به گزارش ایرنا، محسن ضرابی روز شنبه در همایش معرفی فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و عمان، در سالن جلسات اتاق بازرگانی قم افزود: با وجود روابط سیاسی خوب بین ایران و عمان، به دلیل حل نشدن برخی موانع و مشکلات، روابط اقتصادی خوبی بین 2 کشور وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در سال های گذشته ثبت شرکت برای بازرگانان ایرانی در کشور عمان دشوار بود، روابط بانکی حتی صرافی ها قطع بود و خط مستقیم کشتیرانی بین 2 کشور وجود نداشت.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ثبت شرکت در کشور عمان با سهولت امکانپذیر است و در مهرماه امسال نیز بین ایران و عمان توافق شد تا شرکت های ایرانی بتوانند با سهام صد درصد معاف از مالیات و فقط با اجاره دفتر، شرکت خود را در این کشور ثبت نمایند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان گفت: حجم صادرات ایران به کشور عمان در 6 ماه نخست امسال، 348 میلیون دلار بوده است.
ضرابی اضافه کرد: در حال حاضر بانک های ایران با 2 بانک عمانی رابطه کارگشایی دارد و امکان انتقال ارز به کشور عمان برای سهولت در امر سرمایه گذاری فراهم است.
وی افزود: همچنین با صندوق توسعه ملی موافقت صورت گرفته تا به اندازه حجم مصالح و خدمات فنی مهندسی که برای احداث کارخانه از ایران به عمان صادر می شود، تسهیلات فراهم شود.
وی در توصیف ویژگی های کشور عمان گفت: عمان کشوری با مردم نجیب و قابل اعتماد و دولتمردانی دانا و زیرساخت هایی بسیار خوب، بنادری فعال و پیشرفته، مناطق آزاد و مجهز، تسهیلات نرخ بانکی مناسب و تورم 1.1 درصد است که بازرگانان ایرانی می توانند در این کشور به فعالیت اقتصادی بپردازند.

* رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز در این همایش گفت: در استان قم بیش از 2 هزار 300 واحد تولیدی در بخش های مختلف به ویژه واحدهای بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، فولاد و سیمان فعال است.
ابوالفضل خاکی افزود: چندین شهرک صنعتی در استان قم به صورت تخصصی فعال است و همچنین سرمایه گذارانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، ترکیه، هند و چین در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم مشغول به فعالیت هستند.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به عنوان مهم ترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
وی اضافه کرد: سرمایه گذاران عمانی در صورت تمایل می توانند در صنایع قم سرمایه گذاری نمایند و با توجه به زائرپذیربودن این استان، امکانات خوبی در قم در زمینه گردشگری از جمله هتل سازی و فروشگاه های بزرگ موجود است.
وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز با وجود این که قم منطقه بسیار کم آبی است، ولی با مهندسی مدیریت می توان بهره برداری درستی از منابع آبی انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: به زودی هیات تجاری از ایران به کشور عمان سفر می کند تا زمینه های همکاری مشترک بین تجار 2 کشور در عرصه های مختلف بررسی شود.
همایش معرفی فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و عمان با حضور عماد الشکیلی مدیرکل دفتر سلطنت عمان در توسعه همکاری های اقتصادی با ایران، در سالن جلسات اتاق بازرگانی قم برگزار شد که در این همایش ظرفیت ها، مزایا و قوانین سرمایه گذاری در عمان و مناطق آزاد این کشور برای سرمایه گذاران استان قم تشریح شد.
عمان کشوری است با مساحت 309 هزار و 500 کیلومتر مربع که با سه کشور یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم مرز است، نوار ساحلی آن سه هزار و 165 کیلومتر مربع است، پایتخت عمان مسقط است که در شمال این کشور و در طول دریای عمان واقع شده است و به عنوان یک بندر تجاری مهم میان جهان شرق و غرب است.
کشور عمان 4.8 میلیون تن جمعیت دارد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.