محمدجواد باقری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در حال حاضر 14 مرکز خدمات جامعه سلامت و 58 خانه بهداشت در روستاهای استان فعال است و کارشناسان در این مراکز تمام بسته های خدمات درمانی و بهداشتی را به خانواده های ساکن ارائه می دهند.
وی اضافه کرد: در این مراکز، پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای و دندانپزشک به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.
وی ادامه داد: بیمارانی که به این مراکز مراجعه می کنند، ابتدا توسط پزشک عمومی معاینه و در صورت نیاز توسط نظام ارجاع به پزشکان متخصص ارجاع داده می شوند.
طرح تحول نظام سلامت کشور در راستای سیاست های کلی نظام و تاکید جدی رهبر معظم انقلاب به مقوله سلامت جامعه و افزایش شاخص های سلامت و بهداشت مردم در بخش های مختلف از 15 اردیبهشت ماه سال 93 از سوی دولت یازدهم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شد.
باقری بیان کرد: امسال تمام مراجعه کنندگان در سنین 30 سال و بالاتر از نظر چربی و قند خون به صورت رایگان غربالگری شده اند و افرادی که دارای علایم هشدار بودند به پزشکان متخصص ارجاع شده اند.
بر اساس آمار 571 هزار و 522 فرد بالای 30 سال در استان قم زندگی می کنند و تاکنون 129 هزار و 343 تن معادل 22.63 درصد جمعیت قم در قالب این طرح ارزیابی سلامت شده اند؛ حدود 83.6 درصد از مراجعه کنندگان در این طرح کارت سبز رنگ، 3.2 درصد زرد، 0.6 درصد نارنجی و 12.6 درصد نیز کارت قرمز دریافت کردند.
افرادی که کارت سبز دریافت نمایند نشان دهنده این است که احتمال ابتلاء فرد به بیماری های قلبی و عروقی در 10 سال آینده زیر 10 درصد، کارت زرد بین 10 تا 20 درصد، کارت نارنجی بین 20 تا 30 درصد و کارت قرمز بیش از 30 درصد است.
38.9 درصد مردم قم دچار اضافه وزن، حدود 30.2 درصد دچار چاقی، 27.7 دارای وزن طبیعی و 3.2 لاغر هستند.
وی کمبود اعتبار را مهم ترین چالش پیش روی بهداشت و درمان روستاها عنوان و بیان کرد: ساختمان های بیشتر مراکز بهداشتی بخش های قم فرسوده و قدیمی است و نیاز به بازسازی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 خانه بهداشت در بخش های پنج گانه استان با پیشرفت فیزیکی 50 درصد در دست بازسازی است.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم با بیان این که مرکز خدمات جامعه سلامت روستای فردو در بخش کهک و روستای قمرود در بخش مرکزی نیاز مبرم به باسازی دارد، ادامه داد: در این راستا زمینی از طریق شورای بخش کهک خریداری شده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است تا با تخصیص اعتبار بتوان مرکز جدیدی با دسترسی های بهتر احداث کرد.
وی افزود: در روستای قمرود نیز ساختمانی با پیشرفت فیزیکی 60 درصد توسط خیری احداث شده است ولی به دلیل مشکلات مالی نتوانست طرح را به اتمام برساند که باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی اعتباری برای این طرح تخصیص یابد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.