به گزارش ایرنا، سید موسی حسینی کاشانی روز سه شنبه در نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود رضوی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی – هنری شهید سید مرتضی آوینی اظهار کرد: هر استانی میزبانی بخشی از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را برعهده دارند و دستگاه های مختلف در آن مشارکت دارند.
وی افزود: امسال نیز با پیشنهاد این اداره کل، جشنواره سرود رضوی با توجه به ظرفیت های خوبی که در این زمینه در استان از جمله در کانون های فرهنگی – هنری مساجد و مدرسه ها داریم، به میزبانی قم برگزار می شود.
وی با اشاره به سرودهای موفقی که درباره شهیدان در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم تولید و اجرا شده است، گفت: منظور ما از سرود همین هاست و سالیان زیادی می باشد که در مدرسه های کشور شاهد تولید سرود هستیم.
کاشانی تاکید کرد: در این جشنواره نیز، گروه های سرود سراسر کشور می توانند، سرودهای خود را با شعرهایی که درباره امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمد ابن موسی 'شاهچراغ' (ع) است، در این جشنواره شرکت کنند.
وی افزود: بخش ویژه این جشنواره نیز به صورت جداگانه با موضوع نماز است که گروه های سرود سراسر کشور می توانند علاوه بر موضوع بالا، سرود خود را با موضوع نماز نیز به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.
وی اعلام کرد: در مرحله نخست شرکت کنندگان، فیلم سرودهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنند و برگزیدگان به مرحله نهایی راه می یابند و نیز تعدادی از گروه های برتر در آیین اختتامیه سرودهای خود را به صورت زنده اجرا می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بیان کرد: تلاش خواهیم کرد که 5 گروه سرود برتر این جشنواره را به مرحله تولید استودیویی برسانیم و از شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کنیم.
وی گفت: علاقه مندان برای ثبت نام می توانند به تارنمای این جشنواره به نشانی های اینترنتی www.shamstoos.ir و http://ghom.shamstoos.ir مراجعه کنند و نیز فیلم سرود خود را به دبیرخانه همایش به نشانی قم، خیابان شهید لواسانی (ساحلی)، ساختمان شماره 2 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، دبیرخانه نخستین جشنواره ملی سرود رضوی ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر در قم می توانند با تلفن 37708080 با پیش شماره 025 تماس بگیرند.
کاشانی آخرین مهلت ارسال آثار را 20 خردادماه امسال اعلام و اظهار کرد: بازبینی اثرها از 25 خردادماه تا 8 تیرماه امسال انجام می شود و به گروه های برتر تندیس، لوح تقدیر و کمک هزینه سفر زیارتی اهدا می شود.
وی با تاکید بر تولید سرودهای باکیفیت از لحاظ محتوا و فنی گفت: ان شاءالله بتوانیم از ظرفیت های هنر برای انتقال پیام های انقلاب اسلامی به نسل جوان و حتی بیرون از مرزهای کشور استفاده کنیم، چرا که زبان هنر بهترین راه انتقال پیام است.
وی با بیان این که سال گذشته استان قم میزبانی کنگره ملی شعر کرامت را از سلسله برنامه های این جشنواره برعهده داشت، گفت: در این کنگره تعداد بسیاری از شاعران کشور شرکت کردند و حدود 100 شعر برتر در کتابی منتشر شد.
کاشانی درباره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: امسال شانزدهمین دوره این جشنواره هم چون سال های گذشته در تمام استان های کشور و بیش از 75 کشور جهان در زمینه های گوناگون با محوریت موضوع امام رضا(ع) به میزبانی استان های مختلف کشور در رشته ها و موضوع های مختلف برگزار می شود.
جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به صورت سالانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل و خارج از کشور به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) و کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی 'شاهچراغ' (ع) در دهه کرامت (یکم تا یازدهم ذی القعده) هر سال برگزار می شود.
حسینی کاشانی در بخش دیگر سخنان خود، گزارشی از فعالیت های این اداره کل ارائه داد و گفت: در زمینه بودجه اقدام های خوبی در 3 زمینه انجام شده است و در سال گذشته تلاش کردیم که در هر 3 زمینه بودجه های عمرانی، کارهای زیرساخت فرهنگی و برنامه های تکلیفی رشد اعتبار داشته باشیم.
وی افزود: سال گذشته بیش از 6 میلیارد تومان جذب بودجه عمرانی داشتیم و مجتمع فرهنگی شهید محمدعلی ربانی نیز در این راستا در منطقه پردیسان افتتاح شد و ان شاءالله تا پایان سال کتابخانه عمومی در خیابان امام خمینی(ره) به بهره برداری می رسد و کار مطالعاتی ساخت یک مجتمع فرهنگی نیز در کنار این کتابخانه آغاز شده است.
در بهمن ماه سال گذشته در سفر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم مجتمع فرهنگی - هنری شهید محمدباقر ربانی منطقه پردیسان به بهره برداری رسید؛ این مجتمع دارای کتابخانه، سالن مطالعه و سالن آمفی تئاتر است که با افتتاح آن بخشی از نیاز منطقه پردیسان به زیرساخت های فرهنگی را برطرف می کند.
منطقه پردیسان در منطقه 8 شهرداری قم قرار دارد، این منطقه در سال 77 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 90 به یکی از منطقه های شهرداری قم تبدیل شد.
کتابخانه عمومی مرکزی در خیابان امام خمینی(ره) در مساحت 4 هزار متر مربع در 3 طبقه دارای مخزن کتاب، سالن قرائت خانه برای خانم ها و آقایان و سالن آمفی تئاتر است.
قم دارای 23 کتابخانه عمومی و 10 کتابخانه مشارکتی با یک میلیون جلد کتاب می باشد.
وی با اشاره به خشکسالی اعتبارات گفت: الحمدالله هم از سوی استان و هم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد ارتقای بودجه ها بوده ایم، البته این مساله با هدف گذاری ما فاصله دارد و اعتقاد داریم که باید حداقل بودجه فرهنگی ما در قم چه از طریق استان و چه از طریق وزارتخانه باید به 3 برابر بودجه فعلی افزایش یابد.
کاشانی اضافه کرد: امسال نیز در زمینه بودجه اقدام های خوبی صورت گرفته است که امیدواریم که هم از سوی مسئولان استانی و هم وزارتخانه با در نظر گرفتن ویژگی های استان قم، به بودجه فرهنگی قم توجه ویژه بشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا پایان سال جاری تعداد صندلی های فعال سینما در این استان که در حال حاضر 950 صندلی است، به 2 برابر افزایش یابد.
وی برگزاری آزمون قرآن و عترت، جشنواره ملی شعر کرامت، جشنواره ملی فیلمنامه نویسی دفاع مقدس با عنوان هشت بهشت، نمایشگاه بین المللی کتاب دین، نمایشگاه کتاب استان قم، فعالسازی سینما سیار و برگزاری دوره آموزشی روزنامه نگاری را از جمله فعالیت های این اداره کل در سال گذشته نام برد.
وی با بیان این که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم 30 برنامه اصلی فرهنگی برای سال جاری دارد، گفت: جدول این برنامه ها به زودی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد تا کارهای ما را رصد و ارزیابی کنند.
کاشانی افزود: از جمله این برنامه ها می توان به نخستین دوره جشنواره ملی سرود رضوی، جشنواره شعر آیینی، جشنواره هنری کالای ایرانی، همایش موسسه های فرهنگی و هنری، جشنواره مطبوعات و جشنواره فروشنده برتر اشاره کرد.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.