در این مطلب می خوانیم:
طی یک دهه گذشته در ایران هر سال حداقل 200 هزار اصله درخت نابود شده است. 100مجری طرح‌های جنگلداری آخرین باقی مانده‌های درختان باستانی هیرکانی و جنگل‌های باستانی شمال ایران را در 100 جنگل و در حیاتی‌ترین حوضه‌های آبخیز ارتفاعات شمالی و جنوبی البرز قلع و قمع می‌کنند. یکصد جنگل تراش سوداگر که در محتاج‌ترین روزهای ایران به فرشتگان سبز و درختان حیات بخش، در حال تراشیدن خاک ایران از این حافظان طبیعی خاک و هوا هستند.
از مجموع 164 میلیون هکتار زمین ایران 12.4 میلیون هکتار یعنی 7.6 درصد از کل آن جنگل، است. طی سه دهه گذشته با هجوم موریانه وار زمین خواران و جنگل سوزان، پوشش سبز ایران از 18.3 میلیون هکتار به حدود 12.4 میلیون هکتار تقلیل یافته است.
محاسبه‌ ای اندک نشان می‌دهد با همین سرعت تخریب جنگل‌ها، سرزمین ایران از وضعیت خشک فعلی به بدترین وضعیت بحرانی بیابانی و زمین سوخته تبدیل خواهد شد. وضعیتی که عملاً در نیم قرن بعد هیچ پوشش گیاهی و جنگلی در ایران باقی نخواهد ماند.
هجوم ریزگردها و پایین آمدن سطح بارش و گرم‌تر شدن آب و هوا و وقوع سیل‌های ویرانگر تنها نخستین عوارض از بین رفتن درختان و در واقع آغاز مصیبت زیست محیطی ایران است.
با این حساسیت بالا و اعلام خسارت‌های همه ساله بواسطه از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و بعد از این همه ویرانی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در آستانه هفته درختکاری اعلام کرده است که هزار هکتار جنگل که در مسیر پروژه آزادراه شمال در حال از بین رفتن بوده به منابع طبیعی بازگشته است.
رئیس سازمان جنگل‌ها نیز با اشاره به طرح تنفس جنگل‌ها گفته است که سال 96 پایان بهره‌برداری از جنگل‌های کشور بوده و از سال 97 هیچ مجوزی برای بهره‌برداری از جنگل‌ها صادر نمی‌شود، بهره‌برداری از جنگل‌ها مجاز نبوده و به شخصی واگذار نشده و هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شود. باید دید در عمل ایرانیان و بخصوص 100 مجری سوداگر جنگل تراش تا چه اندازه به این قانون پایبند خواهند بود. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مساحتی معادل 60 درصد از جنگل‌های ایران تخریب شده است! واقعیت نابودی جنگل‌های هیرکانی ایران و یکی از کهن‌ترین نقاط سبز جهان درکمتر از 50 سال محقق خواهد شد، اگر هفته‌های درختکاری فقط برایمان شعار باشد.
/8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.