به گزارش ایرنا، لزوم برنامه ریزی،همفکری و مشارکت جدی مسئولان استان در کنار همراهی مردم و لزوم اختصاص بودجه ای متناسب برای ساماندهی به بافت فرسوده از اولویت های مهم برای اجرای این طرح بزرگ در قم می باشد.
در استان قم، یک هزار و 435 هکتار فرسوده و 315 هکتار بافت تاریخی وجود دارد؛ از مجموع 12 هزار و 932 هکتار از اراضی کل شهر، 30 درصد آن معادل چهار هزار و 133 هکتار که 715 هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.
نماینده قم درمجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است که با توجه به این که قم به عنوان پایگاه انقلاب و مرکز تشیع شناخته شده است، از مسئولان کشور انتظار می رود توجه ویژه ای درخصوص ساماندهی بافت فرسوده داشته باشند.
احمد امیرآبادی فراهانی بیان کرده است: به بافت تاریخی و قدیمی قم به ویژه محله های طالقانی (آذر) و انقلاب (چهارمردان) نسبت به مناطق دیگر توجه کمتری شده است و با توجه به این که این 2 محله پایگاه انقلاب بوده، انصاف نیست مورد بی توجهی قرار گیرد.
وی ادامه داد: اقتصاد بافت تاریخی باید با راه اندازی بازارچه های سنتی و فعالیت مغازه ها تقویت شود تا زائران نیز وارد این بافت ها شوند.
معاون امور عمرانی استانداری قم نیز دراین زمینه معتقد است: رویکرد جدید درطرح بازآفرینی شهری، مباحث فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و امنیتی است و در تامین زیرساخت های بهداشتی و درمانی و سرانه فضای سبز بافت های تاریخی، حاشیه ای و فرسوده، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.
محسن بهشتی افزود: 2 اراضی 32 هکتاری و 48 هکتاری در شهرک پردیسان به منظور پشتیبانی از احیای بافت فرسوده و مناطق خارج از طرح شهر قم در نظر گرفته شده که اقدام مناسبی برای توسعه در بافت های تاریخی و فرسوده شهری است.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
بهشتی بیان کرد: حرم حضرت معصومه(س) نیز در مرکز بافت تاریخی و فرسوده قرار گرفته که باید از نظر سیما و منظر اقدامات مناسبی در این محدوده صورت گیرد.
وی همچنین اقتصاد ضعیف را دلیل مهاجرت ساکنان بافت های تاریخی و فرسوده عنوان کرد و گفت: اقدامی شود تا کسب و کار در این مناطق رونق گیرد و انگیزه ساکنان برای ماندن و زائران برای سفر به این بافت ها افزایش یابد.
شهردار قم نیز دراین زمینه معتقد است: بافت فرسوده و تاریخی ما که جزو ارزشمندترین بافت ها هست، سرمایه ای است که غیرحرفه ای و غیرکارشناسی مواظبت می کنیم.
مرتضی سقاییان نژاد با تاکید بر این که کار باید با اشتراک و همکاری پیش رود، تصریح کرد: ظرفیت بسیاری در شهر قم وجود دارد، می توانیم با وحدت رویه و در نظر گرفتن همه ابعاد بافت های فرسوده و تاریخی مسائل و مشکلات این مناطق را حل کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز دراین رابطه با بیان این که مسئولیت رسیدگی به معضل بافت های فرسوده قم تنها در حوزه اختیارات شورای شهر و شهرداری نیست، گفت: ساماندهی 315 هکتار بافت تاریخی قم نیازمند بازنگری دربافت های مشخص شده بر اساس عکس برداری سال 1335 است.
عبدالله جلالی اظهار داشته است: در صورتی که مدیریت شهری به تنهایی این ساماندهی را انجام می داد، کار راحت تر بود، ولی این موضوع علاوه بر تصمیم شهرداری به سیاست گذاری های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی نیز بستگی دارد که اگر به خوبی مدیریت نشود در آینده مشکلات را پیچیده تر می کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به این که احیای بافت های فرسوده قم باید از سوی نمایندگان شهر قم پیگیری شود گفت: وزارت راه و شهرسازی در اجرایی شدن مصوبه ها در ستاد بازآفرینی شهری قم و وضعیت در خصوص سکونتگاه های غیر رسمی اقدام کند.
حسن بختیاری افزود: در این زمینه با تشکیل کمیته های مشترک، مشکلات شهر قم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز با بیان این که اولویت طرح های شهرسازی در قم ساماندهی بافت های فرسوده است از فعالیت ستاد بازآفرینی استان خبر داد و گفت: طرح پنج ساله استان قم قابل ارائه به ستاد بازآفرینی ملی است که می تواند به عنوان الگو در کشور اجرایی شود، چرا که در این طرح توجه ویژه ای به بافت های فرسوده شده است.
حسن صبوری افزود: در این زمینه برنامه اقدام مشترک با تعامل شهرداری قم تهیه شده است تا طرح های پنج ساله را بتوانیم اجرایی کنیم، در همین راستا نیازمند تخصیص اعتبارهای ملی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم.
وی همچنین گفت: وضعیت 48 هکتار از اراضی اطراف حرم حضرت معصومه(س) برای ساماندهی بافت تاریخی و توسعه ایستگاه راه آهن قم دراین محدوده مشخص شده است تا با همکاری نهادهای مربوطه اجرایی شود.
درهمین حال رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: مجموع کل مساحت قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 809 هکتار از بافت این شهر، فرسوده و ناکارآمد است.
فهیمه فتاحی زاده افزود: این میزان بافت فرسوده شامل بافت تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی و بافت هایی با پیشینه روستایی است که نیازمند بهسازی، نوسازی و یا بازسازی می باشد.
وی اضافه کرد: بیش از 697 هزار و 320 تن معادل بیش از 70 درصد جمعیت قم در بافت های ناکارآمد این شهر سکونت دارند.
وی افزود: برخی بناها از نظر ارزش فیزیکی، کالبدی و اجتماعی فرسوده بوده و قابل مرمت نیست که باید تخریب و بازسازی شود، برخی بناها با بهسازی قابل بهره برداری است و برخی بناهای دیگر نیز باید نوسازی شود.
فتاحی زاده با اشاره به تسهیلات ارائه شده به ساکنان مناطق بافت های فرسوده، گفت: رونق این تسهیلات نسبت به سال های گذشته کاهش یافته، زیرا قرار بود دولت بخشی از درصد سود تسهیلات را پرداخت کند و باقی مانده را متقاضیان پرداخت کنند، اما به دلیل نبود نقدینگی و اعتبار، این مساله محقق نشد، درعین حال کاهش سود تسهیلات بانکی به 12 درصد در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، از سال 1393 تاکنون، یک هزار و 354 متقاضی در قم تسهیلات مربوط به نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی را دریافت کرده اند.
وی بیان کرد: قرارداد ساماندهی پنج محور تاریخی - فرهنگی، خانه تاریخی شاکری تا آب انبار لبچال، لبچال تا امامزاده حمزه، لبچال تا میدان میر، ساماندهی میدان میر و محوطه بیت النور و امامزاده حمزه تا مدرسه غیاثیه(پامنار) با پیمانکاران منعقد شده و در مجموع این طرح ها تاکنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم افزود: انعقاد قرارداد احداث درمانگاه امام علی النقی(ع) در سکونتگاه غیررسمی شادقلی خان با پیشرفت فیزیکی ٢٠ درصد و تکمیل و بهره برداری از درمانگاه ایثار در محله قلعه کامکار، تکمیل مطالعات جامع بازآفرینی شهر قم با رویکرد شهرنگر و تصویب مطالعات مرمت خانه تاریخی لاجوردی زاده در محله باغ پنبه قم از دیگر طرح هایی است که نیمه دوم سال گذشته اجرا شده است.
وی با بیان این که محله ها و سکونتگاه های واقع در بافت فرسوده، تاریخی و سایر بافت ها نیاز به توجه و ساماندهی بیشتری دارد، گفت: ریزدانگی(مساحت کم قطعه)، نفوذناپذیر(عدم دسترسی مطلوب) و ناپایداری(عدم استحکام بنا) از ویژگی های اولیه بافت فرسوده است که ضرورت نگاه کلان سیاست گذاری در این خصوص، توجه به معیارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سایر جنبه های توسعه شهری را نیز روشن می کند.
وی در ادامه با بیان این که بناهای تاریخی نه تنها مانع توسعه شهر نیست، بلکه به عنوان یک فرصت ارزشی و هویتی برای شهرها قلمداد می شود، گفت: فعالیت ها و مداخلاتی که در بافت تاریخی انجام می شود شامل سه فعالیت نوسازی، بهسازی یا بازسازی است.
فتاحی زاده، تملک بناهای با ارزش با هدف حفاظت از آن ها را از طرح های اداره کل راه و شهرسازی قم عنوان و بیان کرد: خانه تاریخی لاجوردی زاده در منطقه باغ پنبه در سال 1394 تملک شده و مرمت این بنا در برنامه کاری سال جاری قرار دارد.
وی گفت: بافت تاریخی شهر قم در درون بافت فرسوده قرار گرفته و در حال حاضر 315 هکتار بافت تاریخی در قم وجود دارد و 43 هزار تن در آن سکونت دارند.
6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.