به گزارش ایرنا، این ستاد در قالب 12 کمیته تخصصی به ریاست استاندار، قبل از فرارسیدن ایام نوروز تشکیل می شود و تا پایان نیمه نخست فروردین ماه فعال است.
کمیته های اجرایی، نظارت و ارزیابی، فرهنگی، امنیتی و انتظامی، حمل و نقل و ترافیک، پشتیبانی و هماهنگی ادارات، تنظیم بازار و تامین ارزاق، خدمات شهری و رفاه عمومی، امور امدادی و درمان، زائران غیر ایرانی، اطلاع رسانی و راهنمایی و کمیته اسکان زیر مجموعه ستاد می باشد.
در همین رابطه معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم به خبرنگار ایرنا، گفت: وضعیت خدمت رسانی ستاد تسهیلات زائران هر ساله با استفاده از نظر زائرانی که به قم آمده اند، مورد واکاوی و بازبینی قرار می گیرد تا نقاط قوت آن تقویت و نقاط ضعف آن با همکاری دستگاه های اجرایی استان، برطرف شود.
یونس عالی پور افزود: امسال با جمع بندی کامل از نتایج نظرسنجی های سال گذشته، به دنبال ارائه بهترین خدمات و استقبال مطلوب از زائران در ایام نوروز هستیم و در همین راستا بهبود وضعیت اسکان، اختصاص فضا برای پارکینگ خودروها، کنترل ترافیک و زیبایی سطح شهر، اطلاع رسانی در خصوص برنامه های این ایام، کنترل قیمت ها در بازار، ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی و آمادگی کامل دستگاه های اجرایی برای خدمت رسانی به زائران، مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: قم در طول سال پذیرای بیش از 20 میلیون زائر در طول سال است که 12 میلیون تن از آنان درایام نوروز به این استان سفر می کنند.
وی افزود: استقبال بی نظیر زائران از سفر به قم در مدت کوتاه ایام نوروز، وظیفه مسئولان را برای پذیرایی مناسب از آنان دشوار کرده است، به همین منظور بازرسی کارشناسان کمیته نظارتی ستاد تسهیلات زائران در این ایام به طور مستمر و میدانی انجام می شود و همه بخش های قم از جمله ورودی ها، سطح شهر، مکان های اسکان، بازارها، بیمارستان ها، مجتمع های پذیرایی و هر جایی که زائران در آن حضور پیدا می کنند مورد بازرسی و نظارت قرار می گیرد تا سطح تخلف ها کاهش و میزان رضایت مندی زائران از خدمات ستاد تسهیلات زائران افزایش یابد.
عالی پور گفت: تقویت خطوط راه آهن و افزایش حمل و نقل ریلی در کنار آماده سازی جاده های استان از جمله اقدام هایی بود که در سال جاری به منظور پذیرایی از زائران بیشتر انجام شد.
وی افزود: همچنین با تجهیز مکان های اقامتی به امکانات رفاهی بیشتر به دنبال افزایش زمان ماندگاری زائران نوروزی در شهر قم هستیم چرا که این کار موجب درآمدزایی و رونق اقتصادی بیشتر استان می شود.
وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ استقبال از زائر در میان مردم و مسئولان بیان کرد: قم امکانات خوبی برای پذیرایی از زائران دارد و می توان اقتصاد این استان را بر مبنای توسعه گردشگری و خدمات که سالم ترین درآمد است و ارتباط معنا داری با اقتصاد مقاومتی دارد، به شکوفایی رساند.
عالی پور در خصوص قابلیت های قم برای پذیرایی از زائران، گفت: این استان در مسیر تردد 17 استان کشور قرار دارد و دسترسی زائران به آن آسان است، مکان های اسکان دایم، موقت و اضطراری برای پذیرایی از زائران وجود دارد و نیروهای انتظامی، امدادی و خدمت رسان از سطح آمادگی خوبی برخوردارند.
وی بیان کرد: البته لازم است ظرفیت های مغفول مانده در حوزه گردشگری استان فعال شود که از آن جمله می توان به ایجاد مراکز اقامتی ارزان قیمت، گسترش مکان های درنظر گرفته شده برای پارک خودروها، معرفی آثار تاریخی، معنوی و ظرفیت های گردشگری قم، گسترش فضاسازی های بصری و تبلیغات فرهنگی در سطح جاده ها و خیابان ها و همچنین ایجاد مکان های تفریحی بیشتر در سطح شهر اشاره کرد.
عالی پور همچنین گفت: با توجه به تجربه سال های گذشته و جایگاه ویژه قم، در برخی ایام تعطیلات نوروز تا 100 هزار تن در این استان نیاز به اسکان است، که تمام تمهیدات لازم در این زمینه صورت گرفته و در صورت نیاز برنامه ریزی برای اسکان مسافران در مساجد، حسینیه ها، حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، مصلا و نمایشگاه قم نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه ستاد تسهیلات زائران قم، درطول سال فعال است، افزود: 80 دستگاه اجرایی استان در قالب 12 کارگروه در این ستاد فعالیت می کنند که با توجه به تجربیات سال های گذشته، فعالیت این ستاد برای نوروز از سه ماه گذشته جدی تر آغاز شده است.
وی با اشاره به این که برای رفع مشکل ترافیک و پارکینگ به ویژه در هسته مرکزی شهر برنامه ریزی هایی صورت گرفته ولی رفع کامل این مشکل ها زمان بر است، بیان کرد: ستاد تسهیلات زائران وضعیت ترافیکی را رصد کرده و نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام های لازم را انجام خواهد داد.
عالی پور با بیان اینکه مشکلی برای اسکان مسافران و مهمانان نوروزی در قم وجود ندارد گفت: اولویت، اسکان مسافران نوروزی در هتل ها و مسافرخانه ها است ولی اگر شرایط ایجاب کند، اسکان در اماکن عمومی از جمله مدارس، مساجد و حسینیه ها نیز صورت می گیرد.

** 57 دستگاه آمبولانس درطرح نوروزی اورژانس قم فعال خواهد بود
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز طرح امداد نوروزی و آماده باش کامل اورژانس گفت: یک فروند بالگرد ، 57 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس دراین استان فعال خواهد بود.
دکتر محمد شهیدی افزود: اورژانس 115 قم با 300 نفر نیروی عملیاتی، ستادی و مدیریتی به صورت تمام وقت در خدمت زائران و مسافران است.
وی بابیان اینکه طرح امداد نوروزی از 24 اسفند سال آغاز و تا 15 فروردین سال 97 ادامه دارد، گفت: در اجرای این طرح همچنین 10 دستگاه موتورلانس نیز مشارکت دارد.
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اظهار داشت: از 57 دستگاه آمبولانس مشارکت کننده در این طرح 43 دستگاه در حاشیه امن جاده ها مستقر می شوند و مابقی نیز به صورت آمبولانس های پشتیبان فعال خواهند بود.
شهیدی افزود: سه ایستگاه سلامت در محورهای قم-تهران، قم-سلفچگان و قم-کاشان ایجاد شده که خدمات سرپایی معمولی و درمانگاهی را ارائه و با تشخیص امدادگران حاضر در این ایستگاه ها برای نیاز قطعی بیمار به بیمارستان، فرد مراجعه کننده به مراکز درمانی اعزام می شود.
در حال حاضر 20 پایگاه شهری، 18 پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی در استان قم فعال می باشد

** 300 واحد آموزشی قم برای اسکان زائران درنوروز اختصاص یافت
رئیس اداره تعاون و رفاه آموزش و پرورش قم نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: 300 مدرسه با 2 هزار و 866 کلاس در این استان برای اسکان زائران در نوروز اختصاص یافت.
حسن عبداللهی مهر بیان کرد: این مدارس در سه گروه ویژه، الف و ب تقسیم بندی شده که 72 کلاس در گروه ویژه، 919 کلاس در گروه الف و یک هزار و 875 کلاس نیز در گروه ب قرار دارد.
وی با بیان این که این مدارس ظرفیت پذیرش 15 هزار تن در شبانه روز را دارد، اضافه کرد: گروه ویژه شامل مدارسی است که اتاق های آن مجهز به تخت، فرش، یخچال، تلویزیون، وسایل گرمایشی، سرمایشی و پتو است و حمام و آشپزخانه نیز مشترک است.
وی ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده اردوگاه فرهنگی- تربیتی 15 خرداد نیز با داشتن سوییت های ویژه در فهرست مکان های اسکانی آموزش و پرورش قم قرار گرفته که می تواند خدمات خوبی به زائران ارائه دهد.
عبداللهی مهر بیان کرد: در راستای تکریم شایسته تر از زائران، امسال تعداد کلاس های نوع الف نسبت به سال گذشته حدود 300 کلاس افزایش یافته است و همه کلاس های این گروه مجهز به فرش، پتو، وسایل خنک کننده و گرمازا ، یخچال و تلویزیون بوده و حمام و آشپزخانه آن مشترک است.
وی ادامه داد: گروه نوع ب نیز مدارسی است که اتاق های آن مجهز به فرش، پتو، وسایل گرم کننده و خنک کننده است و یخچال، تلویزیون، حمام و آشپزخانه مشترک است.
وی با اشاره به فعالیت هفت پایگاه در نواحی چهار گانه آموزش و پرورش قم برای ثبت نام حضوری اسکان فرهنگیان در تعطیلات نوروز، خاطرنشان کرد: امسال اسکان مدارس از 26 اسفندماه آغاز می شود و تا پایان 13 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

** معاون هلال احمر: 19 پایگاه ثابت و سیار طی نوروز 97 در قم فعال است
معاون امداد و نجات هلال احمر قم در گفت و گو با ایرنا، افزود: 19 پایگاه ثابت و سیار برای امدادرسانی به مسافران نوروزی از 24 اسفندماه سال جاری تا 15 فروردین ماه سال 97 در قم و محورهای مواصلاتی این استان فعال است.
محمدرضا بهرامی، بیان داشت: این پایگاه ها با فعالیت روزانه 95 امدادگر، نجاتگر، پزشک و پرستار و تجهیزات کامل امدادی در محورهای حادثه خیز و پر آمد و شد و همچنین مبادی ورودی شهر قم آماده خدمات رسانی می باشد.
وی افزود: همچنین امداد هوایی برای سرعت بخشی به خدمات امدادی به مسافران نوروزی فعال می شود.
معاون امداد و نجات هلال احمر قم ادامه داد: محور قم - گرمسار نیازمند استقرار پایگاه ثابت امدادی است تا خدمات در این محور با سرعت بیشتری ارائه شود، البته پایگاه های سیار امداد و نجات در این محور مستقر می باشد.
در حال حاضر چهار پایگاه جاده ای و 2 پایگاه کوهستانی در استان قم فعال است، این پایگاه ها در محورهای سلفچگان، کهک و جعفریه و آزادراه قم – تهران، منطقه کوهستانی برف انبار و محدوده کوه حضرت خضرنبی(ع) آماده امدادرسانی به مردم است.

**49 بقاع متبرک امامزادگان در قم میزبان طرح آرامش بهاری است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در گفت و گویی افزود: 49 بقاع متبرک امامزادگان در قم میزبان برگزاری طرح آرامش بهاری تا 15 فرودین ماه سال آینده است.
حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم بیان داشت: در این طرح روزانه 156 مبلغ و روحانی برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی را اجرا می کنند.
وی، خیمه های معرفت، غرفه های کودک و نوجوان، عفاف و حجاب، شهید و شهادت، مشاوره فردی و خانوادگی، احکام، چندرسانه ای، ترویج فرهنگ وقف، قرآن، اقتصاد مقاومتی و معرفی اماکن زیارتی و فرهنگی قم را از جمله بخش های مختلف طرح آرامش بهاری برشمرد.

** آستان حضرت معصومه با 260 برنامه آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی است
معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با 260 برنامه فرهنگی و هنری به صورت حضوری و در فضای مجازی آماده خدمات رسانی زائران و مسافران نوروزی است.
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی در گفت و گویی، افزود: این برنامه ها با هدف تکریم زائران ، معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) و جایگاه معنوی قم، ارائه محتوای مناسب برای مخاطبان در حوزه مسائل دینی و تربیتی و ایجاد شور و نشاط بین خانواده ها برگزار می شود.
وی اضافه کرد: آستان مقدس با تشکیل هفت کارگروه در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، تبلیغی، انتظامی، امنیتی، پشتیبانی، نظارت و ارزیابی، امور مربوط به خانواده، محافل و مراسم و اطلاع رسانی با حضور بیش از یک هزار و 300 نیروی ستادی و خادم از زائران استقبال می کند.
وی شعار نوروزی عتبات مقدس در کشور را « بهار را با محبت تو آغاز می کنم» عنوان کرد و گفت: فعالیت های نوروزی حرم حضرت معصومه(س) تا 13 فروردین ماه ادامه دارد.

** 16 قرارگاه برای تامین امنیت مسافران نوروزی درقم فعال شد
فرمانده انتظامی قم گفت: علاوه بر یگان های مستقر ، 16 قرارگاه نوروزی در قالب فرماندهی، انتظامی، عملیاتی و ترافیکی برای تامین امنیت مسافران نوروزی دراین استان فعال شد.
سردار کاظم مجتبایی در گفت و گویی، افزود: این قرارگاه ها در نشانگاه های مهم استان از جمله پارک ها، معابر و میادین مستقر شده است تا امنیت مردم بیش از پیش برقرار شود.
وی با اشاره به طرح انتظامی، ترافیکی و عملیاتی پلیس در نوروز 97، گفت: این طرح همزمان با سراسر کشور از 24اسفندماه امسال در قم آغاز شده و تا 15 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی شعار نوروزی پلیس در سال جدید را «آرامش بهاری با نظم و امنیت» عنوان کرد و افزود: علاوه بر اقدام های پلیس، برای تامین نظم و امنیت نیازمند مشارکت مردم هستیم و امیدواریم آنان با عمل به توصیه های پلیس، ماموران انتظامی را در این امر یاری کنند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.