علیرضا باباخان روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد: به طور حتم پرداخت تسهیلات خود اشتغالی می تواند نقش مهمی در روند اشتغالزایی و افزایش سهم تولید مناطق روستایی در اقتصاد کشور داشته باشد، اما باید مراقب بود این تسهیلات به صورت هدفمند و با نظارت کافی در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا از هدر رفت آن جلوگیری شود.
وی بیان کرد: تجربه نشان می دهد اگر پرداخت تسهیلات خود اشتغالی به صورت یکجا و بدون نظارت بر روند پیشرفت کار انجام شود، تا حد زیادی به شکست می انجامد و تاثیر اقتصادی لازم را نخواهد داشت.
وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات یکی از مهمترین راه های تامین مالی طرح های اقتصادی است اما در این زمینه باید شرایطی فراهم شود تا کارشناسان بر روند اجرای طرح نظارت داشته باشند و بر اساس نیاز مالی آن، منابع مورد نیاز را به صورت تسهیلات در اختیار مجریان طرح قرار دهند.
این پژوهشگر برجسته کشور گفت: بررسی مداوم طرح و پرداخت تسهیلات بر اساس نظر کارشناسان، موجب می شود، تسهیلات پرداختی در مسیر مورد نظر که همان از بین بردن بیکاری در مناطق روستایی است، استفاده و از انحراف های مالی جلوگیری شود.
وی بیان کرد: در خصوص وثیقه مورد نیاز بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات هم می توان از تجربه های موفق بین المللی در این مورد استفاده کرد و به جای درخواست وثیقه های سنگین مالی که تامین آن از عهده بیشتر کشاورزان خارج است، از سرمایه های اجتماعی موجود در میان روستائیان و اعتمادی که به یکدیگر دارند بهره برد.
وی ادامه داد: می توانیم از روستائیان متقاضی دریافت تسهیلات بخواهیم به صورت شبکه ای ضامن یکدیگر شوند و اگر یکی از آن ها در پرداخت تعهدات خود تعلل کرد، تسهیلات به بقیه افراد هم تعلق نگیرد، با این کار همه روستائیان دست به دست می دهند و مشارکت اجتماعی میان آنان، افزایش می یابد.
باباخان همچنین در خصوص لزوم توانمندسازی روستائیان برای اجرای طرح های خود اشتغالی نیز گفت: در این زمینه می توان از تجربه موفق شرکت های دانش بنیان و فن آور استفاده کرد و آموزش های لازم برای شروع کسب و کار را در اختیار روستائیان قرار داد.
وی بیان کرد: هر کار اقتصادی در ابتدای فعالیت با چالش های متفاوتی رو به رو است که برای مقابله با آن، لازم است مجریان طرح آموزش های لازم را فرا گیرند و بدانند در هر مرحله ای چگونه باید با مشکلات برخورد کرد تا از شکست طرح جلوگیری شود.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری برروی آموزش و ایجاد بستر فعالیت های جمعی برای ایجاد اشتغال در روستاها
می تواند تا حد بسیار زیادی موفقیت طرح پرداخت تسهیلات خود اشتغالی روستائیان را افزایش دهد.
تسهیلات خود اشتغالی با هدف توان افزایی اقتصادی روستائیان در دستور کار دولت قرار دارد، این تسهیلات دارای سه سال تنفس و مشارکت است و دوره اقساط و باز پرداخت آن نیز 6 سال در نظر گرفته شده است.
در این طرح برای نخستین بار روستائیان متقاضی برای دریافت تسهیلات می توانند برای وثیقه از سند خانه های روستایی استفاده کنند.
اعتبار پیش بینی شده برای این تسهیلات 120هزار میلیارد ریال است و با توجه به تاکیدهای رئیس جمهوری باید پرداخت ها تا پایان نیمه نخست سال آینده، صورت پذیرد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.