به گزارش ایرنا، دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در سخنانی گفت: این کنگره که از امروز با حضور 2 هزار میهمان از داخل و کشورهای خارجی آغاز شده، فردا به کار خود پایان می دهد.
حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی ادامه داد: بیش از 20 نهاد علمی، حوزوی و دانشگاهی در برگزاری این همایش نقش دارند، ولی نقش اصلی و تعیین کننده در برگزاری این کنگره بین المللی، آیت الله مکارم شیرازی است.
وی افزود: برای شکل گیری این کنگره بین المللی، از آبان 95 تا اسفند 95، 15 گروه علمی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه طی 211 جلسه به بررسی 900 موضوع پرداختند.
وی اظهار داشت: یک هزار و 950 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده که از این تعداد 418 مقاله پذیرفته و تا زمان برگزاری کنگره 25 پیش نشست داخلی و 5 نشست خارجی برگزار شد.
رضایی اصفهانی با بیان این که با تحلیل 1200 مقاله رسیده به همایش می توان دریافت که سیر تاریخی تولید علوم در شیعه دارای فراز و فرودهایی بوده است گفت: در عصر معاصر و پس از انقلاب اسلامی در ایران برگ درخشانی از توسعه علوم و پایه گذاری دانش هایی مانند کلام جدید، فلسفه مضاف و نظریه پردازی ها در حوزه های مختلف در علوم اسلامی رقم خورد.
وی اضافه کرد: به گونه ای که مجموعه آثار تولید شده در ایران پس از انقلاب اسلامی با تمام آثار علمی تولید شده در 14 قرن گذشته برابری می کند و این جهش علمی در زمینه علوم نقلی، عقلی، انسانی و طبیعی را مشاهده می کنیم.
آیین اختتامیه این کنگره صبح روز جمعه 21 اردیبهشت ماه در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار می شود. این کنگره با قرائت بیانیه توسط دبیر و بهره برداری از سایت نسخ خطی و رونمایی از تمبر کنگره و تقدیر از صاحبان مقاله های برتر با حضور حضرات آیات مراجع تقلید مکارم شیرازی و سبحانی به کار خود پایان می دهد.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.