به گزارش ایرنا، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در این کفرانس گفت: اگر امروز فقه پاسخ گوی واقعیت ها نباشد و قانون نتواند در این چارچوب حرکت کند، فقه و قانون ما دیگر قابلیت بروز و ظهور در جامعه را ندارد.
آیت الله احمد مبلغی افزود: قانون گذاران ما باید واقعیت ها را به طور کامل بشناسند تا بتوانند قانونی وضع کنند که در جامعه قابل اجرا باشد.
وی ادامه داد: فقه نیز باید بتواند بر اساس واقعیت های موجود پاسخ گوی نیازهای مردم در همه بخش های جامعه باشد.
وی با اشاره به اهمیت مشارکت علمای جهان اسلام برای حل مسائل جوامع امروزی، بیان کرد: لازم است علمای جهان اسلام با استفاده از گزاره های فقهی مبتنی بر واقعیت های موجود جامعه برای کاهش جرائم اقدام کنند.

** سخنان علمای جهان اسلام باید در مسیر وحدت باشد
نایب رئیس دادگاه عالی عمان در این کنفرانس گفت: امروز ما به سخنانی احتیاج داریم که وحدت میان مسلمانان را تقویت کند و نقش علمای جهان اسلام در این مساله بسیار حائز اهمیت است.
عبدالله بن راشدالسیابی افزود: امت اسلامی به علمای خود چشم امید دوخته و به همین دلیل امانت بزرگی بر دوش اندیشمندان مسلمان است تا وحدت میان جوامع اسلامی را تقویت کنند.
وی ادامه داد: علمای جهان اسلام باید با علم و آگاهی در مسیر تبلیغ دین و فقه حرکت کنند و به ارشاد مردم بپردازند.

** جمهوری اسلامی ایران مرکز پرورش علمای بزرگ است
رئیس شورای عالی امور دینی ترکیه نیز در این کنفرانس گفت: جمهوری اسلامی ایران، مرکز پرورش علمای بزرگ است و علمای بزرگ در این کشور تمام تلاش خود را برای ایجاد برادری میان امت اسلامی به کار گرفته اند؛ ما از رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران برای این تلاش ها در مسیر برادری و اتحاد میان مسلمانان تشکر می کنیم.
اکرم کلیش بیان کرد: هدف از وضع قانون، تامین سعادت انسان است، دین نیز برای سعادت و رستگاری بشر آمده است، بنابراین میان دین و قانون تناقضی وجود ندارد.
وی ادامه داد: از ضرورت های حفظ جامعه و سعادت بشر تدوین قوانینی است که از حقوق مردم حفاظت و راه تعدی به آن را مسدود می کند.
وی افزود: اهتمام به واقعیت های اجتماعی و شناخت دقیق مشکل های جوامع اسلامی در دنیای جدید از جمله ضرورت هایی است که اندیشمندان جهان اسلام باید نسبت به آن شناخت کافی داشته باشند و برای رفع آن اقدام کنند.
وی با اشاره به این که حفظ حقوق انسان ها در اسلام بسیار سفارش شده است، گفت: برگزاری این گونه کنفرانس ها فرصت خوبی برای شناخت آموزه ها اسلامی و انگیزه بخشی به اندیشمندان مسلمان برای انجام پژوهش های بیشتر در مسیر پاسخگویی به نیازهای جوامع امروزی است.

** اندیشمندان جهان اسلام از فقه اسلامی محافظت کنند
رئیس دانشکده شریعت و پژوهش های اسلامی دانشگاه قطر نیز در این کنفرانس گفت: اندیشمندان جهان اسلام باید از میراث عظیم فقه اسلامی محافظت کنند و اجازه ندهند این سرمایه عظیم به فراموشی سپرده شود.
یوسف محمود الصدیقی افزود: علمای جهان اسلام، ابزارهای منطقی و عقلانی در اختیار دارند و با نگاه به سنت اسلامی می توانند پاسخ گوی نیازهای مسلمانان در عصر حاضر باشند.
وی بیان کرد: این که چگونه با واقعیت ها اجتماعی برخورد و به آن پاسخ دهیم، مساله بسیار مهمی است که باید مورد توجه پژوهشگران مسلمان قرار گیرد.
وی ادامه داد: پیکره جهان اسلام از وجود تفرقه ایجاد شده توسط دشمنان رنج می برد و لازم است علمای جهان اسلام با همراهی یکدیگر صدای وحدت مسلمانان را به جهانیان برسانند.
الصدیقی گفت: اگر بتوانیم صدای خود را به همه مردم جهان برسانیم می توانیم آموزه های اسلام را بین المللی کنیم و در این صورت توانایی ما برای پاسخ گویی به نیازهای دنیای جدید، افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: باید اندیشمندان حوزه قانون گذاری، علوم اجتماعی و فقه دست به دست هم دهند و با هم افزایی برای پاسخ به واقعیت های جدید جوامع انسانی، اقدام کنند.
وی ادامه داد: باید بدانیم فشار و دسیسه دشمنان علیه ما وجود دارد، بنابراین لازم است با حرکت علمی مستمر و اتحاد میان علمای جهان اسلام در سطح منطقه و جهان، از این بازی خطرناک دشمنان عبور کنیم.

** 20 میلیون مسلمان در کنفدراسیون روسیه زندگی می کنند
رئیس مرکز قانون های حقوقی خارجی و مقایسه ای کشور روسیه نیز در این کنفرانس گفت: بیش از 20 میلیون مسلمان در کنفدراسیون روسیه زندگی می کنند که لازم است حقوق آنان رعایت شود.
آنتون کولر افزود: در اعلامیه حقوق بشر آمده است که هر فرد حق آزادی اندیشه و مذهب دارد، بنابراین افراد حتی اگر در زندان هم باشند باید بتوانند آزادانه، مناسک مذهبی خود را انجام دهند.
وی بیان کرد: تلاش کردیم در بخش هایی از کنفدراسیون روسیه از جمله قفقاز و چچن، افسران زندانبان را با آموزه های اسلامی آشنا کنیم تا آنان با زندانیان مسلمان برخورد بهتری داشته باشند.
وی ادامه داد: زندانیان باید بتوانند نماز اقامه کنند و در زندان به قرآن کریم دسترسی داشته باشند، همچنین لازم است برنامه غذایی آنان بر مبنای غذاهای حلال تدارک دیده شود و حرمت زن و مرد مسلمان در محیط زندان حفظ شود.

** فقه و قانون هر دو به دنبال ارتقای سطح زندگی انسان هستند
عضو تجمع علمای مسلمان کشور لبنان نیز در این کنفرانس گفت: برگزاری این همایش ها نشان می دهد تمایل زیادی برای روبه روی شدن با واقعیت های اجتماعی موجود بر اساس فقه وجود دارد و کارشناسان علوم اجتماعی به این مساله اهمیت می دهند.
شیخ مصطفی ملص افزود: فقه و قانون هر دو تلاش می کنند زندگی بشریت را ارتقا دهند و در جامعه امنیت پایدار ایجاد کنند.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برگزاری این کنفرانس اقدام پیشگیرانه و خدمت مطلوبی به جهان اسلام انجام داد و شرایط ارتباط میان فقها و قانون گذاران را فراهم کرد.
وی ادامه داد: فقه و قانون بر خلاف آنچه عده ای می گویند هیچ تضادی با یکدیگر ندارند و حتی تکمیل کننده یکدیگر هستند؛ این توطئه دشمن است که می خواهد با برداشت های سیاسی میان فقه اسلامی و حقوق جدایی اندازد، در مساله قیام های کشورهای عربی نیز این توطئه به صورت آشکار مشاهده شد.
ملص گفت: علمای جهان اسلام به استناد ارزش های دینی، مفاهیم اخلاقی و گزاره های اجتماعی با واقعیت های اجتماعی برخورد می کنند و بنابراین نیازی به اجرای قوانین سایر کشورها در جوامع اسلامی نیست.
وی با تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کنفرانس فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی، بیان کرد: همه مسلمانان باید در برابر آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی دولت های عربی که به ارزش های اسلامی و انسانی پایبند نیستند ایستادگی کنند؛ همچنین لازم است از این کشورها به دلیل زیرپاگذاشتن ارزش های انسانی به دادگاه های بین المللی شکایت شود.

** اسلام در هر زمانی می تواند جامعه را هدایت کند
همچنین استاد جامعه شناسی و زبان فرانسه کشور تونس در این کنفرانس گفت: بنده رشته جامعه شناسی را انتخاب کردم تا در خصوص دین و مقابله آن با استعمار مطالعه کنم.
جابر القفصی افزود: مشکل فقه اسلامی به خصوص فقه اهل سنت آن است که به نظر علما و محدثان درگذشته بیش از شرایط و واقعیت های روز جامعه توجه دارد، در حالی که اسلام دینی است که با شرایط روز هماهنگی های لازم را دارد و این دین برای ساخت آینده ماست.
وی بیان کرد: قران کریم تنها کتاب قانون و فقه نیست بلکه کتاب هدایت است و برای همه ساحت های تعلیم و تربیت بشر برنامه دارد.
وی ادامه داد: از جمله ویژگی های جمهوری اسلامی ایران و حوزه علمیه قم این است که در آن علوم دینی از جایگاه ممتازی برخوردار است و به آن به عنوان علمی کم اهمیت تر از علوم پایه نگاه نمی شود.
القفصی گفت: ما باید هوشمندانه از علوم دینی استفاده کنیم و به سوال های جوامع بشری پاسخ دهیم؛ ما باید بررسی کنیم چرا جوانان مسلمان به سمت گروه های تکفیری می روند و یا چرا از کشور خود مهاجرت می کنند.
وی بیان کرد: چالش امروز ما طرح این سوال نیست که آیا اسلام برای هر زمانی خوب است یا نه؛ بلکه سوال این است که آیا مسلمانان مناسب زمان خود هستند و می توانند از آموزه های دینی برای رو به رو شدن با واقعیت های جامعه امروز استفاده کنند یا نه.
« کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی» که عصر امروز با حضور بیش از 30 شخصیت خارجی در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم آغاز شد، فردا به کار خود پایان می دهد.
در این کنفرانس شخصیت هایی از کشورهای اردن، قطر، الجرایر، ترکیه، تونس، روسیه، عراق، لبنان و مغرب حضور دارند؛ مهمانان خارجی این کنفرانس، حقوقدانان دارای گرایش به سمت فقه، فقهای آشنا به حقوق و قانون و جامعه شناسان دارای تحلیل های علمی هستند و حدود 55 مقاله نیز از شخصیت ها و نخبگان داخلی ارائه خواهد شد.
«منابع و مبانی فقه و واقعیت های اجتماعی»، «روش شناسی فقه پشتیبان نسبت به قانون در مواجهه با آسیب های اجتماعی» و «بررسی فقهی حقوقی آسیب های اجتماعی» از محورهای این کنفرانس است.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.