به گزارش ایرنا،معاون امور عمرانی استانداری قم دراین جلسه گفت: همزمان با اجرای طرح بازآفرینی شهری قم، باید پارکینگ نیز در محله های قدیمی جانمایی شود تا تردد وسایل نقلیه به ویژه برای ساکنان این مناطق تسهیل شود
محسن بهشتی با اشاره به بهسازی بافتهای فرسوده شهر قم، افزود: با توجه به اینکه این بافتها در مرکز شهر قرار گرفته و روزانه ترددهای زیادی به این مناطق صورت می گیرد، باید پارکینگهای مناسبی در این محله ها تعریف شود.
وی ادامه داد: پارکینگ ها در زمین هایی با مساحت 200 تا 300 مترمربع، در چند طبقه، نزدیک معابر اصلی و از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری ساخته شود تا کارآیی مناسبی داشته باشد.
وی اضافه کرد: اگر دسترسی به این محله ها به دلیل ترافیک و نبود پارکینگ محدود شود، ساکنان نیز تحمل نمی کنند و این محله ها را ترک می نمایند.
وی با بیان این که احداث پارکینگ در ارتقا بخشی کیفی به این فضاهای ساماندهی شده در بافت فرسوده نقش موثری دارد، ادامه داد: به طور مثال حجم موتورسیکلت هایی که در خیابان انقلاب پارک می شود منظره نامناسبی را از شهر قم به وجود آورده است و باید اصلاح شود.
مجموع کل مساحت قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 809 هکتار از بافت این شهر، فرسوده و ناکارآمد است؛ بیش از 697 هزار و 320 تن معادل بیش از 70 درصد جمعیت قم در بافت های ناکارآمد این شهر سکونت دارند.

* فرماندار قم نیز در این جلسه گفت: در برخی از کوچه های بافت های قدیمی، پیاده راهی برای عبور عابران در نظر گرفته نشده، خودروها نیز به سختی عبور و مرور می کنند که کمیته حمل و نقل و ترافیک استان باید محدودیتی برای عبور و مرور ایجاد کند.
رضا سیار اضافه کرد: از ابتدای خیابان انقلاب، پنج ردیف موتورسیکلت پارک می شود، به طوری که خیابان اصلی به پارکینگ موتور تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: به هر میزانی که در طرح بهسازی بافت های فرسوده کار کنیم زمانی که مشکل پارکینگ وسایل نقلیه در این محله ها حل نشود، هدف این طرح محقق نمی شود.
وی ادامه داد: اقدام هایی که در این محله ها صورت می گیرد باید به موازات هم باشد تا مشکلات مردم به ویژه ساکنان محله ها از نظر امنیتی و ترافیکی حل شود.

* مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز گفت: این اداره کل در زمینه تحقق برنامه بازآفرینی شهری در میان اداره های راه و شهرسازی استان های سراسر کشور رتبه «الف» را کسب کرده است.
حسن صبوری افزود: کسب رتبه بالا نشان دهنده فعالیت های مثبت و نتیجه بخشی است که اعضا و کارگروه های ذیل ستاد انجام داده اند.
وی به طرح های در دست اقدام ستاد بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: کف سازی و جداره سازی محله باغ پنبه، از عماریاسر تا خیابان 19 دی در سال جاری در دست اقدام است.
وی ادامه داد: بهسازی و اجرای آسفالت معابر هدف بازآفرینی شهری از جمله محله صاحب الامر جمکران نیز از دیگر طرح های در دست اقدام می باشد، این محله به دلیل این که خارج از محدوده شهری بود، توسط شهرداری آسفالت نشده است.
به گفته وی، بهسازی بافت های فرسوده از محور بقعه امامزاده حمزه(ع) تا مدرسه غیاثیه 80 درصد و از گذر لبچال تا بیت النور 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

* مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری قم نیز گفت: برای ایجاد نشاط و سلامت اجتماعی در بیشتر بوستان های شهر قم با مشارکت شهرداری، تئاتر خیابانی برگزار کرده ایم.
عطاءالدین قاسمی با بیان این که نشاط واقعی این است که شهروندان نسبت به کارگزاران راضی باشند، افزود: 300 کارگاه برای قشرهای مختلف از جمله توانمندسازی خانواده ها، تربیت فرزندان و کنترل خشم از سوی دستگاه های مختلف فرهنگی برگزار شده است.
وی اضافه کرد: برای آگاه سازی خانواده ها، اتوبوس ایدز در میادین شهر قم مستقر شده و اطلاعاتی از این بیماری به مردم ارائه می دهد.

* مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز به وجود کارگاه ها و صنایع آلاینده در حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: در شهر قائم از 62 صنفی که وجود دارد، 25 صنف از نظر محیط زیست آلاینده تلقی می شود و مزاحمت هایی برای مردم قم دارد.
تورج همتی افزود: زیرساخت های لازم باید در شهرک های صنعتی قم تامین و مشوق های بانکی و مساعدت های مالیاتی نیز برای صنوف مختلف در نظر گرفته شود تا کارگاه های صنعتی در مکان های مناسب جانمایی شود.
وی اضافه کرد: زیرساخت های لازم برای صنف کفش در شهرک شکوهیه در حال آماده سازی است و تا سه سال آینده این صنوف به این شهرک منتقل می شود.
وی ادامه داد: دستگاه هایی که برای صنوف صنعتی مجوز صادر می کنند به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید ظرفیت جدیدی برای استقرار این صنوف در محدوده شهر در نظر نگیرند.
همتی تاکید کرد: 25 صنف که غالبا ماهیت تولیدی دارند باید از بافت شهری و محدوده قانونی شهر خارج شوند و در مراکز مجاز و شهرک های صنعتی شکل بگیرند.
وی گفت: بیش از 90 درصد صنایع قم در شعاع 20 کیلومتری و 50 درصد در ورودی های شهر قم قرار گرفته اند که باعث عوارض زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، پسماندها، پساب و فاضلاب می شود.
2 هزار و 394 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع)، قنوات و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
/2085/ 1175/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.