به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در «آیین افتتاحیه چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت» در قم افزود: نباید انتظار را تنها در لایه فردی معنی کرد؛ انتظار فردی یک پدیده و هویت اجتماعی و موتور محرک و ابزار صیانت از فکر و هویت انسانی در مقابل همه هجمه هاست؛ انتظار به این معنی نیست که همه چیز به دوره موعود گره خورده است؛ بلکه همین امروز نیز مایه امید و موتور حرکت در جهان اسلام است.
وی گفت: جریانات افراطی در هر گوشه ای که باشد مورد قبول ما نیست و اندیشه انتظار همه حاشیه ها را به گوشه ای سوق داده و امت را به وحدت می رساند.
امام جمعه موقت قم در ادامه گفت: امت یک و نیم میلیاردی با بیش از 50 کشور و دو سوم معادن و منابع جهان و مناطق سوق الجیشی، با سرمایه های فکری و معنوی و اندیشه های گرانقدر، امروزه دچار تفرقه و طعمه ای در دست مستکبران عالم است.
وی افزود: در این زمان نیاز به بازگشت به امت و وحدت و همگرایی داریم؛ این همگرایی دارای تفاسیر مختلفی است؛ برخی تصور کرده اند که وحدت امت به معنی انتخاب یک مذهب و تحمیل آن بر همه امت هاست که این مساله شدنی نیست.
اعرافی بیان کرد: برخی دیگر فکر کرده اند، وحدت به معنی ادغام و تلفیق مذاهب است؛ این مساله نیز اصلا امکان پذیر نیست؛ برخی دیگر بیان می کنند که وحدت امت، بلامذهب است؛ برخی دیگر نیز می گویند که همه این مذاهب را باید حق بدانیم؛ این نظرات نمی تواند وحدت و همگرایی جهان اسلام را ایجاد کند؛ زیرا این فرضیه ها از نظر فلسفی و نظری درست نیست.
وی گفت: امت ما نیازمند بازگشت مشترک و مقابله با هجمه دشمنان به ایمان و اخلاق و انسانیت است؛ این امید در مواجهه با جبهه شیطان تنها با مهدویت ایجاد می شود؛ امت اسلامی هیچ گاه بدون امید نمی تواند از هویت خود صیانت کند و انتظار، امید تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی برای مقاومت در مقابل همه هجمه های شیطانی است.
اعرافی در ادامه بیان کرد: در اندیشه شیعی، منجی، یک شخص معین و حی و حاضر است؛ یعنی امام موعود(عج) در طول قرن ها زنده است و رابطه ما با ایشان زنده و فعال است؛ در عالم تشریع و تکوین موثر است و ارتباط با ایشان نیز امکان پذیر است و مدل زندگی اجتماعی و سیاسی بشر در عصر غیبت، یک مدل تعیین یافته نظام وار است.
وی گفت: مساله رستاخیز جهانی و ظهور منجی جزو فلسفه خلقت است؛ اگر دنیا جز یک روز باقی نماند، به طور حتم ظهور پیدا می کند که این جمله در معارف ما بیان شده است؛ قوام و تمام خلقت و فلسفه آفرینش به چیزی وصل است که اگر یک روز از عالم نیز باقی نماند آن مساله باید رخ بدهد.
چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، امروز با حضور علما، فضلا، طلاب، اساتید و مهمانان خارجی از کشورهای جهان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم آغاز به کار کرد.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین سید مسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش دکترین مهدویت، 120مقاله داخلی، 140 مقاله از مراکز علمی و 78 مقاله خارجی به دبیرخانه این همایش رسیده است که 126 مقاله در 2 روز برگزاری همایش طرح و نقد می شود.
آیین اختتامیه این همایش نیز فردا با سخنرانی آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم ترتیب می یابد.
1175 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.