به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در نوزهمین همایش کتاب سال حوزه و نخستین جشنواره مقالات علمی افزود: حوزه های علمیه از قطب ها و کانون های مهم تولید فکر اسلامی و الهی در طول تاریخ بوده است و سرشار از تحقیقات بزرگان حوزوی در قلمروهای گوناگون علوم اسلامی و سایر علوم بشری می باشد.
وی اضافه کرد: از درون حوزه ها بزرگ ترین نظریه ها و پیشرفته ترین کتاب ها و اندیشه های تمدن ساز و تحول آفرین پدید آمده که گاهی قرن ها در سطح جهانی و بر گفتمان علمی بشر حاکم بوده است.
وی تاکید کرد: این سوابق علمی حوزه باید امروز هم توسط پژوهشگران صیانت شود، عمق یابد و با نیازهای جدید بشر مدیریت شود.
آیت الله اعرافی با اشاره به این که در تحقیقاتی که در حوزه صورت می گیرد انتظاری فراتر از وضع موجود داریم، گفت: باید کتاب های بیشتری به سمت کتاب سال و مقالات برتر هدایت شود و از حوزه علمیه با تمام پیشرفت های علمی انتظار بیشتری در نوآوری های علمی و اصالت می رود.
وی اضافه کرد: باید نسبت به پاسخگو بودن به نیازهای دنیای امروز و تحول در کتاب ها و دیجیتالی شدن حوزه توجه بیشتری صورت گیرد و آسیب شناسی از درون تحقیقات حوزوی نیز انجام شود.
وی گفت: طبیعی است که طلاب باید انتظار داشته باشند در قالب جشنواره های مختلف مرتبط با تحقیق و پژوهش،گزارش علمی، شاخص های سنجش جایگاه علمی و رشد و ارتقا علمی حوزه در قلمروهای مختلف ارائه شود.
مدیرحوزه های علمیه کشور اضافه کرد: این علم سنجی به منظور راهبری سنجیده علم با هدف گسترش مرزهای علمی و توسعه دانش ها و همچنین توسعه نگاه اسلامی به سمت قلمروهای مورد توجه پژوهشگران، صورت گیرد.
وی با بیان این که تولیدات حوزه در درس های خارجی و تحقیقات گوناگون فراتر از عرضه آن هاست، ادامه داد: باید ایده ها و نظریه های نو که در درس های خارج و تحقیقات بزرگان است سامان پیدا کند و درست تر و بهتر عرضه شود و کاروان تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه از عمق و شتاب بیشتری برخوردار شود.
وی بیان کرد: شورای عالی حوزه با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، علما و اساتید حوزه طرح های متعددی در دست انجام دارد که پاره ای از آن ها مستقیم یا غیرمستقیم با بخش های تحقیق و پژوهش ارتباط دارد.
اعرافی افزود: تصویب نهایی نظام جامع پژوهش حوزه، تشکیل شورای پژوهشی، راه اندازی شورای مراکز پژوهشی، فعال شدن دفتر فقه معاصر، کانون های علمی طلبگی، کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی، در نظر گرفتن نمره های تشویقی برای مقاله و ارتقا جشنواره های موجود در ابعاد کمی و کیفی و توسعه آن به مقالات از جمله این اقدامات است.
وی ادامه داد: رتبه بندی محققان و پژوهشگران حوزه، طبقه بندی علوم حوزه ای، شکل گیری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی و مرکز اسناد حوزه، تدوین نقشه جامع تحقیقات حوزه، ارتقاء استان ها در دروس خارج و سطح دو و سه از دیگر این اقدامات پژوهشی و تحقیقی است.

* دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه نیز در این آیین با بیان این که یک هزار و 200 کتاب، پایان نامه سطح چهار و مقاله به دبیرخانه این همایش رسید، گفت: 965 کتاب و پایان نامه که در سال 95 نگارش یافته به مرحله داوری رسید که از این تعداد 809 اثر به زبان فارسی، 142 اثر به زبان عربی و 18 اثر نیز به سایر زبان ها نگارش شده بود.
حجت‎الاسلام ابوالقاسمی مقیمی حاجی با اشاره به حضور 147 نویسنده غیرایرانی در این دوره از همایش کتاب سال حوزه، گفت: 63 تن از شرکت کنندگان از میان طلاب خواهر بودند که از میان آن ها 2 اثر برتر شناخته شد.
وی اضافه کرد: هفت کتاب و پایان نامه به دلیل اهمیت موضوع و محتوا به عنوان اثر برگزیده و 18 اثر نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.
به گفته وی، 133 مقاله علمی پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارسال که پس از انجام 333 ارزیابی در مراحل مختلف، هفت مقاله برتر معرفی شد.
آیین نوزدهمین همایش کتاب سال و نخستین جشنواره مقالات علمی حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد؛ در این آیین که علما و فضلای حوزوی حضور داشتند، از برگزیده های کتاب سال حوزه و صاحبان مقالات برتر و همچنین آثاری که شایسته تقدیر بودند، با اهداء لوح و تندیس قدردانی شد.
بیش از یک هزار کتاب و پایان نامه و همچنین 133 مقاله علمی پژوهشی به دبیرخانه نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه رسیده است که هفت تن در هر بخش حائز رتبه های برتر شناخته شدند.
تجلیل از 2 شخصیت برجسته علمی فرهنگی حوزه آیات سید کاظم حسینی حائری و سید مجتبی موسوی لاری و مراکز پژوهشی و ناشران برتر از دیگر برنامه های این آیین بود.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- مسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.