به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد باقر خوانساری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این کتابخانه با رویکرد پژوهش محوری، امکان استفاده از منابع غنی و معتبر، مطالعه آسان کتاب بدون محدویت مکانی و زمانی و سهولت در دسترسی به موضوع ها، مولفان، ناشران، کتاب های مجموعه ای را دارد.
وی افزود: علاقه مندان با مراجعه به سامانه www.hamrahnoor.ir می توانند از خدمات این کتابخانه در حوزه علوم اسلامی و انسانی، علوم قرآنی و حدیثی، دانشگاهی و درسی بهره مند شوند.
وی با اشاره به این که در این کتابخانه حقوق مالکیت معنوی نویسندگان و ناشران حفظ شده است، گفت: 2 هزار و 800 مجوز مکتوب برای بارگذاری کتاب ها در این مرکز وجود دارد تا بتوانیم ترویج فرهنگ بهره مندی از کتابخانه های دیجیتالی را در جامعه نهادینه کنیم.
معاون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ادامه داد: این کتابخانه در 2 قالب با عنوان قابلیت خرید کتاب ها با پرداخت 10 درصد قیمت فیزیکی کتاب و اشتراک به صورت زمان دار تهیه شده است تا نیازهای علوم انسانی و اسلامی پژوهشگران و عموم مردم را برطرف سازد.
وی با بیان این که قابلیت بارگذاری 40 هزار جلد کتاب در این کتابخانه بسترسازی شده است گفت: 37 هزار جلد آماده شده است . به مرور زمان در این کتابخانه ارائه می شود که شامل کتاب ها به زبان عربی و فارسی است.
وی، دسته بندی کتاب ها بر اساس مولف، عنوان، ناشر، جستجوی کتاب، امکان تفکیک کتاب بر اساس زبان عربی و فارسی، نصب سبک و آسان، مدیریت کتابخانه شخصی، امکان دریافت و مطالعه کتاب بر روی رایانه، هماهنگ با نسخه اندرویدی، دسترسی به اطلاعات تفصیلی کتاب، نمایش فهرست به صورت خلاصه، لیستی و یا جدولی، دسترسی آسان به پاورقی ‌ها، حاشیه نویسی، رنگی کردن متن، علامت گذاری و سایر موارد را از جمله قابلیت های این نرم افزار برشمرد.
خوانساری خاطرنشان کرد: برای تهیه این کتابخانه حدود چهار سال زمان صرف شده است ضمن این که نرم افزار کتابخانه، پشتیبانی فنی چند ساله را دارد.
وی با بیان این که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از سال 68 در قم تاسیس شده است گفت: بیش از 20 هزار جلد کتاب دیجیتال در قالب 12 هزار عنوان، یک میلیون مقاله در قالب یک هزار و 250 عنوان نشریه و 250 عنوان نرم افزار با موضوع همایش ها و سایر موارد توسط این مرکز تولید شده است.
وی گفت: سامان دهی و مدیریت عرضه و توزیع محصولات نور در فروشگاه ها، نمایشگاه ها و مجامع اطلاع رسانی داخلی و خارجی، تلاش برای ترویج نشر الکترونیک، فعالیت مستمر در زمینه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی، ارتباط با رسانه های جمعی و انعکاس موفقیت های مرکز، ارتباط و تبادل نظر با سایر مراکز و موسسه های همگرا، ارائه خدمات فرهنگی و نرم افزاری به مولفان و ناشران و پاسخ گویی به پرسش ها و مراجعه های کاربران نرم افزارهای نور از جمله مهمترین فعالیت های این معاونت است.
/8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.