حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: نوروز نماد تحول و دگرگونی است و در همین راستا مردم ما بر اساس سنت های کهن خود، جامه و لباس نو به تن می کنند و به دیدار یکدیگر می روند که این مساله در آموزه های دینی، امری پسندیده و مورد تاکید است.
وی بیان کرد: براساس روایات اهل بیت (ع)، هر روزی که در آن نافرمانی خداوند نشود، عید است، بنابراین ورود به فصل بهار و تجدید حیات طبیعت، بهترین فرصت برای ترک گناه و تقویت باورهای دینی است و مردم ما با خواندن دعای تحویل سال از خداوند بهترین سرنوشت را طلب می کنند.
وی ادامه داد: دید و بازدیدهای ایام نوروز که در نگاه دینی از آن به عنوان صله رحم یاد می شود، فرصت مناسبی برای فراموش کردن ناراحتی ها و احسان به یکدیگر است و می توان این سنت پسندیده را در تمام طول سال ادامه داد.
قاسمی نیا گفت: مبدا سال خورشیدی، بر اساس هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه تعیین شده است و این نشان دهنده ارادت ایرانیان به خاندان رسالت است، همچنین بیشتر مردم ما در لحظه تحویل سال نو در اماکن زیارتی و مقدس به سر می برند و این نشان می دهد نوروز تا چه میزان توانسته است در پیوند میان فرهنگ ایرانی با آموزه های اسلام، نقش ایفا کند.
وی افزود: دیدار از بیماران، حضور در کنار سالمندان و دلجویی از افراد ناتوان از دیگر سنت های نیکوی ایرانیان در ایام نوروز است که همگی در آیین اسلام مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ما ایرانیان با اعتقاد به آیین اسلام، سال خود را نو می کنیم و با افتخار به دنیا نشان می دهیم که ملتی استوار و دوستدار یکدیگر هستیم.
این فعال فرهنگی گفت: نوروز فصل همزبانی و همراهی مردم و مسئولان برای رفع آسیب های اجتماعی در جامعه است، باید در این ایام همه تلاش کنیم که آبروی خود و افراد پیرامونمان را حفظ و جامعه را از زشتی ها، پاک کنیم.
وی افزود: در این ایام می توانیم اخلاق خود را مانند لباس هایمان نو کنیم و با بررسی اعمال و رفتار یکسال گذشته خود، اشتباهاتمان را جبران نماییم.
وی ادامه داد: در ایام نوروز باید حقوق مردم و همسایگان را رعایت کنیم و از هرگونه مزاحمت در دید و بازدید ها پرهیز نماییم.
قاسمی نیا گفت: مطالعه کتاب، رسیدگی به احوال افراد ناتوان فامیل، حفظ طبیعت و محیط زیست، پرهیز از اسراف و تجملات و پایبندی به ارزش های دینی از جمله نکاتی است که با انجام آن در ایام نوروز می توانیم سالی پر از موفقیت را آغاز کنیم.
وی بیان کرد: نوروز ما ایرانیان، پیام آور صلح و دوستی در جهان است و به همین منظور لازم است در این ایام تمام توان خود را برای کمک به دیگران به کار بگیریم.
وی ادامه داد: همچنین مردم ما می توانند با اهدا یک شاخه گل و یا گفتن جملات تشکر آمیز، قدردانی خود را از کسانی که در این ایام برای خدمت رسانی به آنان تلاش می کنند، به نمایش بگذارند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.