به گزارش ایرنا به نقل از جهاد کشاورزی قم، سید مهدی صادقی در دیدار نوروزی رئیس و مدیران بخش کشاورزی قم، اظهار داشت: دراین مدت نه تنها شاهد کاهش محصولات کشاورزی در استان نبوده ایم، بلکه تولیدات هم افزایش داشته است.
وی افزود: امروز در بخش کشاورزی استان از طریق اعمال تغییر الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب، به رغم کاهش سطح زیر کشت، شاهد افزایش تولید محصول هستیم.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یکهزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که هر سال به این میزان افزوده می شود؛ میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی دراین استان با رقم 9 هزار و 406 میلیارد معادل 9 درصد ارزش افزوده کل بنگاه های اقتصادی استان است.
وی با تاکید بر این که مدیریت بر مصرف منابع در همه ابعاد زندگی ما صدق می کند، افزود: اگر بتوانیم مصرف بهینه منابع را در دستور کار خود قرار دهیم، به راحتی می توانیم به 30 درصد بهره وری در نتیجه کار برسیم.
وی خاطرنشان کرد: کشور ایران در مقطع زمانی خشکسالی به سر می برد و در همین راستا توجه مسئولان کشور معطوف به این موضوع شده و به این جمع بندی رسیده اند که باید مدیریت بر تقاضا و چگونگی مصرف را اعمال نمایند.
وی با تاکید بر این که موضوع آب مهمترین چالش استان طی سال های آینده خواهد بود، تصریح کرد: تا سال 1402 وضعیت سر به سر را در بحث تامین آب استان داریم ولی من یقین دارم که اگر مسئولان نیم نگاه جدی به موضوع استفاده بهینه از منابع داشته باشند، کمک بسیار زیادی در نگهداشت این منابع خواهند کرد.
صادقی به سیاست های محوری دولت دوازدهم نیز اشاره کرد و گفت: بحث محیط زیست و توجه به آلایندگی ها و حفظ منابع طبیعی از اولویت های دولت است که تمام مسئولان باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

** تولیدات کشاورزی باید مورد حمایت قرار گیرد
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در این دیدار ضمن تبریک سال نو، ابراز امیدواری کرد: که تمام مسئولان در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، نسبت به تحقق این شعار اهتمام ویژه داشته باشند.
حجت الاسلام علی اصغر صالح آبادی گفت: در صدر کالاهای ایرانی، تولیدات بخش کشاورزی قرار دارد و انتظار داریم همانگونه که رهبری تاکید فرمودند، از تمام کالاهای ایرانی به خصوص محصولات کشاورزی حمایت کامل انجام گیرد.
وی افزود: متاسفانه امسال با خشکسالی شدیدی مواجه هستیم و بخش کشاورزی نیازمند حمایت بیشتری است تا بتواند روی پای خود بایستند.
صالحی آبادی تصریح کرد: همکاران ما در سازمان جهاد کشاورزی و ادارات وابسته نیز تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا بتوانند خدمتگزار مردم و نظام اسلامی باشند.
/8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.