به گزارش ایرنا، مجدالدین معلمی روز دوشنبه در نشست رسانه ای به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، تصریح کرد: این فضاهای فرهنگی یا در اشغال فضای اداری بوده و یا تعطیل است و یا این که استفاده دیگری از آنان می شود.
وی ادامه داد: هنگامی که شعار می دهیم کار برای آسیب های اجتماعی نیازمند انجام فعالیت های فرهنگی است، پس باید زیرساخت های مناسب را نیز برای آن فراهم کنیم.
معلمی افزود: هنگامی که اهتمامی نسبت به فعالیت فرهنگی در زیرساخت های فرهنگی موجود در قم نمی بینیم و کسی پیگیر آن نیست که فضاهایی که برای فعالیت های فرهنگی ساخته شده، از آنان استفاده های دیگری می شود، این مساله جای نگرانی دارد.
وی با بیان این که یکی از مشکلات هنر قم، مشکلات زیرساختی است؛ گفت: پس از مدتی در سال 94 شاهد بازگشایی تالار مرکزی شهر و اجرای چند تئاتر در آن بودیم که نوید خوبی در زمینه فعالیت های هنری استان است.
تالار مرکزی شهر که کار ساخت آن از سال 89 آغاز شده بود، در بهمن ماه سال 94 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا نعمت ‌زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.
تالار مرکزی شهر به مساحت 5 هزار و 800 متر مربع و زیر بنای 10 هزار و 500 متر مربع در 4 طبقه ساخته شده و علاوه بر سالن‌ ها، دارای فضاهای آموزشی و اداری، فضای کارگاهی و انبار است.
معلمی درخصوص آسیب های هنر استان قم گفت: یکی از مشکل ها در این زمینه، شکاف نسلی بین پیشکسوتان و قدیمی های هنر استان با نسل جدید است که باید با تدبیر ویژه ای در این زمینه کار کرد و برای تربیت و آموزش اصولی نسل جدید هنرمند تلاش بیشتری داشته باشیم.
وی گفت: باید تولید اثرهایی که انقلابی، مردمی و میهنی باشد، بیشتر در دستور کار قرار بگیرد و ارتباط بین هنر با مردم بیشتر شود.
وی تصریح کرد: هر گاه هنر از فضای مردم و دغدغه های اجتماعی فاصله بگیرد، دچار آسیب هایی می شود و در انقلاب ها به خاطر نزدیکی هنر به مردم شاهد جلوه بیشتری از آثار هنری هستیم.
رئیس حوزه هنری استان قم تاکید کرد: ما هنری را هنر انقلابی می دانیم که در جهت تغییر وضع موجود به نفع مردم و خیر و صلاح آنها گام بردارد و تولید اثر هنری روی دهد.
وی هم چنین با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم گفت: این شهید جزو معدود افرادی بود که علاوه بر تولید اثر در رسانه در عرصه نظرپردازی هنر انقلاب اسلامی نیز کارهای ماندگاری از خود به یادگار گذاشت و کتاب های او جزو نخستین کتاب های مورد توجه در این زمینه است.
20 فروردین ماه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است.
وی گفت: باید قدردان گذشتگان و پیشکسوتان خود در عرصه هنر در استان باشیم که با سختکوشی و تلاش خود باعث تداوم و زنده ماندن رشته های گوناگون هنری در قم شدند، تا امروز شاهد درخشش هنر در این استان باشیم.
وی از 4 شهید هنرمند قم یاد کرد و گفت: شهید ملک لو و شهید رضا منتظری از هنرمندان تئاتر، شهید احمد مقدم از هنرمندان موسیقی و شهید بدخشان از هنرمندان فیلمبردار استان بودند که شهید ملک لو در جریان مبارزات انقلاب اسلامی در کهک و 3 شهید دیگر در دوران 8 سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند.
وی اظهار کرد: این شهیدانِ هنرمند، از بزرگان و پیشکسوتان عرصه هنر استان و مایه افتخار ما هستند، از این رو قم هم چنان که در حوزه انقلاب جزو پیشگامان بوده، در حوزه هنر و ثبت هنر انقلاب نیز این افتخارآفرینی را داشته است.
معلمی با اشاره به درخشش قم در عرصه هنر افزود: هنرمندان قم در گرافیک در سطح بین المللی مطرح هستند و در شعر به ویژه شعر آیینی جزو سه استان برتر کشور هستیم، در حوزه داستان نیز شاهد درخشش نویسندگان قمی در جشنواره های مختلف می باشیم.
وی با اشاره به موفقیت های تئاتر قم به خصوص در زمینه تئاتر آیینی ادامه داد: در نقاشی، خوشنویسی و طنز نیز شاهد موفقیت هنرمندان قمی در سطح کشور هستیم و رئیس خانه موسیقی نیز از پیشکسوتان هنر قم است.
معلمی در خصوص رشته های فعال هنری در قم گفت: هر جایی که هنر به چرخه اقتصاد نزدیک تر بوده، استقبال از آن بیشتر بوده است؛ از این رو در قم در رشته هایی مانند گرافیک و عکاسی خبری شاهد فعالیت تعداد بیشتری هنرمند هستیم و تئاتر نیز همیشه فعالان جدی داشته و در ادبیات نیز قم جزو پیشگامان است.

** سیاست اصلی حوزه هنری تولید و آموزش است
وی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به فعالیت های حوزه هنری استان قم در سال گذشته گفت: تفاوت اصلی حوزه هنری با سایر دستگاه های فرهنگی این است که سیاست اصلی ما در حوزه تولید و آموزش است که کاری زمان بَر و نیازمند سرمایه گذاری می باشد.
وی تاکید کرد: اهتمام داریم تا نسل جدیدی از هنرمندان متعهد به انقلاب و کشور را تربیت کنیم و افراد جدیدی وارد این عرصه شوند و اصولی آموزش دیده و کار یاد بگیرند و به صورت گام به گام حرفه ای شوند.
وی گفت: در سال گذشته در حوزه داستان نویسی، فیلم و تئاتر بیشتر بر روی آموزش تمرکز داشتیم و امیدواریم که در 6 ماهه دوم سال جاری این تلاش ها به ثمر برسد و در سال آینده این افراد به گروه هنرمندان حرفه ای بپیوندند.
معلمی با اشاره به اجرای کارگاه نقاشی انقلاب اسلامی در هر سال گفت: امسال نیز در ابتدای سال جاری این کارگاه برگزار و 15 اثر در حوزه انقلاب اسلامی تولید شد و هفته آینده این اثرها در نگارخانه حوزه هنری قم به نمایش عموم گذاشته می شود.
وی با بیان این که تشکیل تئاتر بچه های مسجد از دستاوردهای خوب حوزه هنری بود، گفت: سال گذشته در 10 مسجد قم پایگاه تئاتر بچه های مسجد شکل گرفت و امسال نیز اولین جشنواره آن را با همکاری کانون های فرهنگی – هنری مساجد و شهرداری قم برگزار و برگزیدگان آن را به جشنواره ملی بچه های مسجد معرفی می کنیم.
معلمی با بیان این که سال گذشته تمرکز اصلی ما در حوزه آموزش فیلم بود و چهار فیلم کوتاه تولید کردیم، خاطرنشان کرد: امسال پیش بینی می کنیم که تا پایان سال 15 فیلم کوتاه در حوزه هنری استان قم تولید شود.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.