امیر طیبی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون مردم مناطق روستایی بخش مرکزی قم به شهرک های صنعتی ثامن الائمه، شکوهیه، محمود آباد، شهاب و ای سی تی، روستاییان بخش کهک به نواحی صنعتی سیرو و خورآباد، مردم مناطق روستایی بخش خلجستان به ناحیه صنعتی دستجرد، روستاییان بخش سلفچگان به شهرک صنعتی سلفچگان و مردم مناطق روستایی بخش جعفریه به ناحیه صنعتی طغرود دسترسی دارند.
استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش جعفریه، سلفچگان، کهک، مرکزی و خلجستان است؛ طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
قم در حال حاضر دارای 7 شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، شهاب، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) -قنوات- و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و 4 ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، دستجرد و طغرود است.
وی با اشاره به ظرفیت های مطلوب تولیدی در سطح مناطق روستایی قم افزود: خوشبختانه با بررسی های صورت گرفته و تعاملات مناسب مسئولان استان ایجاد پنج ناحیه صنعتی جدید در مناطق مختلف روستایی استان پیش بینی شده است که امیدواریم به زودی آماده سازی زیرساخت های آن در دستور کار این شرکت قرار گیرد.
وی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم نواحی صنعتی بر روستا را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: نواحی و شهرک های صنعتی در قم به نحوی ایجاد شده اند که ساکنان مناطق مختلف روستایی می توانند با سهولت فعالیت های تولیدی و صنعتی خود را در آنجا انجام دهند.
وی بیان کرد: ارائه مشوق های اقتصادی همچون پرداخت وام های بانکی در قالب طرح پرداخت تسهیلات رونق تولید و تسهیلات خود اشتغالی روستاییان می تواند نیاز مالی صاحبان واحدهای صنعتی در مناطق روستایی را تامین کند و در همین رابطه به دنبال افزایش سهم مشارکت روستاییان استان در فعالیت های تولیدی هستیم.
تسهیلات خود اشتغالی با هدف توان افزایی اقتصادی روستاییان در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد، این تسهیلات دارای سه سال تنفس و مشارکت است و دوره اقساط و باز پرداخت آن نیز 6 سال در نظر گرفته شده است. در این طرح برای نخستین بار روستاییان متقاضی برای دریافت تسهیلات می توانند برای وثیقه از سند خانه های روستایی استفاده کنند.
اعتبار پیش بینی شده برای این تسهیلات 120هزار میلیارد ریال است و با توجه به تاکیدهای رئیس جمهوری باید پرداخت ها تا پایان نیمه نخست سال آینده، صورت پذیرد.
طیبی نژاد گفت: جذب سرمایه گذار برای احداث شهرک ها و نواحی صنعتی جدید و همچنین آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز برای حضور واحدهای صنعتی در نزدیکی مناطق روستایی، از جمله سیاست های شرکت شهرک های صنعتی استان قم برای افزایش نرخ مشارکت جوانان روستایی در فعالیت های اقتصادی استان است.
وی افزود: علاقه مندان به فعالیت های تولیدی در مناطق روستایی می توانند واحدهای صنعتی خود را در شهرک ها و نواحی صنعتی نزدیک مناطق روستایی استان دایر کنند و از مشوق های درنظر گرفته شده در این رابطه همچون زمین ارزان قیمت استفاده کنند، همچنین این سرمایه گذاران می توانند از ظرفیت نیروی کار فراوان و مستعد روستایی نهایت بهره مندی را داشته باشند.
وی ادامه داد: ایجاد واحدهای تولیدی در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی مانند واحدهای فرآوری لبنیات و محصول های کشاورزی از جمله بهترین سرمایه گذاری هایی است که فعالان بخش اقتصادی می توانند در شهرک ها و نواحی صنعتی مجاور مناطق روستایی انجام دهند.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.