نمی کند.
وی افزود: کارشناسان محیط زیست شب و روز در شکوهیه مستقر هستند و از واحدها نمونه می گیرند اما چگونه این آلودگی ها را نمی بینند.

**سیستم فاضلاب شهرک صنعتی شکوهیه مناسب است
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: سیستم تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی شکوهیه مناسب است اما در پایین دست، پساب فاضلاب مشکلاتی را ایجاد کرده است.
همتی افزود: از یک هزار و 300 واحد صنعتی فعال در شهرک صنعتی شکوهیه، تنها 280 واحد به شبکه فاضلاب متصل هستند که باید مشخص شود بقیه واحدها به چه دلیل به این سیستم متصل نشده اند.
وی ادامه داد: در هر صورت مسئولیت قانونی این مساله برعهده شرکت شهرک های صنعتی استان و شرکت خدمت رسان زیرساختی این شهرک صنعتی است؛ در نهایت تصمیم این شد که واحدهای دارای فاضلاب که به شکبه متصل نیستند شناسایی و برای رفع این مساله راهکاری ارائه شود و زمانی به این مساله اختصاص یابد و اگر مساله حل نشد از راهکارهای قانونی برای برخورد با متخلفان استفاده شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم در این زمینه گفت: اداره امور جاری شهرک های صنعتی بر عهده هیات مدیره آن است که باید برای حل آن اقدامی انجام دهند.
طیبی نژاد افزود: هم اکنون 580 واحد تولیدی در شهرک صنعتی شکوهیه به سیستم فاضلاب متصل هستند و اولویت بندی برای اتصال صنایع شیمیایی، محصولات خانگی و سایر محصولات فاضلاب به شبکه انجام شده است.
وی بیان کرد: برای مدیریت بهتر موضوع پسماند شهرک صنعتی شکوهیه قرار شد با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل محیط زیست استان، معدنی که در نزدیکی غرب این شهرک صنعتی قرار دارد برای بازسازی به عنوان سایت پسماند مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: مشکل دیگری که شهرک صنعتی شکوهیه با آن مواجه است، به اتمام رسیدن عمر مفید شبکه آب رسانی فاز یک آن است که برای اصلاح این شبکه و جلوگیری از اتلاف 20 درصدی آب در آن به 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
طیبی نژاد همچنین با اشاره به الزام قانون برای اخذ هزینه ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در شهرک های صنعتی از تولید کنندگان گفت: با این وجود بیش از یکهزار و 270 میلیارد ریال تخفیف برای صنعتگران فعال در شهرک های صنعتی استان لحاظ شده است.

** واحدهای صنعتی بالای 50 نیروی کار باید کارشناس محیط زیست داشته باشند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم همچنین بیان کرد: براساس قانون هوای پاک که سال گذشته توسط دولت ابلاغ شد همه واحدهایی که بالای 50 تن نیروی کار دارند باید واحد کارشناسی محیط زیست داشته باشند.
همتی گفت: برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در این بخش می توان از مهندسان نظام مهندسی کشاورزی و صنعت استفاده کرد.
وی ادامه داد: آب مورد استفاده در شهرک صنعتی شکوهیه قابلیت استفاده مجدد را دارد و باید در این زمینه با توجه به کم بود منابع آبی، اقدام های لازم صورت گیرد، همچنین می توان از آب تصفیه شده فاضلاب شهری در این شهرک استفاده کرد.

** اتصال شبکه راه آهن سراسری به شهرک صنعتی شکوهیه
مدیرکل راه آهن قم نیز در این جلسه گفت: اتصال شهرک صنعتی شکوهیه در کنار اتصال گمرکات استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در دستور کار راه آهن قم قرار دارد.
محسن اعتماد افزود: با اتصال شهرک صنعتی شکوهیه به شبکه راه آهن سراسری بسیاری از مشکل های تولیدکنندگان منطقه حل خواهد شد.
وی بیان کرد: با اجرایی شدن این طرح سالانه سه میلیون تن کالا از شهرک صنعتی شکوهیه قم از طریق شبکه ریلی به سراسر ایران و جهان صادر می شود.
وی با اشاره به این که هزینه زیرسازی طرح برعهده متقاضی و هزینه روسازی آن بر عهده راه آهن است، ادامه داد: برای اجرای این طرح به بیش از 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شود.
اعتماد گفت: باید مسئولان استان و اعضای هیات مدیره شهرک صنعتی شکوهیه در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا میزان بار و مبادی ورودی و خروجی به صورت دقیق در این طرح مشخص شود.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.