کاظم فداییان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کار مرمت این خانه تاریخی که در خیابان آیت الله طالقانی قم واقع شده است با اعتبار یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.
وی اضافه کرد: این خانه دارای حدود 60 ورثه است و 2 دانگ آن نیز در اختیار ستاد فرمان حضرت امام(ره) می باشد که با وجود پیگیری های صورت گرفته، مالکان آن در مرمت و احیای این خانه تاریخی مشارکت نکردند.
وی، آوار برداری، حذف الحاقات، شمع کوبی، مرمت جرزها، احیای بام ها و سایر اقدام ها را از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای مرمت خانه تاریخی توکلی عنوان کرد و گفت: در بحث آوار برداری این خانه تاریخی، شهرداری قم 100 میلیون ریال کمک کرده است.
مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: با توجه به نوع معماری و استفاده از رواق ها و ایوان هایی با ستون های خاص و گچ بری با نقوش واقع گرایانه، قدمت خانه تاریخی توکلی به اواخر دوره قاجار می ‌رسد که این خانه با شماره 4853 و در سال 1380 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.
وی ادامه داد: این خانه در مساحت 570 مترمربع و با سر در ورودی زیبا و نمای آجرکاری شده است و در بخش ورودی خانه، فضایی با هندسه نامشخص وجود دارد که به احتمال زیاد در دوره های قبل دچار تغییراتی شده است.
فداییان خاطرنشان کرد: همچنین حیاط ساختمان دارای فرم مربع شکل است که در قسمت شمالی و جنوبی آن قسمت های اصلی بنا احداث شده و هر کدام دارای زیرزمین سراسری و یک طبقه می باشد و جلوی هر ایوان چهار ستون سنگی و اتاق هایی به حالت پنج دری وجود دارد که در سمت غربی حیاط سکویی با 2 ستون سنگی ایجاد شده و در مقابل آن اتاقی کوچک و راه پله ای به سمت پشت بام وجود دارد.
وی همچنین گفت: 15 اثر تاریخی قم از جمله مسجد اعظم، خانه منادی، کاروانسرای صدر آباد، خانه علامه و عمارت دربر، کاروانسرای کوه نمک، کاروانسرای محمد آباد، قلعه دولت آباد، خانه شاکری، خانه وفایی، کاروانسرای الله قلی بیگ و غیره با اعتبار 13 میلیارد ریال در سال گذشته مرمت شد.
استان قم دارای حدود 360 اثر تاریخی است.
8138 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.