به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در افتتاحیه کنگره بین المللی « نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» در مرکز همایش‌ بین‌المللی رسول اعظم (ص) مدرسه امام موسی کاظم (ع) قم، هدف از تشکیل این کنگره را تبیین نقش اهل بیت (ع) و علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم انسانی دانست و افزود: هدف از این کنگره روشن ساختن خدمات صادقانه شیعه و پرده برداشتن از این مساله مهم تاریخی است که امامان شیعه و علمای پیرو آنان ، خدمات مهمی در پیدایش و گسترش علوم اسلامی داشته اند.
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه هرگز هدف از این کنگره بین المللی نفی نقش برجسته علمای دیگر مذاهب اسلامی نیست ادامه داد: احترام به همه مذاهب اسلامی، دوری از مباحث سیاسی و تاکید بر مسائل علمی از جمله اصول برگزاری این کنگره است.
وی با بیان اینکه اسلام، آغاز و پایان جهان را در سیطره علم می داند تاکید کرد: از منظر قرآن فضیلت و برتری حضرت آدم(ع) بر فرشتگان که منجر به سجده فرشتگان در برابر آن پیامبرالهی شد به سبب امتیاز علمی و علم اسماء حضرت آدم بود.
وی ادامه داد: بر اساس تفاسیر قرآنی منظور از علم الاسماء که موجب برتری آدم بر فرشتگان شد؛ آگاهی حضرت آدم(ع) به همه علوم مادی و معنوی مربوط به علوم بشر بوده است که استعداد کسب علوم مختلف نسل به نسل در میان فرزندان آدم نیز وجود دارد.
آیت الله مکارم شیرازی باتاکید بر اینکه انسان دارای استعداد کسب همه علوم را دارد گفت:افتخار ما این است که اگر چه اسلام از سرزمین جهالیت طلوع کرد ولی همواره ارزش واقعی را به علم و دانش داد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه در پایان جهان نیز، افتخار امام زمان(عج) تسلط بر علوم و دانش های مختلف آن حضرت است ادامه داد: مجموعه علوم 27 بخش است که تنها 2 بخش آن قبل از ظهور امام زمان(ع) متجلی می شود و پس از قیام آن حضرت علوم انسانی کامل خواهد شد.
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه علمای شیعه پدید آورندگان بسیاری از علوم اسلامی و سبب گسترش آن بودند ولی به دلایلی از جمله وجود حکومت های استبدادی و گروه های افراطی مظلوم واقع شده و خدمات آنان به طور کامل آشکار نگشت ادامه داد: گروه افراطی که در هر جامعه هستند و ما حساب آنها را از برادران اهل سنت جدا می دانیم، در طول تاریخ اجازه حضور و بروز به علمای شیعه ندادند و با آتش زدن کتابخانه های آنان ، تبعید و شهادتشان مانع از آشکار شدن ظرفیت علمی علمای شیعه شدند.
وی با بیان اینکه تاسیس کتابخانه های بزرگ توسط علمای شیعه در طول تاریخ افق های تحول در علوم اسلامی را رقم زده است گفت: برخی این کتاب ها پس از قرن ها دارای مطالب علمی غنی بوده و همچنان در حوزه علمیه تدریس می شود.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: سانسور کردن کتاب های شیعه و ممانعت از ورود آنها به کتابخانه ها و حوزه های دیگر مذاهب اسلامی توسط گروه های افراطی موجب شد تا برخی تصور می کردند که علمای شیعه اصلا کتاب ندارند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه کتابخانه شیعه مملو از کتابخانه اهل سنت است و ما ابایی از استفاده از آنها برای تکمیل مطالعات خود نداریم اظهار داشت: افراطیون و ترس از دانایی مردم از کتب شیعه موجب شده تا امروز در مکه، مدینه و ریاض یا کتب شیعه اصلا وجود ندارد و یا در دسترس عموم نیست.
وی با تاکید بر اینکه تبادل علمی میان علمای شیعه و سنی در طول تاریخ همواره وجود داشته گفت: تبادل علوم و کتاب ها میان شیعه و برادران اهل سنت باید بیش از گذشته باشد چرا که نتیجه آن به طور قطع به نفع اسلام و مسلمانان است.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اقدام های علمی این کنگره بین المللی گفت: 400 پژوهشگر نخبه از شیعیان و اهل سنت و پیروان مذاهب دیگر از داخل و خارج کشور طی 2 سال به تحقیق در زمینه نقش شیعه در زمینه پیدایش و گسترش علوم اسلامی از جمله تفسیر، فقه، اصول، حدیث، کلام، علم اخلاق، صرف، نحو، معانی، رجال، منطق، فلسفه، عرفان، تاریخ، جغرافیا، طب، نجوم و ریاضیات پرداختند.
وی با اشاره به تدوین دستاوردهای علمی این کنگره در قالب 55 جلد کتاب ادامه داد: این کتاب ها پس از ویرایش، چند ماه دیگر به صورت گسترده به چاپ خواهد رسید که دریچه ای به خدمات علمی ائمه اطهار(ع) و پیروان آنان می گشاید.
آیت الله مکارم شیرازی یکی از برنامه های این کنگره را نشر کتاب های خطی دانست و گفت: دهها هزار کتاب خطی در کتابخانه های مختلف در داخل و خارج کشور وجود دارد که باید چاپ و در اختیار محققان قرار گیرد.
وی با انتقاد از همکاری نکردن مسئولان کتابخانه ها در داخل و خارج کشور برای نسخه برداری از کتب خطی اظهار داشت: متاسفانه مسئولان کتابخانه ها حاضر به همکاری مناسبی نیستند به گونه ای که نه نسخه ای از آن رابه چاپ رسانده و نه اجازه استفاده اندیشمندان از آن کتاب ها را می دهند که باید گفت این کتاب ها در زندانی به نام کتابخانه گرفتار شده اند.
کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تا فردا ادامه خواهد داشت.
در این کنگره بین المللی 2 هزار میهمان از جمله 100 شخصیت از 50 کشور جهان در قم حضور دارند.
1950 مقاله به دبیرخانه این کنگره بین المللی رسیده که از این تعداد 418 مقاله مورد پذیرفته شده که این مقالات منجر به 55 جلد کتاب شده است. بیش از 20 ملیت در کنگره مقاله ارائه دادند و 13 جلد از 55 جلد کتاب کنگره مربوط به خارج از کشور است.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.