به گزارش ایرنا، حبیب زارع عصر یکشنبه درجلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در سالن جلسات امام جواد(ع)استانداری، قم را رتبه 19 کشور از نظر بارش کم باران اعلام و اظهار کرد: بارندگی های سال زراعی قم امسال نسبت به میانگین بلند مدت50 درصد و نسبت به سال گذشته 52 درصد کاهش یافته است.
زارع با تاکید بر ضرورت پلمب چاه های غیر مجاز و کاهش سهمیه آب چاه های مجاز در قم، ادامه داد: باید جلوی بهره برداری از آب های زیر زمینی گرفته شود و در مورد کشت هر نوع زراعت تجدید نظر شود.
وی با بیان اینکه باید به دنبال جایگزین صنعت به جای کشاورزی درقم بود، اظهار داشت: سرشاخه های دز به عنوان مهمترین منبع تامین کننده آب استان ، امسال با کاهش 60 درصدی بارش باران مواجه بوده که اگر شرایط مصرف آب مدیریت نشود به طور قطع با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
زارع با اشاره به پیش بینی احتمال وقوع سیل در اردیبهشت ماه سال آینده درقم گفت: با توجه به موقعیت و شرایط این استان بر اساس بررسی های انجام شده هر بارندگی با بارش 13 میلی متر در یک ساعت منجر به وقوع سیل می شود که با توجه به سامانه هشدار سیل سنجش دقیق شرایط آب و هوای قم در دستور کار است.
وی با اشاره به بررسی دمای هوا در ایام تعطیلات نوروزی گفت: طی روزهای آینده با افزایش روند دمای هوا در قم مواجه هستیم به گونه ای که دمای هوا در گرمترین روز در ایام تعطیلات نوروز به 33 درجه خواهد رسید که این روند از ششم تا چهاردهم فروردین نیز کمی بیش از نرمال خواهد بود.
وی بر اساس نقشه های هواشناسی بارش کمتر از 10 میلی متری از ششم تا 14 فروردین ماه سال 97 را پیش بینی کرد و ادامه داد: در یک هفته پیش رو وقوع بارش های خاصی در استان پیش بینی نمی شود.

** لزوم احداث دومین آرامستان در قم
مدیرکل پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری قم نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم شفاف سازی مسئولیت سازمان ها و نهادهای امدادی و خدماتی بر اساس وظایف قانونی گفت: در مواقع اضطراری مانند زمین لرزه، شهرداری تنها وظیفه مربوط به آتش نشانی و همچنین انتقال و تدفین اجساد بر عهده دارد.
علی اکبر رحیمی در ادامه با بیان اینکه وجود یک آرامستان از چالش های کلانشهر قم است گفت: این شهر با بیش از یک میلیون جمعیت دارای یک آرامستان بهشت معصومیه است که از نظر پدافند غیرعامل بسیار نامناسب است.
وی با بیان اینکه باید 2 آرامستان در کلان شهر قم ایجاد شود تاکید کرد: با توجه به اینکه تنها 6 هزار قبر در ظرفیت فعلی آرامستان وجود دارد لازم است برنامه ریزی لازم برای ایجاد دومین آرامستان صورت گیرد.
رحیمی با اشاره به بررسی ظرفیت های شهر قم در مواقع ضروری گفت: با اقدام های صورت گرفته نقشه اسکان اضطراری تعیین و مکان های احتمالی که قابلیت اسکان در مواقع اضطراری را دارند شناسایی شده اند.

** محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به افزودن 150 هکتار به اراضی بهشت معصومه برای رفع مشکل کمبود ظرفیت قبور در این آرامستان طی سه سال گذشته گفت: احداث آرامستان دوم در قم در محدوده جمکران جانمایی شده که کارشناسان در حال بررسی موقعیت این زمین، مسیرهای دسترسی هستند.

** تدوین راهکارهای مبارزه با تب برفکی آنفولانزای مرغی در قم
مدیرکل دامپزشکی قم نیز در این جلسه واکسن، ساختارمرغداری ها و دامداری ها ونیز رعایت بهداشت قرنطینه را سه محور اساسی در زمینه مبارزه با تب برفکی و آنفولانزای مرغی در استان دانست و گفت: دامشهر و یک دامداری در بخش جعفریه از جمله نقاط بحرانی تب برفکی است که امسال شاهد شیوع این بیماری در دام های این 2 منطقه بودیم.
محمد مهدی رفیعی با اشاره به وجود 10 درصد مرغ های تخم گذار کشور در قم، گفت: در 14 محور مشکلات بروز و گسترش بیماری آنفولانزای مرغی در مرغداری های استان شناسایی و راهکاری لازم تدوین شده است.
وی مدیریت بهداشتی کود را یکی از راه های کنترل بیماری آنفولانزا دانست و گفت: آموزش مرغداران، ساماندهی مرغداری های غیرمجاز، آمایش مرغداری ها و رعایت موارد بهداشتی نهادها و خوراک طیور کمک شایانی در کنترل و مبارزه با آنفولانزای مرغی در استان است.

** بار اپیدمی آنفولانزای مرغی در قم بالاست
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز دراین جلسه با اشاره به تجربه 2 سال اپیدمی بیماری آنفولانزای پرندگان در استان گفت: کارگروه هایی در این زمینه تشکیل و بیش از 86 مصوبه در این کارگروه های به تصویب رسیده ولی با توجه به اینکه اجرای آنها نیازمند تعامل دستگاه های مختلف استان است، تدبیر استان برای عملیاتی کردن این مصوبه ها برای هماهنگی دستگاه ها در این زمینه ضروری است.
محمدرضا طلایی با بیان اینکه بار اپیدمی آنفولانزای مرغی با توجه به تعدد بالای مرغدرای ها در این استان بالا است اظهار داشت: اگر راهکارهای تدوین شده با کمک همه دستگاه های استان اجرایی نشود دوباره شاهد همه گیری این بیماری در سطح مرغداری ها خواهیم بود.
بر اثر شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در 44 مرغداری قم بیش از هفت میلیون و 500 قطعه مرغ تلف شد.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.