حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر نقده ای روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نقد در بحث های دینی و فقهی به رسمیت شناخته شده و از دیدگاه دین و فقه، علم بدون نقد و نقادی به جایی نخواهد رسید و کارساز نیست.
وی خاطرنشان کرد: معصومان (ص) با وجودی که معصوم و دارای عصمت هستند، ولی توصیه به نقد داشتند، ما نباید به خاطر برخی مسائل سیاسی، واقعیت های دینی و فقهی را زیر سئوال ببریم، پیامبر (ص) و بزرگان دینی ما با مساله نقد هیچ گاه برخورد نکرده و مخالف نبودند، بلکه توصیه به نقد می کردند.
وی ادامه داد: درست است که پیامبر بزرگ اسلام (ص) و ائمه طهار (ع) معصوم هستند ولی آیا اگر برای یک فرد نادان اشکال و یا سئوالی پیش آمده، حضرات معصومین به خاطر طرح سوال و یا نقد، او را مورد سرزنش قرار می دهند؟ به صورت طبیعی، ائمه اطهار با سعه صدر پاسخ آن فرد را می دهند.
دلیر نقده ای خاطرنشان کرد: وقتی ملائکه در مورد آفریدن شخصی از خداوند متعال، سئوال کردند خداوند به آنها تشر نزده است، در جنگ خندق، سلمان فارسی پیشنهادی را در مورد حفر خندق مطرح کرده، پیامبر با اینکه معصوم هستند باطن و ظاهر امور و علوم در دست ایشان بود از پیشنهاد سلمان فارسی استقبال کرده و خود نیز یکی از کارکنان حفر خندق بودند.
وی ادامه داد: متاسفانه گاهی ما ادای فقه را درمی آوریم در حالی که فقه اینگونه نیست، علامه حلی از مفاحر شیعه و فقیه بزرگ جهان تشیع است و حتی اهل سنت به آرای او احترام می گذارند ولی پسر او به نام فخر المحققین در کتاب قواعد، کتاب پدر را مورد نقد قرار دادند ولی علامه هیچگاه متعرض ایشان نشدند.
دلیر نقده ای خاطرنشان کرد: مرحوم آقا مصطفی نیز حتی در برخی مباحث امام راحل را نقد می کردند ولی امام به ایشان تشر نمی زدند، اسلام ما اسلامی نیست که با بستن باب نقد، استعدادها را کور کند، نقدها باعث شکوفایی استعدادها و تمییز سره از ناسره می شود.
وی اظهار داشت: اگر ما در برخی دوره ها نقد می کردیم وضعیت کشور به چنین روزی مبتلا نمی شد، کسانی که آن روز حامی برخی دولت ها بودند خودشان امروز ناقد شدند، در حالی که هر مساله ای باید در همان زمان خود نقد و از آسیب های آن جلوگیری شود.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نقد در همه دوره ها بویژه در زمان بحران، کارساز است، باید هر مساله را به صورت دقیق بررسی و آسیب شناسی درستی از آن ارائه دهیم تا منجر به مشکل نشود.
دلیر نقده ای خاطرنشان کرد: باید نقد کنیم چرا فردی باید 35 الی 40 شغل در کشور داشته باشد وقتی او را نقد می کنند واژه هایی به کار می برند، کرامت انسان ها را باید حفظ کنیم و با هتاکی به نقدها پاسخ ندهیم، دین مبین اسلام با نقد هیچ مشکلی ندارد ولی متاسفانه ادبیات ما مشکل دارد.
وی ادامه داد: اگر باب نقد باز نشود حتی گذشته ما را زیر سوال می برند و به برخی امور مقدس ما هجمه می کنند، بنابراین نقد عالمانه و دلسوزانه همیشه سازنده است و برای هیچ کشوری ضرر ندارد، حتی در برخی کشورها به رسانه ها و کسانی که فساد را کشف می کنند پاداش می دهند.
وی بیان داشت: ما در آموزه های دینی احادیث و روایاتی مانند' مومن آیینه مومن است' داریم، آینه بدون هیچ گونه سانسوری، تمام عیب و ایراد صورت انسان را در اختیار او قرار می دهد و فرد عیب های خود را اصلاح می کند.
وی بیان داشت: فقهای بزرگ ما همیشه همدیگر را نقد می کردند نمونه بارز آن نقدهای جدی امام راحل به اندیشه ها و نظریه های مرحوم نائینی در علم اصول بود، بزرگان ما استعدادها را با بستن نقد، کور نمی کنند و این ماهیت و هویت دین و حوزه های علمیه است،.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قوای سه گانه ما به دلیل نقد، باید شفاف باشند، کشورهایی که باب نقد را باز گذاشته به پیشرفت رسیدند ولی برخی کشورها مانند کره شمالی به خاطر ممنوع بودن نقد، به هیچ جا نمی رسد.
7401/ 6133/1042 خبرنگار- بهمن اطمینان **انتشار: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.