به گزارش ایرنا، داوود عامری عصر دوشنبه در هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع صلح و عدالت در سالن همایش های غدیر قم اظهار داشت: اگر رزمندگان و دلاوران در صحنه های جنگ حضور پیدا کردند امروز باید اندیشمندان به گفتمان سازی در روابط بین المللی بپردازند و به کشورمان در این حوزه قدرت دهند.
وی ادامه داد: امروز داعش اگر لطمه فراوانی به جهان اسلام و چهره اسلامی زده فرصتی برای پیروان اهل بیت(ع) ایجاد کرده است تا دیدگاه های اسلامی را در این حوزه بیان کنند.
وی با بیان این که صلح در همه ادیان الهی و همه مقررات ملی و بین المللی به عنوان یک نیاز و مطالبه اولیه بیان شده است گفت: برای ایجاد یک زندگی به صلح توجه می شود ضمن این که امروزه گستردگی وپیچیدگی های بسیاری درحوزه صلح و برجسته شدن خطرات و مخاطرات در جوامع اسلامی، صلح و امنیت به بزرگترین دغدغه بشر تبدیل شده است.
وی بیان داشت: همه دستگاه های بین المللی متاسفانه از کارآمدی مناسب در این حوزه برخوردار نیستند این در حالی است که بیش از 64 درصد ادبیات موجود بین مسئولان و دیپلمات ها و مدیریت جهانی به مفاهیم صلح و امنیت اختصاص دارد.
وی با بیان این که برای صلح 2تعریف عادلانه و پایدار بیان شده است گفت: این تعاریف دارای ویژگی ها خاص می باشد که از فکر و اندیشه مهندسی رهبر معظم انقلاب اسلامی برداشت شده است.
عامری خاطر نشان کرد: در اندیشه های اسلامی ضمن این که بسیاری از شاخص ها و نگاه ها در خصوص صلح را رد نمی کنیم ولی تجربه آنان را در دنیا موفق نمی دانیم.
وی گفت: صلح عادلانه دارای ویژگی هایی از جمله ایجاد امنیت و آرامش، پیگیری عدالت در همه امور، رویکرد ایجابی و سلبی، مسئولیت پذیری طرفین، تلاش برای اصلاح امور و حذف زمینه تعارض است.
وی به دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره صلح اشاره کرد وگفت: رهبری تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران از صمیم دل به صلح در تمام منطقه و جهان علاقه مند است و باز در جای دیگری عنوان نمودند، اسلام دین اتحاد و برادری و صلح جهانی است.
عامری تاکید کرد:امروز نقش جدی درنوسازی های جهانی را بازی نمی کنیم این در حالی است که یکی از نیازهای اساسی بشر صلح است که باید همراه با عدالت باشد.
وی با بیان این که صلح باید به دور ازاغراض قدرتمندان باشد گفت: راه حل های کشورهای علاقه
مند به صلح فاقد عنصرعدالت بوده است اصول ما اقتضا می کند که پیام دوستی، صلح و امنیت را بر پایه عدالت به جهان بیان کنیم.
وی،افکارعمومی و جهانی به پیام های آرمانی و هدفمند صلح عادلانه،کنشگری فعال در تحولات، وقایع و شریط در روابط بین المللی و منطقه و پدیده های نو، نیاز به حضور فعال در عرصه های مختلف منطقه ای و جهانی برای حفاظت از آرمان ها و منافع جمهوری اسلامی، حضور در روند سریع و جدید تحولات و هنجارهای بین المللی، ضرورت برخورد اندیشه گرایانه با عرصه های اتهامی از سوی غرب علیه کشورمان را از جمله ضرورت های گفتمان اسلامی و ایرانی برای مساله صلح و عدات در اندیشه های رهبر معظم انقلاب برشمرد.
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی به پیامدهای تبیین و ترویج گفتمان صلح عادلانه بر مبنای اندیشه رهبری در جهان اشاره کرد و گفت: این امر باعث ایجاد تصویری مثبت بشردوستانه و خیرخواه از ایران و رهبری معظم انقلاب در جهان، نفوذ در سازمان های جهانی و فرصت برابر در گفت و گوی جهانی و تلاش برای انزوای گفتمان های صلح غربی و کاهش مطلق گرایی می شود.
وی گفت:گفتمان صلح عادلانه بر پایه های آموزه های ادیان الهی شکل گرفته و همراهی وحدت ادیان و پیروان آنها تنها راه تحقق صلح عادلانه در جهان است.
هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای به همت مجمع جهانی صلح اسلامی و با هدف استفاده از همفکری و نظرات کارشناسی نخبگان و متفکرین اسلامی در بازخوانی مفهومی و روش اندیشه های شناختی رهبر معظم انقلاب در حوزه صلح و عدالت امروز در قم برگزار شد.
هدف از برگزاری این هم اندیشی بستر سازی و ساخت تئوریک برای آشنایی با آموزه های اسلام ناب محمدی (ص) و طرح ارزش های اسلامی در قالب های مناسب با مشارکت نخبگان و اندیشمندان خارجی در سطح جهان است.
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.