به گزارش ایرنا، اسکندر زند روز دوشنبه درآیین معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی و افتتاح 25 طرح بخش کشاورزی قم، افزود: دردهه 80، 57 درصد بیماری های کشور غیر واگیر بود اما این میزان دردهه 90 به 67 درصد رسیده است،ریشه بیماریهای غیر واگیر درآلاینده ها و آلودگی هایی است که وارد محیط زندگی مردم می شود، به همین علت رسالت بهره برداران بخش کشاورزی بعد از تولید افزایش کیفیت است.
وی بیان کرد: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که تولید به هرقیمتی نباید صورت گیرد، تولید باید با کیفیت باشد و به محیط زیست آسیب نرساند، کشاورزان نمونه ما این امر را ثابت کردند.
وی ادامه داد: ما در ایران هم دانش و هم فناوری استفاده بهینه از زمین های کشاورزی را داریم و توانستیم در واحد سطح برداشت بیشتر و باکیفیتی را داشته باشیم.
زند گفت: کشاورزی یک دانش است و باید بهره برداران با فناوری های روز و مهارت های کشت نوین آشنا باشند به خصوص در شرایط امروز که اقلیم کشور در حال تغییر است و ما با مشکل کم آبی رو به رو هستیم.
وی بااشاره به این که متوسط سن بهره برداران بخش کشاورزی درایران 54 سال است، بیان کرد: ریسک کشاورزی بالاست و اگر بخواهیم جوانان برای حضور در این بخش ترغیب شوند لازم است حمایت های دولتی در زمینه تولید محصول های کشاورزی افزایش یابد.
وی ادامه داد: دولت برای افزایش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی تلاش های بسیاری انجام داده است، امروز علاوه بر واردات تجهیزات پیشرفته کشاورزی از خارج، در کشور فناوری و نیروهای ماهری حضور دارند که می توانند ریسک سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را کاهش دهند.

** سرمایه گذاری دولت در بخش کشاورزی بی سابقه است
معاون وزیر کشاورزی گفت: با آمار و اطلاعات دقیق می توان بیان کرد که حجم سرمایه گذاری های دولت یازدهم و دوازدهم در بخش کشاورزی بی سابقه است و اکنون طرح های بزرگی در حوزه آب و خاک به اجرا در می آید که می تواند امنیت غذایی مردم را تضمین کند.
وی همچنین افزود: در انتخاب کشاورزان نمونه کمیت و کیفیت را ملاک قرار دادیم و کسانی انتخاب شدند که علم و تجربه خود را به دیگران انتقال می دهند و از دانش روز استفاده می کنند، کشاورزان نمونه ما نشان دادند که می توان سه برابر وضعیت موجود در زراعت تولید و 10 برابر وضعیت متداول در باغات، محصول تولید کرد.
در این آیین علاوه بر تجلیل از 37 کشاورز نمونه قم از 25 طرح در بخش های آب و خاک، بهبود تولیدات دامی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بهبود تولیدات گیاهی کشاورزی استان با اعتبار 54 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای 488 تن با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و مسئولان قم، رونمایی شد؛ همچنین درحاشیه این همایش توانمندی های زنان و مردان کشاورز روستایی استان در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.