به گزارش ایرنا، دبیر کمیسیون اجتماعی دولت در این پنل علمی گفت: «اجرایی پژوهی» یک حوزه مستقل علمی است که در مورد آن خیلی تخصصی بحث نشده است، خیلی عامیانه با این مساله برخورد می شود، اجرای سیاست های فرهنگی مولفه های خاص خود را دارد که به شکل تخصصی نیازمند آسیب شناسی و مطالعه است.
کیومرث اشتریان بیان کرد: ما می خواهیم مدل برنامه ریزی راهبردی را در تمام برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های خود ملاک عمل قرار دهیم، در حالی که این کاری اشتباه است و ما باید بر اساس ویژگی های فرهنگی جامعه ایران برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز به جای طراحی نظریه های کلان فرهنگی کشور در حال تدوین قانون و آیین نامه برای اداره دانشگاه هاست، فکر کردیم فرهنگ امری اداری است که بشود با قانون و آیین نامه آن را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: ابهام و تکثر سیاست ها موجب اجرایی نشدن سیاست های فرهنگی کشور شده است.
این استاد دانشگاه گفت: بودجه کمترین سهم را در اجرای سیاست های فرهنگی دارد و ارائه بودجه فراوان به نهادهای فرهنگی موجب شکل گیری فساد می شود.
وی بیان کرد: سند مهندسی فرهنگی از نظر محتوایی خوب است اما از لحاظ فنی مشکل دارد و همه چیز را در حد ایده آل فرض می کند.
وی ادامه داد: سند مهندسی فرهنگی کشور اجرا شدنی نیست و به جایی نمی رسد، یکی از مسائل مهم ابهام در سیاست است، این حرف ها شدنی نیست، در این سند واژه های عجیب و غریبی است، باید در سیاست گذاری چیزهایی بنویسیم که مردم متوجه شوند، خواهش می کنم در نحوه سیاست گذاری بازنگری کنیم.
اشتریان گفت: از نظامات اداری کشور اطلاعات کمی داریم؛ در برخی نهادها افراد تحصیل کرده چون با قواعد سیاست گذاری آشنا نیستند، مصوباتی را می نویسند که قابل اجرا نیست.
وی بیان کرد: تدوین قانون برنامه 2 سال طول می کشد و سپس برای تعیین آیین نامه های آن 2 سال دیگر وقت لازم است، با این شرایط چگونه می خواهیم سیاست قابل اجرا تدوین کنیم.
وی ادامه داد: تداخل سیاسی و ساختاری شدیدی در کشور مشاهده می شود، در این درهم ریختگی، نه این سند و نه هیچ سند دیگری نمی تواند موثر باشد.
وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تنها در زمینه تدوین نظریه سیاستی معطوف به عمل فعالیت کند.
اشتریان گفت: اگر امروز مشاهده می کنیم که بیشتر مردم از شبکه های پیام رسان خارجی همچون تلگرام استفاده می کنند به دلیل این است که با وظایف خود در حوزه فرهنگ به خوبی عمل نکردیم و نتوانستیم اعتماد مردم را جلب کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این پنل علمی گفت: اختلاف مبنایی در مساله نگرش به موضوع فرهنگ و سند مهندسی فرهنگی کشور وجود دارد؛ عده ای معتقد هستند نمی شود مردم را به زور به بهشت برد و بر همین اساس حضور حاکمیت در حوزه فرهنگ را تایید نمی کنند.
محمد حسین صفار هرندی افزود: اگر بخواهیم از سلامت فرهنگی مردم مانند سلامت جسمی آنان مراقبت کنیم، عده ای می گویند چرا در امور خصوصی مردم دخالت می کنید.
وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع های کلان کشور از جمله بحث آسیب های فضای مجازی، ادامه داد: اکنون در نظام های غربی هم به موضوع تهاجم فرهنگی به خصوص از طریق فضای مجازی توجه می شود و در کنفرانس های خود آن را بیان می کنند، آن وقت تا ما صحبت می کنیم می گویند چرا مردم را آزاد نمی گذارید که از فضای مجازی استفاده کنند.
وی بیان کرد: سیاست گذاری در رابطه با موضوع های کلان کشور از جمله فعالیت های اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و این نهاد می تواند در مورد رسیدگی به وضعیت سند مهندسی فرهنگی کشور، تصمیم های لازم را اتخاذ کند.
همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این پنل گفت: ما در تقسیم بندی وظایف برای عمل به سند مهندسی کشور دچار مشکل هستیم.
جمشید جعفر پور افزود: شورای انقلاب فرهنگی با تاخیر برگزار می شود و جنس مسائلی که در آن مورد توجه قرار می گیرد با سال های گذشته متفاوت است.
وی ادامه داد: درنگاه برخی از نمایندگان مجلس دید و شناخت کافی نسبت به سند مهندسی فرهنگی کشور و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد، وقتی در کمیسیون تلفیق اسم شورای عالی انقلاب فرهنگی را می آوریم با مقاومت رو به رو می شویم.
وی بیان کرد: مجلس الزام قانونی به رعایت تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و نگرش های سیاسی نیز در این زمینه حایز اهمیت است.
یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این پنل گفت: اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور در حقیقت در حکم عمل به قانون اساسی است و کوتاهی در برگزاری جلسات ستاد راهبردی اجرای این سند قابل قبول نیست.
محمد اسحاق آستانی افزود: برنامه پنجم در بهترین صورت در حدود 28 درصد اجرایی شد و این درحالی است که اجرای برنامه های توسعه کشور پایه اجرای سند مهندسی فرهنگی می باشد.
استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) نیز در این پنل گفت: مگر سند های بالادستی دیگر در کشور ما اجرا شده است که ما اکنون انتظار داریم سند مهندسی فرهنگی اجرا شود.
مهدی ناظمی اردکانی افزود: مدیران راهبردی کشور باید التزام عملی به اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب داشته باشند.
وی ادامه داد: تفکر شیعه با مدل الگوی راهبردی گره خورده است و نمی توانیم از این مدل سیاست گذاری صرفه نظر کنیم.
این استاد دانشگاه گفت: سند مهندسی فرهنگی کشور به امضا 2 رئیس جمهوری رسیده اما در حوزه اجرا موفق نبوده است که باید علل آن واکاوی شود.
آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز سخنرانی ویژه اولین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی بود که روز گذشته در قم آغاز شده بود.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.