به گزارش ایرنا، سهراب امدادی فر شامگاه دوشنبه در چهل و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم به شهرداری باید بیش از این ها کمک شود.
وی افزود: امسال در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سهم 70 درصدی به 30 درصدی و 88 درصدی به 12 درصدی مبنی بر سهم شهرداری مرکز قم نسبت به سایر شهرداری ها مطرح، و شورای برنامه ریزی استان نیز در حال بررسی است.
مدیرکل مالیات قم افزود:با توجه به بیشتر بودن نقاط شهری ، قم مشمول 88 درصد به 12 درصد قرار می گیرد و حتی
باید بیشتر از این نیز به آن اختصاص پیدا کند.
قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17 اردیبهشت ماه سال 1387 مجلس شورای اسلامی، مالیات غیر مستقیمی است که مصرف ‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت ‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قسمت عمده اظهارنامه های مشاغل با توجه به سیاست های امور مالیاتی کشور به صورت الکترونیکی و خود اظهاری قبول شده و مورد توافق قرار گرفته است، افزود: بیش از 400 نیروی مالیاتی در بخش های مختلف قم درحال وصول مالیات هستند، و سال 96 بالغ بر 5 هزار و 720
میلیارد ریال وصول مالیات داشتیم که 3 هزار و 200 میلیارد ریال آن از منابع داخلی استان و بقیه از منابع ملی بوده است.
این مسئول با ابراز امیدواری از اینکه نقایص قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود، افزود: تا الان اصلاحیه قطعی صورت نگرفته و بعد از هزاران ساعت کار کار شناسی همچنان بلاتکلیف است.
امدادی فر با اشاره به تفویض اختیار داده شده به امور مالیاتی استان ها به منظور بخشودگی مالیاتی افزود: در بخش های مختلف بویژه صنعت بیش از 2 هزار میلیارد ریال مجوز بخشودگی داشتیم که به خوبی از این ظرفیت استفاده کردیم و امور مالیاتی بر خلاف رویه های گذشته به بخشودگی مالیاتی برای بیش از هزار شرکت بزرگ استان تمکین کرد و به مرحله قطعیت رسید.
وی با بیان اینکه امور مالیاتی مصمم به سهیم بودن در چرخه تولید استان است، افزود: شرکت های تولیدی سال ها به دلیل موافقت نکردن با بخشودگی مالیاتی آنها با مشکلاتی مواجه بودند، که این کار به خوبی مدیریت شد.
مدیرکل مالیاتی قم همچنین با اذعان به اینکه این استان نیز مانند بقیه نقاط کشور از فرار مالیاتی مستثنی نیست، افزود: در سال گذشته 5 درصد از فرار مالیاتی های استان وصول شد، و امیدواریم در سال جاری نرخ بیشتری وصول کنیم.
امدادی فر با ارایه آماری از پرداخت مالیات ارزش افزوده به شهرداری قم و دیگر شهرداری های این استان گفت: سال گذشته 107 میلیارد و 600 میلیون تومان به شهرداری های این استان پرداخت شد که با احتساب نسبت70 درصد به 30 درصد، سهم شهرداری قم 721 میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان اینکه یک درصد از سهم مالیات بر ارزش افزوده جهت اجرای طرح تحول سلامت به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دارد، یادآور شد: رقم مالیات بر ارزش افزوده پرداختی به شهرداری قم در سال های 92، 93، 94 و 95 به ترتیب 540 میلیارد ریال، 700 میلیارد ریال، 650 میلیارد ریال و 740 میلیارد ریال است.

** رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم نیز در این جلسه با بیان اینکه بر اساس تبصره 6 قانون بودجه، شهرهایی که به لحاظ جمعیتی شرایط مشابه تهران را دارند باید از سهم 88 درصدی مالیات ارزش افزوده برخوردار شوند، افزود: این در حالی است که بیش از 94 درصد جمعیت قم در شهر سکونت دارند، و اگر
بخواهیم به عدالت نزدیک شویم باید از سهم 94 درصدی مالیات برخوردار باشیم.
محسن محرری با بیان اینکه با این وجود شورای برنامه ریزی با تردید به این موضوع نگاه می کند، افزود: شورای برنامه ریزی استان باید مطابق آخرین آمار اعلام شده در سرشماری نفوس و مسکن تصمیم گیری کند تا اعتبارات حاصل از مالیات در جای خود هزینه شود.
محرری همچنین با انتقاد از نحوه وصول مالیات بر ارزش افزوده آن را مستمسکی برای بالا بردن قیمت ها توسط برخی از صنوف مانند طلا و جواهر، رستوران ها و مجتمع های پذیرایی توصیف کرد، و افزود: در حالی که معلوم نیست 9 درصد تعیین شده، توسط صنوف به حساب خزانه و دارایی واریز می شود، یا نه؟ با استفاده از این ابزار این هزینه را به مردم تحمیل می کنند.

** شهردار قم نیز با تاکید بر اینکه دریافت عوارض حق مسلم شهرداری است، افزود: در استان های دیگر این سهم 88 درصدی برای کلانشهرها بدون هیچ واسطه ای مطرح و توسط شورای برنامه ریزی تصویب شده است.
سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان اینکه نمی توانیم از این حق شهر کوتاه بیاییم، و این موضوع خیلی روشنی است افزود: طبق اطلاعاتی که داریم، سهم 30 درصدی که به روستاها رفته برخی از آنها نتوانستند مصرف کنند.
وی با بیان اینکه قدمت ناوگان اتوبوس رانی قم بیش از 10 سال است در صورتی که در سایر مراکز استان ها 3 یا 4 سال است، افزود: مردم قم چه گناهی کردند که نباید از امکانات بهره مند باشند؟ نباید آنها را از حقی که قانون برای آنها مشخص کرده محروم نموده و مالیات تعیین کنیم در حالی که بسیاری از خرده فروش ها از دایره مالیت بر ارزش افزوده خارج هستند.
258 دستگاه اتوبوس و 130 دستگاه مینی بوس در ناوگان درون شهری قم فعال است که 95درصد آنها مربوط به بخش خصوصی است.
سقائیان نژاد شهرها را خاکریز امنیتی برای کشور دانست و گفت: شهرها اگر به درستی اداره و مدیریت شوند، مردم اقبال بیشتری به نظام پیدا می کنند و بسیاری از مشکلات امنیتی حل می شود و با ارایه نادرست خدمات نیز امیدهای آنها کمرنگ، و کشور دچار مشکل خواهد شد.
وی با بیان اینکه نگاه خود را به شهر به عنوان یک موجود زنده تغییر دهیم افزود: باید با این رویکرد پیش برویم تا بتوانیم نظام را در مقابل توطئه های دشمنان سربلند کنیم و دست رد بر خواسته های ناحق آنها بزنیم.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.