به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی روز شنبه در «نشست معاونان منابع انسانی دادگستری کل استان ها» در مرکز آموزش قوه قضاییه در قم، افزود: البته کسی ادعا نمی کند که اعتماد مردم به دستگاه قضایی صد درصد است، ولی اعتماد واقعیتی است که ممکن است زمانی زیاد یا کم شود.
وی با بیان این که کسی هم ادعا نمی کند مردم به دستگاه قضا اعتماد ندارند، اضافه کرد: اعتماد عمومی سرمایه ای است که هر چه افزایش یابد، کارآمدی و اقتدار دستگاه نیز افزایش پیدا می کند.
وی تصریح کرد: دستگاه قضا باید در جهت رفع موانع اعتماد عمومی کار کند و حس اجرای عدالت در جامعه بیش از گذشته احساس شود تا سرمایه اجتماعی نیز افزایش یابد.
امینی تاکید کرد: سرمایه اجتماعی با رفتارهای خوب در فرآیندهای دادرسی افزایش می یابد و هرچه مردم بیشتر تکریم شوند، حس عدالت نیز بیشتر به آنها منتقل می شود.
وی، ارائه خدمات بهتر را یکی از ارکان اساسی در افزایش اعتماد عمومی دانست و افزود: دستگاهی که میلیون ها پرونده در آن مورد رسیدگی قرار می گیرد، اگر نتواند خود را با تحولات روزانه کارآمدتر کند نباید توقع داشته باشیم که سرمایه اجتماعی آسیب نبیند.
وی ادامه داد: خدماتی که مردم از دستگاه قضا دریافت می کنند، شاخصی است که با آن می توان اعتماد مردم نسبت به این دستگاه را سنجید و هر چه رضایت جامعه از دستگاه قضا بیشتر باشد نشانه کارآمدی آن است.
معاون قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مدت زمان رسیدگی به پرونده های قضایی که بخشی از آن به قانون و بخشی نیز به نیروهای انسانی برمی گردد، احتیاج به برنامه ریزی دارد که باید برای حل آن تلاش نماییم.
وی در ادامه با بیان این که فلسفه آمدن انبیا، کتاب، شریعت و میزان برای قیام انسان به قسط بوده است، گفت: فلسفه قیام و انقلاب اسلامی که در قانون اساسی به آن اشاره شده نیز اجرای عدالت است و وظیفه دستگاه قضا در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی می باشد.
وی ادامه داد: توسعه عدالت و دسترسی بیشتر مردم به این مقوله باید روز به روز عمیق تر، درست تر و منطبق بر موازین باشد و هر چه دستگاه قضا مقتدرتر باشد، به رسالت خود در اجرای عدالت نزدیک تر می شود
امینی، نیروهای انسانی کارآمد را از سرمایه های دستگاه قضا عنوان و بیان کرد: احقاق حق و اجرای عدالت بستگی به نیروهای انسانی این دستگاه دارد که این سرمایه، درست، به هنگام و برابر موازین فعالیت های خود را انجام دهد.
وی با اشاره به این که انگیزه یکی از شاخص های کلیدی در مدیریت منابع انسانی است، ادامه داد: بخش قابل توجهی از سرمایه اجتماعی، انگیزه افراد است؛ همدلی سازمانی و نبود گسست های بین افراد می تواند از آسیب زدن به انگیزه افراد جلوگیری نماید.
امینی ادامه داد: باید منابع انسانی را با نگاه انسانی و لحاظ عواطف و احساسات مدیریت کنیم و از اجرای برخی تصمیم ها که به این مساله آسیب وارد می کند، جلوگیری شود.
نشست معاونان منابع انسانی دادگستری کل استان ها، امروز در مرکز آموزش قوه قضاییه واقع در شهر قم آغاز شد و عصر فردا به کار خود پایان می دهد، ارائه گزارش و برنامه ها، شناسایی و سنجش استعدادهای برتر و رونمایی از 2 نرم افزار قوه قضاییه از برنامه های این نشست است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.