به گزارش ایرنا، امین مقومی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز مهندس اظهار داشت: از این تعداد 280 معمار تجربی در قم فعال هستند و تعداد مهندسان نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی نداشته است.
وی افزود: 75 هزار ساعت آموزش غیر اجباری برای مهندسان قمی از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 17 درصدی روبرو است همچنین آموزش به استادکاران و کارگران با تفاهمنامه همکاری با انجمن صنفی کارگران در استان قم شروع شده است.
وی با اشاره به این که یکی از مهمترین مشکلات قم در حوزه ساخت و سازها، حضور مشاوران غیربومی است گفت: حضور این مشاوران به صنعت بومی و اشتغال استان قم لطمه خواهد زد.
وی ادامه داد: ظرفیت هایی که درقم وجود دارد قابلیت خدمات دهی به سایر استان ها را دارد از این رو این استان نیازی به مشاوران غیربومی ندارد.
وی بر بومی سازی مقررات نظام مهندسی تاکید کرد و گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است از این رو نباید با نگاه به پایتخت قوانین تدوین شود بلکه اجرای قوانین در استان های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد تطبیق مقررات با روند اجرایی باشیم.
وی گفت:استان هایی در حوزه ساخت و ساز موفق هستند که توانسته اند بر اساس موقعیت و شرایط بومی تصمیم گرفته و با نهادهای مختلف ارتباط سازنده داشته باشند. مقومی با اشاره به این که ناظران به عنوان بازرسان دولتی هستند گفت: نظارت های میدانی و بازدیدهای مختلف از ساخت و سازها و فعالیت های مهندسان صورت می گیرد تا رفع اشکالات و تقویت نظام کارآمدی و کاهش حوادث، رضایتمندی مردم را ارتقا ببخشیم.
وی بیان داشت: برای این که ارتباط ها را با مردم بیشتر کنیم طرح جامع ارتباطات تهیه شده است تا بر اساس آن نظرسنجی کاملی از ماکان بعد از اجرا صورت گیرد تا کارنامه حرفه ای به مهندسان ارائه شود.
وی به ارتقای خدمات الکترونیک در سازمان نظام مهندسی قم اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم تا گزارش های مرحله ای را با شهرداری از طریق خدمات الکترونیکی انجام دهیم و با سرعت بخشی در روند خدمات به مردم از رفت و آمد آن ها بکاهیم.
وی با اشاره به الکترونیکی شدن امضای سه هزار مهندس ،گفت: همچنین شناسنامه های فنی مالکیت را در کوتاهترین زمان از طریق خدمات الکترونیکی تا سال آینده ارائه خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با بیان این که دستورالعمل مقاوم سازی در بافت فرسوده تدوین شده است گفت: مقاوم سازی و نوسازی یکی از سیاست های دولت است از این رو دوره های آموزشی آن به مهندسان ارائه شده است تا از ابتدای سال آینده خدمات مهندسی در این حوزه ارائه شود.
یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد و بیش از 697 هزار و 320 نفر از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند.
وی با اشاره به این که شکل تخلف های ساختمانی تغییر کرده است گفت: تخلف ها کاهش پیدا نکرده است بلکه شکل آن در اجرا تغییر کرده است که این امر در خصوص نماهای ساختمانی و 2 نقشه ای بودن ساخت و سازها وجود دارد.
وی تاکید کرد: ناظران تخلف ها را گزارش می کنند تا مراجع صدور پروانه و یا پایان کار، موارد را مورد بررسی قرار دهند.
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.