سید مجتبی فرهادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مناطق 12 گانه شامل جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان است.
وی افزود: عموم مردم اطلاعی از این مناطق ندارند در حالی که اگر این مناطق در روستاهای استان قم به مردم معرفی شوند به جاذبه های گردشگری و تفریحی خوبی تبدیل خواهند شد.
وی با اشاره به دهکده سلامت در دستجرد قم گفت: این دهکده دارای بخش های مختلفی است و دریاچه مصنوعی درآن توسط سرمایه گذار احداث شده است که در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این دهکده از سال 1382 تحت عنوان طرح جامع دهکده سلامت صبا مطرح و عملیات عمرانی آن نیز پس از تکمیل طرح در سال 1384 آغاز شد که در مرحله اول این پروژه تفریحی، گردشگری و خدماتی بیش از هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی صورت گرفت.
فرهادی گفت: این منطقه به دلیل آب و هوای مناسب از ظرفیت های بسیار خوبی برای رونق گردشگری به شمار می آید.
شهر دستجرد از توابع بخش خلجستان قم است که در فاصله 75 کیلومتری از مرکز شهر قم و در شمال غربی این استان واقع شده است؛ این منطقه شامل 27 روستاست.
وی همچنین با اشاره به این که در منطقه طرلاب قم فرودگاه بین المللی در حال احداث بود گفت: این طرح به علت مشکلاتی فعلا متوقف شده است.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرهادی همچنین بخش های مختلف منطقه دشت بهشت در بخش خلجستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: با راه اندازی مجتمع تفریحی در این منطقه امیدواریم قدم های مثبتی در رونق گردشگری استان برداریم.
وی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان اعم از اداره های میراث فرهنگی و راه و شهرسازی و شرکت‌های آب، برق، گاز، مخابرات و سایر نهادها در این حوزه فعال خواهند بود تا با تامین زیرساخت های این منطقه شاهد جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی باشیم.
خلجستان، یکی از بخش های قم است که در شمال‌غربی شهرستان قم قرار گرفته است و دارای دو دهستان دستجرد و قاهان و شهر دستجرد است.
وی به ساخت و ساز مجتمع های گردشگری در روستاهای قم اشاره کرد و گفت: در مناطق گردشگری در روستاها، مجتمع های پذیرایی، تفریحی، گردشگری و رفاهی در حال ساخت است، ضمن این که دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جهت تسهیل و تامین زیرساخت های گردشگری تسهیلاتی از جمله وام های کم بهره و تخفیف درعوارض های ساخت و ساز ارائه می کنند.
وی بیان داشت: در سطح کشور به علت ظرفیت روستاها در هر استان روستای هدف گردشگری انتخاب و اجرای طرح ها در آن مصوب می شود تا با همکاری دستگاه های مختلف زیرساخت های گردشگری در این مناطق برای خدمات رسانی به گردشگران فراهم شود.
فرهادی از اجرای طرح بوم گردی در مناطق مختلف استان قم خبر داد و گفت: مجوز اقامتگاه های بوم گردی توسط این اداره کل برای متقاضیان صادر شده است تا از ظرفیت خانه های قدیمی در شهر و روستا بتوان بهره برد.
وی ادامه داد: در این مکان ها در کنار عرضه صنایع دستی و محصول های روستایی، رسوم محلی، غذاهای سنتی، نوشیدنی های محلی و سبک زندگی سنتی با لباس های محلی برای گردشگران معرفی می شود.
وی گفت: همچنین در این طرح، مناطق مختلف اطراف اقامتگاه بوم گردی توسط اهالی بومی آن منطقه به گردشگران معرفی و در کنار آن تورهای گردشگری راه اندازی می شود.
فرهادی خاطرنشان کرد: توسعه اقامتگاه های بوم به رونق صنعت گردشگری، ایجاد همدلی و مشارکت بین گردشگران و مردم، ایجاد پایبندی به اخلاق زیست محیطی و پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه و آشنا سازی گردشگران با اماکن تاریخی و ظرفیت های اکوتوریسمی کمک می کند.
/8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.