در این مطلب می خوانیم:
یکی از موارد وجود سلامت وکارایی خوب و سالم در آموزش و پرورش در نظام آموزشی در گذشته و در بین بسیاری از فعالان آموزشی و پرورشی، دراختیار داشتن سمت ها و موارد مهم آموزشی به خصوص درسطح مدارس از سوی افراد مستقر درادارات و سازمان های مرتبط با آموزش و پرورش و پاسخگو بودن معلمان دلسوز آموزشی به مطالبات مختلف مردم و دیگر کادر آموزشی و غیر آموزشی می باشد.
اغلب فعالان و دلسوزان آموزشی حضور و بروز فعالیت های تجاری از سوی پیمانکاران و شرکت های تجاری و غیرآموزشی در به عهده گرفتن مورد مهم آموزش و انتخاب و معرفی دبیران و معلمان برای موضوع مهم تدریس در مدارس را سمی مهلک بر پیکره نظام آموزشی می دانند و این اقدام را زنگ خطری برای به انحراف کشاندن آموزش و تربیت در نظام اموزشی می دانند و همواره نهایت سعی و کوشش به عمل آمده تا اهداف و فعالیتهای تجاری و کاسبکارانه از محیط های آموزشی و بخصوص امر مهم تدریس در مدارس بدور باشد.
متاسفانه درقم این مورد مهم و غیرآموزشی و تربیتی اتفاق افتاده و انتخاب و معرفی و رسیدگی به کارهای آموزشی و تدریس تعداد قابل توجهی از دبیران در مدارس مختلف استان به تعدادی شرکت های خصوصی و تجاری و پیمانکاران نوین واگذار شده و باعث نارضایتی نیز شده است.
این شرکت های تجاری و پیمانکاران با افرادی بنام دبیر و معلم که غیر رسمی می باشند با حقوق و دستمزد بسیار کم و عموما ساعتی 6 هزار تومان بنام «دبیران برون سپار» قرارداد بسته و خود را مسئول رسیدگی به این دبیران می دانند.
این سیستم و روش غلط در نظام آموزشی مشکلات متعددی در نظام آموزشی قم به همراه داشته است و این شرکت ها با زیرکی تمام بدنبال افراد فارغ التحصیل و بیکار رفته و با این افراد که نه سابقه حضور در مراکز تربیت معلم را دارند ونه دردانشگاه فرهنگیان درس خوانده اند ونه سابقه گذراندن دوره ای خوب در مراکز ضمن خدمت را دارند، بعنوان دبیر جهت تدریس در رشته و دروس مهم و کلیدی به مدارس استان معرفی می کنند.
این پیمانکاران حتی از پرداخت حقوق اندک به این دبیران برون سپار و قراردادی نیز خودداری نموده و در حال حاضر پس از گذشت 7 ماه از سال تحصیلی جدید از دادن حق الزحمه به انها خودداری کرده اند و به برخی از آن ها مبالغ بسیار ناچیز به عنوان مساعده پرداخت شده است.
نکته قابل توجه این است که در صورت اعتراض این دبیران به علل عدم پرداخت حقوق ومشکلات بیمه آنها، دستور لازم در جهت اخراج آنها از سوی این پیمانکاران و مدیران شرکت های خصوصی و غیرآموزشی صادر شده است و در مراجعه این معلمان معترض به اداره کل آموزش و پرورش، پاسخ قانع کننده ای به آنها داده نمی شود و گفته شده است که برای پیگیری حقوق خود به ان شرکت مراجعه و یا به اداره کار شکایت کنید.
از نتایج بکارگیری این برنامه و اقدام غیر مسئولان در آموزش وپرورش قم که قطعا مدیرکل و دلسوزان نظام آموزشی از مخالفان آن هستند بروز برخی مشکلات و نابسامانی ها در نظام آموزشی در مدارس و برای دانش آموزان می باشد.
بطوریکه تعدادی از این دبیران و معلمان قراردادی بعلت یافتن کارهای بهتر و با درآمد بیشتر و همچنین عدم دریافت حقوق و در وضعیت بلاتکلیفی به سر بردن از حضور درکلاس های درس برای تدریس خودداری نموده و روزها وساعت ها دانش آموزان که آینده سازان این مرز و بوم هستند را با مشکل مواجه ساخته و دانش آموزان و کلاس های درس و مدارس را بدون دبیر گذاشته اند.
یکی از دبیران طرف قرارداد با این شرکت های پیمانکاری وتجاری به پیام قم گفت: من درطول هفته حدود 40 ساعت تدریس داشتم و از اول مهرماه کار را در مدارس استان شروع نمودم اما تا تاریخ ششم اردیبهشت ماه از پرداخت حقوق و دستمزد به اینجانب خودداری نموده و پرداخت را به آینده نامعلوم موکول می کنند و نکته جالب اینکه با ما قرارداد 7 و نیم ماهه بسته اند اما می بایست ما حدود 9 ماه تدریس نموده و امتحانات را در خردادماه و شهریور ماه برگزار نمائیم و من برای انجام درمان به پزشک مراجعه نموده ام اما متوجه شدم که بیمه ما نیز به طور کامل پرداخت نشده و با مشکلاتی مواجه است.
وی گفت: برای پیگیری کارم پس از مراجعه و سماجت در احقاق حقوق ام متوجه شدم که من را بدون پرداخت مطالباتم اخراج کرده اند.
معلم دیگر نیز به پیام قم گفت: احساس کردم که حاشیه امنیت کاری ندارم و نمی توانم با نشاط و انگیزه خوب جهت تدریس در کلاس ها حاضر شوم و مدیون دانش اموزان وجامعه میشوم، لذا در وسط سال تحصیلی با پیداکردن کار دیگر امر آموزش به این سبک که اصلا خوب نیست را به خودشان و این جماعت پیمانکار واگذار کردم.
گفتنی است که انتخاب این شرکت ها و افراد برای انجام این نوع از فعالیت های آموزشی در یک چارچوب خاص صورت گرفته و از دادن بخشنامه به مدارس و اعلان مناقصه عمومی خودداری شده است و اگر هم انجام شده است اعلان عمومی نشد که خود این موضوع نیز یک تخلف به حساب می آید.
/8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.