احسان پورنعمان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سابقه 40 ساله انجمن خوشنویسی استان قم افزود: امروز نام استادان برجسته خوشنویسی قم به ویژه در خطوط نسخ و ثلث افتخاری برای قم و کشور است، به گونه ای که سراسر کشور از استادان قم برای نگارش خطوط آیینی و مطالب مذهبی بهره می برند.
وی ارزش هنری یک مجموعه را موفقیت آن در جشنواره‌ها و دوسالانه‌های هنری دانست و گفت: انجمن خوشنویسان قم به واسطه هنرمندان آن همواره در جشنواره‌های ملی رتبه‌های بسیاری را کسب می‌کند به طوری که این انجمن به تعدد افراد برتر در جشنواره‌های خوشنویسی شناخته شده است.
رئیس انجمن خوشنویسان قم، با تاکید بر این که تقریبا هیچ مکان مقدسی در ایران وجود ندارد که شاهکاری از یکی از هنرمندان قمی در آن وجود نداشته باشد ادامه داد: در حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم‌های ائمه معصومین(ع) در عراق و نیز حسینیه‌ها و مساجد سراسر کشور، کارهای خوشنویسی درجه یک هنرمندان قمی در زمینه کتیبه نویسی و کاشی‌کاری‌ها دیده می‌شود.
پورنعمان افزود: به واسطه پیشینه مذهبی قم، در گذشته تمرکز خوشنویسان قمی بیشتر روی خط‌های نسخ و ثلث بود، اما طی سال‌های اخیر خط‌های شکسته و نستعلیق هم در قم رشد چشمگیری داشته است.
وی انجمن خوشنویسی قم را جزو با سابقه ترین و مهم ترین شعبه های انجمن خوشنویسان ایران دانست و گفت: بیش از 300 فارغ التحصیل خوشنویسی دارای مدرک ممتاز و بالاتر در قم وجود دارد که از این تعداد 36 خوشنویس فوق ممتاز و بیش از 20 هنرمند دارنده مدارک استادی و درجه یک هنری هستند.
پورنعمان با اشاره به افتتاح مرکز جدید انجمن خوشنویسی قم در دهه فجر امسال گفت: پس از تخریب دفتر مرکزی خوشنویسی قم در بوستان شهدا و اسکان موقت این انجمن در کوچه 19 خیابان شهدا، هفته آینده مرکز جدید انجمن خوشنویسی قم در بلوار 45 متری شهید صدوقی، کوچه 49 افتتاح می شود.
رئیس انجمن خوشنویسان قم، گفت: افتتاح این مرکز کمک بسیاری برای آموزش و ارتقای هنر خوشنویسی، برگزاری نمایشگاه ها و محافل خوشنویسی است.
وی تمرکز بر آموزش خوشنویسی را از جمله اولویت های این انجمن دانست و افزود: آموزش خوشنویسی دوره ای بین سه تا پنج سال است که هنرجویان با طی این دوره و فارغ التحصیل شدن به درجه ممتازی خوشنویسی خواهند رسید.
پورنعمان؛ مبتدی، مقدماتی، خوش، عالی، ممتاز و فوق ممتاز را از دوره های آموزش خوشنویسی برشمرد و ادامه داد: هم اکنون هر دوره، حدود 300 هنرجو خانم و آقا در دفاتر و شعبه های انجمن خوشنویسی آموزش های لازم را فرا می گیرند، ضمن این که با تفاهم نامه میان انجمن خوشنویسان قم و آموزش و پروش استان، کلاس های آموزش خوشنویسی در 10 کانون فرهنگی هنری وابسته به آموزش و پرورش متناسب با اعلام نیاز مسئولان کانون ها برگزار می شود.
وی یادآور شد: دوره های آموزش خطاطی در چهار سبک نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث توسط مدرسان خطاط ترتیب می یابد.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.