به گزارش ایرنا، استاندارقم در این جلسه گفت: تاکید اصلی رئیس جمهوری در موضوع اشتغال و زدودن فقر مطلق از کشور است و برای این کار لازم است که زمینه مشارکت همه مردم در فعالیت های اقتصادی فراهم شود.
سید مهدی صادقی بیان کرد: در استان قم شاهد کمترین نرخ جمعیت روستایی در کشور هستیم که برای حفظ همین تعداد و حتی افزایش جمعیت روستاها باید فرصت های شغلی را در مناطق روستایی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: 55 درصد سهم اقتصاد استان قم در بخش گردشگری و خدمات جریان دارد، بنابراین با سرمایه گذاری در بخش بوم گردی می توانیم از حضور 20 میلیون زائری که در طول سال به قم می آیند، برای رونق اقتصادی استان استفاده کنیم.

**236 قرارداد کارآموزی در قم منعقد شده است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم نیز در این جلسه گفت: بر اساس اعتبارات قانون بودجه سال 96 در بحث اشتغال، سهمیه استان قم 243 میلیارد تومان بود که از این میزان 114 میلیارد و 200 میلیون تومان اختصاص پیدا کرد و برای یکهزار و 496 تن اشتغال ایجاد شد.
مصطفی کاویانی افزود: در اعتبارات تسهیلات مشاغل خانگی بیش از صد درصد اعتبارات استان به میزان 104 درصد به بانک های عامل معرفی و بیش از 2 میلیارد و 370 میلیون تومان در این بخش تسهیلات پرداخت شد.
وی ادامه داد: در زمینه اجرای طرح کارورزی نیز سه هزار و 107 تن درقم برای شرکت در این طرح ثبت نام کردند که 896 تن از آنان دارای شرایط لازم بودند و تاکنون 237 قرارداد فعالیت کارآموزان در واحدهای اقتصادی، منعقد شده است.

**14 هزار سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد قم هستند
مدیرکل کمیته امداد قم نیز در این جلسه گفت: از مجموع 20 هزار خانوار زیرپوشش کمیته امداد قم، 2 هزار و 400 خانوار روستایی هستند و این یعنی درقم برخلاف کل کشور که 70درصد مددجویان در روستاها زندگی می کنند، بیشتر جمعیت زیر پوشش کمیته امداد در مناطق شهری ساکن هستند.
اکبرمیرشکار افزود: از همین تعداد محدود جمعیت روستایی مددجوی کمیته امداد، بیشترشان افراد سالخورده می باشند که توانایی راه اندازی کسب و کار ندارند.
وی بیان کرد: مساله دیگر در زمینه ساماندهی اشتغال مددجویان ،جمعیت بالای زنان سرپرست خانوار زیر پوشش این نهاد است به نحوی که 14 هزار تن از کل مددجویان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: بالای 50 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد قم، مهاجرینی هستند که از سایر نقاط کشور برای برخورداری از حمایت های مادی و معنوی به قم می آیند.

** 95 درصد افراد زیر پوشش بهزیستی قم در شهر زندگی می کنند
مدیرکل بهزیستی قم در این جلسه گفت: بیشتر از 95 درصد افراد زیر پوشش بهزیستی قم را افراد ساکن در شهرها تشکیل می دهند.
رضا سلیقه افزود: در بهزیستی به دلیل معلولیت هایی که درافراد مشاهده می شود، ایجاد شغل بسیار دشوار است.
وی بیان کرد: اکنون 22 هزار معلول و چهار هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش خدمات بهزیستی استان قم هستند که برای اشتغال آنان لازم است تسهیلات مشاغل خانگی برای فعالیت در زمینه هایی همچون خیاطی و قالی بافی در اختیار آنان قرار گیرد.
وی ادامه داد: اکنون فرصت خوبی برای کارفرمایان ایجاد شده است تا با به کار گیری چهار معلول در مجموعه اقتصادی خود از تسهیلات یک میلیارد ریالی با نرخ چهار درصد استفاده کنند.

**اجرای مدل های اشتغالزایی در روستاهای قم
سرپرست امور روستایی و شوراهای استانداری قم نیز در این جلسه گفت: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، برداشتن موانع کسب و کار، جذب سرمایه گذار، اعتماد به بخش خصوصی، میدان دادن به مردم و اتکا به ظرفیت های استان از اولویت های استانداری برای ریشه کن کردن بیکاری در مناطق شهری و روستایی قم است.
سجاد چهره گانی افزود: برای اجرای این راهبرد، هشت مدل، تولید محصول دارای بازار، تکمیل چرخه مصرف، ایجاد بازارچه عرضه مستقیم محصول، برون سپاری کارها، تشکیل مجموعه های تولیدی، توجه به نوآوری و شکوفایی، ایجاد تقاضای جدید و بهره گیری از فناوری های روز دنیا مورد توجه قرار گرفت.
وی بیان کرد: علاوه بر تسهیلات خود اشتغالی روستائیان، 12 میلیارد تومان اعتبار با مشارکت بنیاد برکت برای اجرای طرح های اقتصادی در روستاهای استان قم اختصاص یافت.
وی ادامه داد: درسال های 95 و 96 در مجموع 40 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه روستاهای قم درنظر گرفته شد که ما برای بهره گیری حداکثری ازاین اعتبارها، طرح هایی با بیش از 42 میلیارد تومان اعتبار را به بانک های عامل معرفی کردیم که برخی از آن ها توانستند در کمتر از 2 هفته تسهیلات مورد نظر خود را دریافت کنند.
چهره گانی گفت: در زمینه اعتبارات ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی قم، سهمیه استان بیش از 200 میلیارد تومان بود که در مرحله نخست، 71 میلیارد تومان آن اختصاص پیدا کرد و هم اکنون بیش از 34 میلیارد تومان از این اعتبارات در حساب های بانک های عامل استان، موجود است.
وی بیان کرد: برای تکمیل کردن شناسنامه مناطق روستایی استان با همکاری سایر نهادها و دستگاه های اجرایی، اطلاعات 220 آبادی وارد سامانه های کنترل و نظارت شد و زیرساخت های لازم برای اتصال دهیاری ها به شبکه دولت فراهم گردید.
وی ادامه داد: همچنین به بهسازی معابر، تجهیز ماشین آلات خدماتی و مدیریت پسماند مناطق روستایی توجه خاصی صورت گرفت.
در این جلسه بر تقویت نواحی صنعتی اطراف روستاهای استان قم بر اساس نیاز سنجی منطقه تاکید شد تا بسیاری از فعالیت های اقتصادی جاری روستائیان از جمله در زمینه ارائه خدمات گردشگری، تولید فنرهای صنعتی و ذغال قابل اشتعال بر اساس استانداردهای محیط زیستی و استفاده از ماشین آلات پیشرفته صورت گیرد و از بیکاری جمعیت فعال روستایی قم جلوگیری شود.
گفته می شود بیش از 100 خانوار روستایی در استان قم مشغول تولید ذغال به روش سنتی و بیش از 40 خانوار نیز در زمینه گردشگری مشغول به فعالیت هستند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.