به گزارش ایرنا، در اولین روز ازسال نو ، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) میزبان هزاران زائر از سراسر کشور است، که برای عرض تسلیت در حرم مطهر گرد آمدند و به عزاداری مشغول هستند.
دسته های عزادار نیز از سراسر شهر به حرکت درآمده و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) همراه با زائران در غم این مصیبت بزرگ بر سر و سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند.
زائران و مهمانان نوروزی کریمه اهل بیت(ع) با چشمانی اشکبار و دلی شکسته در غم جانکاه شهادت دهمین امام شیعیان درکنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، سوگنامه می خوانند و عزاداری می کنند.
در بیوت آیات عظام تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان و سایر اماکن مذهبی یز به همین مناسبت، مجالس سوگواری برپا شده و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی گهربار آن امام همام را بیان می نمایند.
امام علی بن محمد الهادی(ع) در نیمه ذی الحجه سال هجری قمری نزدیک شهر مدینه چشم به دنیا گشود. کنیه آن حضرت ابوالحسن و لقب های ایشان نجیب، مرتضی، هادی، نقی،بود. همچنین امامان جواد، هادی و حسن عسگری(ع) به دلیل شهرت جهانی امام رضا(ع)، هر سه به «ابن الرضا» مشهورند چراکه مامون با هدف حصر و محدود ساختن هشتمین پیشوای شیعیان، وی را به مشهد فراخواند اما امام(ع) به واسطه مناظره هایی که با تمام مذاهب اسلامی، ادیان الهی و غیرالهی داشت در تمام جهان علمی آن زمان شهرت یافت.
امام هادی(ع) 10 سال پایانی عمر خویش را در سامرا پایتخت و پایگاه نظامی بنی عباس در حصر زندگی می کردند. در این هنگامه مکتب ها و فرقه های گوناگونی که از نظر علمی اختلاف های فراوانی با یکدیگر داشتند در جامعه به وجود آمدند و اوج گرفتند که طرفداران آنان همگی منتظر پاسخ های امام(ع) بودند.
دهمین پیشوای شیعیان با وجود آن که در حصر بود با شیوه های متفاوت به این مسایل پاسخ می داد. ایشان بر زبان های گوناگون به خوبی تسلط داشت و برای آن که عوامل عباسی متوجه ارتباط و تعامل با پیروان نشوند مشکلات اندیشه ای، قومیت های مختلف را با زبان خودشان پاسخگو بود و معارف و آموزه های حقیقی اسلام را به آنها انتقال می دادند.
یکی از اقدام مهم امام هادی(ع) این بود که بحث رهبری شیعه را به دست مرجعیت علمی سپرد و با انتخاب وکیلان و نمایندگانی در سراسر جهان اسلام، هنگامی که پیروان با مشکلی روبرو می شدند به آنها ارجاع می داد. امام(ع) این نمایندگان را از افرادی برمی گزید که از نظر شاخصه های علمی چون تسلط بر مبانی قرآنی و روایت ها بسیار برجسته و در حقیقت فقیه جامع الشرایط بودند و با این شیوه شیعیان را برای دوران غیبت امام زمان(عج) آماده کرد.
سرانجام امام هادی(ع) در سوم رجب سال 254 هجری قمری به شهادت رسید. حرم این امام همام در سامر است.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.