به گزارش ایرنا، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران که همواره در مناسبت های مختلف میزبانی از زائرانی از ایران و کشورهای مختلف جهان بوده، در ایام نوروز امسال نیز برنامه ریزی گسترده ای برای غنی سازی فرهنگی زائران نوروزی در فرصت حضور در پایگاه اهل بیت(ع) را انجام داده اند.
اجرای 49 مجموعه غرفه در 49 بقعه متبرک استان قم در قالب طرح آرامش بهاری، اجرای 260 برنامه فرهنگی در حرم حضرت معصومه(س)، 80 برنامه فرهنگی در مسجد جمکران، اجرای طرح قم گردی، اجرای طرح پیک فرهنگ در ورودی های شهر، برپایی چندین نمایشگاه در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران، افتتاح رادیو زیارت توسط حرم مطهر، اجرای تئاتر میدانی، برپایی خیمه های معرفت، اجرای ویژه برنامه های فرهنگی تحویل سال نو و برپایی نمایشگاه عرضه و فروش کتاب بخشی از برنامه های فرهنگی قم برای اسقبال از مسافران و زائران نوروزی است.

** ارتقای برنامه های فرهنگی نوروز امسال از نظر کمی، کیفی و تنوع
دبیرکمیته فرهنگی، نماز و امر به معروف ستاد تسهیلات زائران قم درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، از اجرای 500 برنامه متنوع فرهنگی و هنری در سطح این شهر به ویژه در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران خبر داد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط تمام دستگاه های فرهنگی ، برنامه های فرهنگی عید امسال از نظر کمی و کیفی و نیز تنوع نسبت به سال گذشته ارتقای قابل توجهی داشته است.
سید موسی حسینی کاشانی، با بیان اینکه با برنامه ریزی انجام شده تعداد مخاطبان برنامه های فرهنگی قم در ایام نوروز نیز نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی خواهد داشت افزود: بیشتر تمرکز فعالیت فرهنگی بر مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) است به طوری که در این 2 مکان مقدس برنامه های متنوع قرآنی، هنری و فرهنگی تا 15 فروردین ماه در ساعت های مختلف شبانه روز و به طور پیوسته انجام می شود.
وی با بیان اینکه دستگاه های مختلف فرهنگی با همکاری انجمن های هنری استان 500 برنامه برای ایام نوروز برنامه ریزی شده است افزود:از این تعداد 260 برنامه فرهنگی مربوط به حرم حضرت معصومه(س) و 80 برنامه فرهنگی مربوط به مسجد مقدس جمکران است ضمن اینکه در سطح بوستان ها، میادین اصلی و ورودی شهر برنامه های متنوعی اجرا می شود.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در صحن فاطمی حرم مطهر، افتتاح رادیو زیارت توسط حرم مطهر، اجرای برنامه های فرهنگی ویژه تحویل سال نو، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، معرفی شهیدان شاخص استان ویژه زائران راهیان نور، اهدای رایگان کتاب به زائران، برپایی خیمه های معرفت و برگزاری تور رایگان قم گردی از جمله برنامه های فرهنگی دستگاه های عضو این کمیته می باشد.
حسینی کاشانی افزود: برپایی نمایشگاه عرضه و فروش کتاب در ستادهای اسکان آموزش وپرورش و برخی مراکز خدماتی بین راهی و آماده سازی و تجهیز نمازخانه های این مراکز، آماده سازی شهر، بوستان ها، خیابان ها، میادین اصلی شهر و برپایی ایستگاه های راهنمایی و مشاوره برای زائران در سطح شهر و مبادی ورودی و محل های اجتماع زائرین و در فضاهای مربوط به بقاع متبرکه امام زادگان از دیگر برنامه های این ایام است.

** 40بقعه متبرک امامزادگان در قم میزبان طرح آرامش بهاری است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 40 بقاع متبرک امامزادگان دراین شهر میزبان برگزاری طرح آرامش بهاری تا 15 فرودین ماه است.
حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم با بیان اینکه برگزاری طرح آرامش بهاری در نوروز امسال در بقاع متبرک قم نسبت به نوروز 96، 30 درصد افزایش یافته است، افزود: در این طرح روزانه 156 مبلغ و روحانی برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی را اجرا می کنند.
وی، با بیان اینکه طرح آرامش بهاری در بقاع شاخص به صورت برپایی خیمه های معرفتی و در دیگر بقاع به صورت برپایی غرفه اجرا می شود گفت: خیمه های معرفت، غرفه های کودک و نوجوان، عفاف و حجاب، شهید و شهادت، مشاوره فردی و خانوادگی، احکام، چندرسانه ای، ترویج فرهنگ وقف، قرآن، اقتصاد مقاومتی و معرفی اماکن زیارتی و فرهنگی قم را از جمله بخش های مختلف طرح آرامش بهاری برشمرد.
حسینی مقدم از ارائه خدمات اسکان به زائران نوروزی خبر داد و گفت: امکان اسکان درجوار بقاع امامزادگان تا پایان تعطیلات نوروزی فراهم شده است تا از ظرفیت این اماکن مقدس برای خدمات رسانی اضطراری به زائران استفاده شود.
استان قم دارای 444 بقاع متبرک امامزادگان است. که از این تعداد 12 بقعه جزو بقاع شاخص استان محسوب می شوند.

** آستان حضرت معصومه با 260 برنامه آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی است
معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (س) قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با 260 برنامه فرهنگی و هنری به صورت حضوری و در فضای مجازی آماده خدمات رسانی زائران و مسافران نوروزی است.
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی، محوریت این برنامه ها را تکریم زائران، معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) و جایگاه معنوی قم، ارائه محتوای مناسب برای مخاطبان در حوزه مسائل دینی و تربیتی و ایجاد شور و نشاط بین خانواده ها دانست و ادامه داد: آستان مقدس با تشکیل هفت کارگروه در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، تبلیغی، انتظامی، امنیتی، پشتیبانی، نظارت و ارزیابی، امور مربوط به خانواده، محافل و مراسم و اطلاع رسانی با حضور بیش از یک هزار و 300 نیروی ستادی و خادم از زائران استقبال می کند و خدمات ارائه می دهد.
وی اضافه کرد: آیین هایی از جمله سخنرانی و مداحی هر شب بعد از نماز عشا، پیام حرم هر روز ساعت 12، زمزم معرفت «پرسش و پاسخ معارفی» هر روز قبل از اذان مغرب، ادعیه و مناجات صبح ها بعد از نماز صبح و خواندن دعاهای مخصوص هر روز در روزهای عید نیز برگزار می شود.
فلاحی با اشاره به برپایی نمایشگاه بهشت بانو در صحن جامع فاطمی(ع) ادامه داد: این نمایشگاه شامل غرفه های کودک و نوجوان، میز مشاوره، کارگاه احکام، مهدویت، عفاف و حجاب، اقتصاد مقاومتی، سوغات فرهنگی(صنایع دستی و هنرهای اسلامی)، خدمات درمانی، عکاس خانه، تونل پرواز با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی امامزادگان شاخص استان قم می باشد.
وی گفت: ایجاد چهار ایستگاه راهنما برای زائران نوروزی، توزیع بروشور راهنمای زائر، توزیع ویژه برنامه های نوروزی حرم مطهر، برپایی نمایشگاه حریم حرم، برگزاری مسابقه روزانه و نیز برگزاری تورهای حرم شناسی و شخصیت شناسی حضرت معصومه(س) با هدف معرفی زندگانی حضرت، معرفی ستارگان و بزرگان آرمیده در حرم مطهر و بیان شاهکارهای معماری حرم از برنامه هایی است که برای زائران ایرانی و غیرایرانی درنظر گرفته شده است.

** جمکران؛ از تئاتر میدانی و نمایشگاه مفهومی تا معرفی عرفان های نوظهور و فرق ضاله
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: برنامه های فرهنگی این مکان مقدس با اجرای برنامه تحویل سال آغاز شد و تا پانزدهم فروردین ادامه خواهد داشت.
ابراهیم صدوقی گفت: برپایی نمایشگاه های خدمات فرهنگی در صحن های مسجد شامل جنگ کودک و نوجوان، مشاوره و پاسخگویی و غرفه هنرمندان خطاط به عنوان مشق عهد، معرفی عرفان های نوظهور و فرق ضاله با حضور روحانیون و اساتید، نمایش فیلم های جشنواره عمار، برپایی غرفه معرفی سیره شهدا، پرده خوانی دفاع مقدس، و چاپ و توزیع بروشور راهنمای زائر با تیراژ 50 هزار نسخه از دیگر برنامه های فرهنگی مسجد جمکران در ایام نوروز است.
وی برگزاری روزانه زیات آل یاسین، برگزاری کارگاه های آموزشی سبک زندگی اسلامی ویژه خانواده ها و اجرای تئاتر میدانی در روز سه شنبه هشتم فروردین را از جمله برنامه های مسجد مقدس جمکران دانست و ادامه داد: آیین معنوی اعتکاف با حضور 900 معتکف خواهر و 900 معتکف برادر در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.
صدوقی برگزاری نمایشگاه مفهومی - روایی در ایام نوروز در مسجد مقدس جمکران را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها با بهره‌گیری از شیوه‌هایی نو و مؤثر و در قالب آثار متنی تجسمی می‌تواند در جهت ترویج و تبلیغ ارزش‌های دینی و ترسیم رفتارهای فرهنگی در پرتو مباحث مهدوی به کار گرفته شود.

** شهرداری مسافران نوروزی را به تور قم گردی می برد
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم نیز اجرای تور رایگان قم گردی را از جمله برنامه های فرهنگی شاخص این نهاد در ایام نوروز دانست و گفت: قم دارای ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و گردشگری ناشناخته و کمتر شناخته شده است که حضور مسافران نوروزی فرصتی برای معرفی این جاذبه ها است.
مجید رفیعی راه ثبت نام در این تورها را تماس با سامانه 137 شهرداری اعلام کرد و گفت: شرکت کنندگان در این تور از تیمچه بازار، مقبره های گنبد سبز، بیت النور، خانه تاریخی زند، بیت امام خمینی(ره) و موزه مراجع و خانه موزه شهیدان زین الدین، موزه حرم مطهر بازدید می کنند.
وی مکان تجمع و آغاز این تورها را در بوستان های مهدی، امام رضا(ع) ، فدک و محوطه شهرداری مرکز اعلام کرد و ادامه داد: این تور همه روزه از اول فروردین تا ۱۲ فروردین از ساعت ۱۵ الی ۲۰ انجام می شود.
رفیعی ادامه داد: آماده سازی شهر، بوستان ها، خیابان ها، میادین اصلی شهر و برپایی ایستگاه های راهنمایی و مشاوره برای زائران در سطح شهر و مبادی ورودی و محل های اجتماع زائران بخشی از اقدام های شهرداری قم در این ایام است.
طرح نوروزی قم از 24 اسفند سال 96 آغاز و تا 15 فروردین سالجاری ادامه خواهد داشت.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.