محسن پورگلیان روز دوشنبه در حاشیه آیین افتتاح دبستان شهدای قمرود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در چهار سال گذشته 130 باب مدرسه با 163 هزار مترمربع زیربنا و یک هزار و 24 کلاس درس در قم احداث یا مقاوم سازی شده و در حدود نیم مترمربع به سرانه فضای آموزشی استان افزوده شده است.
وی اضافه کرد: سرانه فضای آموزشی مدارس استان قم پایین تر از میانگین کشوری است و این موضوع به دلیل مهاجرپذیر بودن استان و ضریب رشد جمعیتی زیاد است.
در حال حاضر سرانه فضای آموزشی در این استان حدود چهار مترمربع است که از سرانه آموزشی ملی 20 درصد کمتر می باشد.
وی ادامه داد: 50 درصد از مدارس استان قم 2 شیفته است و بیشتر در شهرک پردیسان، خیابان انسجام و بلوار 15 خرداد که به دلیل توسعه شهری تراکم جمعیتی بالایی دارد، واقع شده است.
پورگلیان بیان کرد: در دهه فجر امسال 6 باب مدرسه تازه تاسیس و 2 باب مدرسه مقاوم سازی شده با مجموع 71 کلاس، تکمیل و به آموزش و پرورش تحویل داده شد.
وی با بیان این که 40 درصد ساخت فضاهای آموزشی استان قم توسط خیران مدرسه ساز انجام شده است، گفت: از سال 78 تاکنون، 164 واحد آموزشی و پرورشی توسط خیران مدرسه ساز ساخته شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.
وی با بیان این که 50 درصد فضاهای آموزشی مدارس استان قم نوساز و مقاوم است، گفت: 25 درصد فضای آموزشی استان حداقل استحکام را دارد، ولی مناسب با استاندارد روز نیست و باید مقاوم سازی شود و 25 درصد دیگر آن باید تخریب و سپس بازسازی شود.
به گفته پورگلیان، مقاوم سازی 25 فضای آموزشی با 137 کلاس درس و 35 هزار مترمربع زیربنا در حال اجراست و در صورت تخصیص اعتبار، عملیات عمرانی بر روی تمام واحدهایی که نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی است، اجرایی می شود.
وی گفت: استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس قم از دیگر طرح هایی است که در این چهار سال در 126 باب مدرسه با یک هزار و 225 باب کلاس درس و با اعتبار 160 میلیارد ریال انجام شده است.
آیین افتتاح دبستان شهدای قمرود امروز با حضور استاندار قم و جمعی از مسئولان استانی در این دبستان برگزار شد.
دبستان شهدای قمرود با مساحت یک هزار و 205 مترمربع و زیربنای 698 مترمربع شامل 6 کلاس درس، سه اتاق اداری و یک کارگاه است که با اعتبار 9 میلیارد ریال در روستای قمرود از توابع بخش مرکزی قم احداث شده است؛ در 2 سال گذشته پنج باب مدرسه با اعتبار 26 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار در این بخش احداث شده است.
بخش مرکزی یکی از بخش‌ های پنجگانه قم می باشد که دارای 2 دهستان قمرود و قنوات است.
640 باب مدرسه در استان قم وجود دارد که 150 باب مدرسه در مرحله تخریب و بازسازی قرار دارد و تخریب و بازسازی 100 باب مدرسه با یک هزار و 20 کلاس و مقاوم سازی 80 باب مدرسه با 700 کلاس از منابع ملی تامین اعتبار شده است.
در سال تحصیلی جاری، حدود 240 هزار دانش آموز قمی در 640 ساختمان آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.