به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه قم، آیت ‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: با توجه به تبلیغات مسموم وهابیت علیه تشیع، لازم است فعالیت ‌های قرآنی جمهوری اسلامی در سطح بین‌ المللی به خوبی تبلیغ شود.
وی افزود: وهابیت همواره اینگونه تبلیغ می کند که شیعیان نسبت به قرآن اهتمام جدی ندارند، بنابراین برگزاری مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی به همت سازمان اوقاف، تاثیر زیادی در خنثی سازی اینگونه تبلیغات مسموم دارد.
وی اضافه کرد: لازم است اطلاع ‌رسانی صحیح و جامعی در مورد مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی در سطح بین ‌المللی صورت بگیرد، چرا که تقریبا به عمر نظام جمهوری اسلامی، شاهد برگزاری این مسابقات هستیم.
این مرجع تقلید ادامه داد: حتی باید در مجامع اهل سنت و وهابیت نیز تبلیغات گسترده داشته باشیم و به همه جهانیان بگوییم که مسابقاتی در این سطح در ایران برگزار می ‌شود.
وی با تاکید بر برنامه ریزی گسترده برای تبلیغ و ترویج معارف دینی در بین گردشگران خارجی گفت: توریست های خارجی، سفیران فرهنگی ایران در کشورهای خودشان خواهند بود، بنابراین باید برنامه گسترده ای برای آن ها داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به غلط های رسم الخطی قرآن عثمان طه، خاطرنشان کرد: شاید تعداد این اشتباه ها به 200 مورد برسد و حتی تناقض هایی نیز در این رسم الخط دیده می ‌شود که باید زمینه تصحیح آن در بین مسلمانان سراسر جهان فراهم شود.
آیت ‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: دیده شده برخی اعراب هم بر این اساس، بعضی آیات قرآن را به اشتباه تلفظ می کنند، بنابراین باید این اندیشه را در سطح جهان اسلام تبلیغ کنیم که لازم است زمینه تسهیل قرائت کلام وحی فراهم شود.
وی بیان کرد: تصحیح رسم الخط قرآن ارتباطی با تحریف آن ندارد، چرا که خداوند، خود حافظ کلام خویش است ولی باید زمینه آسان خوانی آیات این کتاب آسمانی را برای همه اعراب و غیر اعراب به وجود آورد.

** افراد متخصص در معانی و تفسیر قرآن تربیت شوند
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز در دیدار رئیس سازمان اوقاف گفت: لازم است در کنار حافظان و قاریان قرآن کریم، افرادی متخصص در معانی و تفسیر کلام وحی تربیت شوند.
وی با بیان این که باید افرادی تربیت شوند که نسبت به مفاهیم و موضوع های مطرح شده در قرآن اهتمام داشته باشند، گفت: به عنوان مثال می ‌توان به آیات سیاسی این کتاب آسمانی اشاره کرد که درس های فراوانی برای بشریت دارند و با عمل به آن ها، می ‌توان از آتش دوزخ رهایی جست و به بهشت برین رسید.
وی ادامه داد: نمی ‌توان هم به آمریکا گرایش داشت و هم مدافع اسلام بود، چرا که این 2 ضد هم هستند و هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند.
این مرجع تقلید، قرآن را دلیل محکمی دانست که هیچ کس نمی ‌تواند در مقابل آن سخن دیگری به میان آورد و گفت: یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده در این کتاب، فتنه است و با توجه عمیق نسبت به اینگونه آیات، می ‌توان از فتنه های زمانه در امان بود.
وی بیان کرد: در کنار حافظان و قاریان کلام وحی، باید اشخاصی را که در موضوع ها و مفاهیم قرآنی، تخصص و مهارت دارند هم جذب و تربیت شوند تا بتوانیم عمل به کلام خدا را در سطح جامعه گسترش دهیم.
وی همچنین با اشاره به تجاوزگری و جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: صهیونیست ها رژیم جعلی اسرائیل را به وجود آورده اند و مسلمانان را از خانه هایشان بیرون رانده اند، در حالی که اگر همه پیروان اسلام به قرآن تاسی کنند و با هم متحد شوند، هیچ گاه دشمنان نمی‌ تواند چنین اقداماتی انجام دهند.

** توسعه فعالیت ‌های قرآنی وجهه بین ‌المللی جمهوری اسلامی را تقویت می‌ کند
آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز گفت: توسعه فعالیت ‌های قرآنی از طریق برگزاری مسابقات بین ‌المللی، وجهه جمهوری اسلامی را در سطح جهان تقویت می‌ کند.
وی با اشاره به لزوم توسعه فعالیت ‌های فرهنگی با محوریت مبانی دینی، اظهار کرد: بقاع متبرک ظرفیت خوبی برای گسترش احکام اسلامی و معارف دینی هستند و حضور روحانیان در این اماکن، اهمیت فراوانی دارد.
وی با بیان این که وهابیت از ظرفیت شهرهای مکه و مدینه برای تبلیغ افکار خود استفاده می ‌کند، گفت: شیعیان ظرفیت‌ های بسیار بیشتری دارند، چرا که در شهرهای مختلف ایران و دیگر کشورها، بقاع متبرک فراوانی وجود دارد و می‌توان از ظرفیت آنها به خوبی استفاده کرد.
این مرجع تقلید خواستار تبلیغ عفاف و حجاب و اقامه نماز در حرم ‌های مطهر امامزادگان شد و افزود: همچنین باید با استفاده از این ظرفیت، به تبیین و تقویت پایه ‌های نظام جمهوری اسلامی پرداخت.
وی به مسابقات بین ‌المللی قرآن جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: لازم است حافظان ایرانی قرآن آنقدر افزایش یابند که در سطح بین‌ المللی معروف شوند و به این ترتیب، تبلیغات سوء وهابیت و نیز نقص‌ هایی که در این زمینه داریم برطرف شود.

** همه برای قرآنی شدن جامعه تلاش کنیم
آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز گفت: همه باید تلاش کنیم تا جامعه قرآنی شود، رشته های مختلف قرآنی ثمره فراوانی بین مردم دارد.
به گزارش ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی روز پنجشنبه در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: نظام را باید نظام قرآنی بنامیم؛ وقتی این همه جهات متعدد مورد استفاده و فیض از قرآن باشد موجب فخر نظام است.
آیت الله علوی گرگانی ابراز امیدواری کرد: نظر رهبر معظم انقلاب نیز در تربیت حافظ قرآن تامین شود و به بیش از 15 میلیون حافظ برسیم؛ این حرکت همیشه با دست خالی بوده، ولی خوشبختانه در این سال ها افراد و نیرو زیاد شده است و این حرکت با پشتوانه الهی به موفقیت خواهد رسید.
وی بیان کرد: امروز مردم ما با حضور در حرم های امامزادگان الهام می گیرند و مشکلات معنوی خود را با این حضور صمیمی برطرف می کنند؛ همچنین حضور تعداد بسیاری از روحانیان برای رونق بخشیدن به این مراکز معنوی مایه خرسندی است.
وی خاطرنشان کرد: بتازگی مشاهده می شود که اجاره بهای املاک و مغازه های وقفی بسیار پایین است و با بحث سرققلی از زیربار اجاره های واقعی شانه خالی می کنند.
این مرجع تقلید افزود: تمام این مساله، ضرر است؛ اگر نظر حضرات نیز مساعد با این نظر باشد باید روند اعطای سرققلی را قطع کنیم و با یک حرکت ملایم به اجاره بهای واقعی برسیم، زیرا نباید اجاره یک ملک و مغازه وقفی در یک بازار پرفروش به نرخ دهه های گذشته باشد.

** فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی موجب افتخار تشیع و عالم اسلام است
آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیز خواستار تداوم و تقویت فعالیت ‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شد و گفت: این مساله موجب افتخار برای جمهوری اسلامی و عالم اسلامی است.
وی اظهار کرد: به یقین هر چه در زمینه قرآن و توسعه مفاهیم کلام وحی تلاش شود، موجب رضایت الهی و توجهات امام عصر(عج) می‌ شود و البته نباید به میزان کنونی فعالیت ها بسنده شود، بلکه باید همچنان در راستای توسعه قرآن و مفاهیم و معانی آن در جامعه کوشید.
وی افزود: هر اندازه در این زمینه بیشتر کار کنیم و اقبال مردم را نسبت به قرآن افزایش دهیم، از برکات و ثمرات آن هم بیشتر بهره‌ مند خواهیم شد.
این مرجع تقلید با اشاره به انتقاد برخی از مسلمانان نسبت به شیعیان به خاطر کم کاری در زمینه قرآن، خاطرنشان کرد: بحمدالله با پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت مراکزی همچون سازمان اوقاف، مردم ایران در حوزه قرآن از سایر مسلمانان پیش افتاده‌ اند و نقص‌ هایی که در این زمینه داشتیم برطرف شده است.
وی بیان کرد: قرآن نباید مهجور باشد، زیرا کتاب آسمانی مسلمانان و برنامه زندگی بشریت است و هر چه در زمینه نشر مفاهیم و معارف آن تلاش کنیم، باز هم کم است.

** سی و پنجمین دوره بین المللی مسابقات قرآنی فروردین ماه امسال آغاز می شود
رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه کشور نیز در این دیدارها گفت: سی و پنجمین دوره مسابقات بین ‌المللی قرآن جمهوری اسلامی از 30 فروردین تا 6 اردیبهشت ماه سال جاری در کشور برگزار می ‌شود.
حجت ‌الاسلام والمسلمین علی محمدی افزود: تاکنون 83 کشور برای اعزام شرکت ‌کننده در این دوره مسابقات اعلام آمادگی کرده اند و قرار است بیش از 300 تن در این دوره شرکت داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: مسابقات مربوط به طلاب جهان اسلام نیز امسال با حضور شرکت کنندگانی از 44 کشور و در رشته های مختلف قرائت، حفظ و تفسیر برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: دومین دوره مسابقات بین‌ المللی بانوان جهان اسلام نیز در رشته حفظ و با رعایت همه شرایط و الزامات شرعی و اقتضائات آن برگزار می‌ شود.
محمدی بیان کرد: سازمان اوقاف تربیت بخشی از 10 میلیون حافظ مد نظر رهبر معظم انقلاب را بر عهده گرفته است و در سال گذشته 2 میلیون و 175 هزار تن در این طرح ثبت نام کرده اند که یک میلیون و 100 هزار تن از آن ها در آزمون‌ های کتبی و شفاهی شرکت داشتند.
وی افزود: همچنین 10 مرکز شبانه ‌روزی حفظ قرآن کریم در جوار بقاع متبرک راه‌ اندازی شده و در حال حاضر 200 تن در این مراکز مشغول حفظ کل قرآن در مدت یک سال هستند.
وی گفت: طرح حفظ قرآن کریم در فضای مجازی در 23 استان راه ‌اندازی شده و در حال حاضر 46 هزار تن از این طریق با سازمان اوقاف در ارتباط هستند، ضمن این که در چند سال گذشته 11 هزار مربی قرآنی نیز تربیت شده‌ اند که این کار به طور عمده در قم صورت گرفته است.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.