به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز سه شنبه در ستاد تسهیلات نوروزی استان قم در سالن امام جواد(ع) استانداری قم، با اشاره به توجه ویژه به صادرات در بودجه سال آینده افزود: در گذشته حمایت از صادرات از پشتوانه بودجه پایداری برخوردار نبود که این نقص در بودجه آینده برطرف شد به گونه ای که برای نخستین بار صادرات در سال آینده از پشتوانه محکم بودجه پایدار برخوردار است.
لاریجانی ادامه داد: این ویژگی در بودجه سال آینده ضرورت تمرکز بر صادرات را نشان می دهد که باید استان قم نیز برنامه ریزی لازم برای فعال کردن زمینه هایی که دارای ظرفیت صادرات دارند را در دستور کار خود قرار دهد.
وی این اقدام مجلس را بسیار موثر در ایجاد اشتغال در سال آینده دانست و گفت: اگر این موضوع به خوبی در کشور اجرایی شود در اشتغال جوانان بسیار اثر گذار است چرا که موضوع مهم امروز کشور اقتصاد، تولید و صادرات است و حرکت در مسیر تولید و صادرات، نقص موجود در کشور را برطرف می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به محدودیت بانک ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نیازمند به نقدینگی در کشور گفت: معوقات، سیستم بانکی را منجمد کرده واین موجب شده تا دست بانک ها برای ارائه تسهیلات بسته باشد که برای حل این موضوع کمیته ای با حضور استاندار و مسئولان بانک مرکزی استان برای پرداخت تسهیلات به واحدها تشکیل می شود.


** تخصیص 100 هزار میلیارد ریال برای توسعه روستاها در کشور
لاریجانی، با اشاره به تخصیص 100 هزار میلیارد ریال برای توسعه روستاها در کشور گفت: این بودجه برای جلوگیری از تخلیه روستاها و کمک برای توسعه آنها تخصیص شده که باید مسئولان استان برای تخصیص بودجه به روستاهای قم نیز تلاش کنند.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای تکمیل پروژ های کلنگ زنی شده تاکید کرد و گفت: پروژه های دولتی که سال ها از کلنگ زنی آنها گذشته ولی اقدام لازم صورت نگرفته باید به بخش خصوصی واگذار شود و هر چه سریعتر این اتفاق رقم زده شود به نفع کشور است.
رئیس مجلس شورای اسلامی از تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه های نیمه کاره خبر داد و گفت: در تبصره 19 واگذاری پروژه های نیمه کاره سازمان پیدا کرده و برای حضور بخش خصوصی در این پروژه ها بسته های تشویقی و ردیف بودجه خوبی تخصیص داده شده است.

** پول سرمایه گذاران فرودگاه قم پرداخت پرداخت می شود
رئیس مجلس شورای اسلامی به آخرین وضعیت فرودگاه قم نیز اشاره کرد و گفت: در این مورد تاکید بر گسترش اراضی این طرح است که اگر تا فروردین ماه 97 موضوع زمین برطرف شود کارها در مورد این فرودگاه سرعت بهتری خواهد گرفت.
وی با اشاره به مذاکره خود با محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای حل مشکل سپرده گذاران فرودگاه قم افزود: بر اساس این مذاکرات قرار است مبلغی به شهرداری قم برای پرداخت طلب سرمایه گذاران این فرودگاه که خواهان پول خود هستند تخصیص داده شوند تا سرمایه گذاران این فرودگاه از بلاتکلیفی خارج شوند.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد و درحال حاضر عملیات اجرایی آن متوقف است
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.
وی همچنین با اشاره به وجود بافت فرسوده گسترده در شهر قم گفت: باید برای بافت فرسوده قم ظرفیت های استان فعال شود و اگر شهرداری و استانداری گامی برای این حل این موضوع بردارند، امکان حل این معضل وجود دارد.
لاریجانی با بیان اینکه صحبت کردن درباره بافت فرسوده قم موجب حل این مشکل نمی شود گفت: اگر در مورد بافت فرسوده قم اقدامی نشود موضوع پیچیده تر می شود.
در استان قم، یک هزار و 435 هکتار فرسوده و 315 هکتار بافت تاریخی وجود دارد؛ از مجموع 12 هزار و 932 هکتار از اراضی کل شهر قم، 30 درصد آن معادل چهار هزار و 133 هکتار که 715 هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.

** از همه ظرفیت ها برای خدمت به زائران و مسافران نوروزی استفاده شود
وی درادامه با اشاره به ثبت میلیون ها سفر در ایام تعطیلات نوروز گفت: ایام نوروی شرایط متفاوتی در کل کشور رقم می خورد و به دلیل محدود بودن آن در یک زمان چند روزه امکان ایجاد سازمان متمرکزی برای آن وجود ندارد.
لاریجانی با بیان اینکه شرایط قم، مشهد و تا حدی شیرازی متفاوت از استان های دیگر است گفت: این استان ها به دلیل وجود پیک مسافر و زائر شرایط ویژه ای دارند که چاره ای جز استفاده از همه امکانات استان وجود ندارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی به کارگیری تمام ظرفیت های استان قم برای خدمت به زائران حرم حضرت معصومه(س) را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: به جز استفاده از تمام ظرفیت های موجود در استان هیچ امکان دیگری وجود ندارد و باید همه ظرفیت ها در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اسکان بخش زیادی از مسافران نورزی در مدارس کشور گفت: اسکان در مدارس برای آموزش و پرورش زحمت است ولی به دلیل ضرورت اسکان زائران و مسافران نوروزی چندین برابر بیش از ظرفیت استان، چاره ای جز این کار وجود ندارد.
لاریجانی تامین امنیت مسافران و زائران در ایام نوروز را ضروری دانست و گفت: باید همه دستگاه های انتظامی و اطلاعاتی استان توجه داشته باشند که ناامنی نه تنها تعدی به حقوق مردم بلکه خدشه به آبروی شهر کریمه اهل بیت(س) نیر هست که باید آمادگی نیروهای انتظامی در ایام تعطیلات نوروز در بالاترین سطح باشد.
وی همچنین با اشاره به ترافیک بسیار سنگین در آزاد راه قم- تهران افزود: با توجه به تردد وسایل نقلیه بسیار زیاد در این محور باید امکانات لازم برای خدمات رسانی سریع در این آزادراه در زمان بروز حادثه ایجاد شود تا در صورت تصادف، در کمترین زمان به حالت عادی بازگردانده شده و مسیر تردد وسائل نقلیه باز شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از خدمات ستاد تسهیلات زائران قم به زائران و مسافران نوروزی گفت: خدمت به زائران علاوه بر وظیفه، افتخار است.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.