به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز یکشنبه در شانزدهمین جلسه شورای حفاظت از آب در استانداری قم افزود: دستگاه های مربوطه باید نظارت های لازم را در این حوزه انجام دهند و در راستای مدیریت منابع حیاتی آب قم اقدام کنند.
در استان قم یکهزار و 260 حلقه چاه مجاز وجود دارد که از این تعداد 200 چاه غیر فعال است و سه هزار و 850 حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد.
وی افزود: خشکسالی هم در کشور و استان حاکم است، از این رو ضرورت دارد تا دستگاه ها با همگرایی و تعامل بیشتر برنامه های مدیریتی مصرف آب را اجرایی کنند.
وی ادامه داد: دستگاه های مربوطه باید در فعالیت های مطالعاتی و اجرای طرح ها نقاط قوت و ضعف را بیان کرده و به یک نقطه نظر مشترک در استان قم برسند و بر اساس آن پیش بروند، در غیر این صورت با مشکلاتی روبرو خواهند شد.
استاندار قم به موضوع تعادل بخشی منابع زیرزمینی آب اشاره کرد و گفت: بر روی تغییر الگوی کشت باید مطالعه های دقیقی صورت بگیرد تا آنچه که با اقلیم قم سازگار است، کاشت شود.
وی بیان داشت: در حوزه کشاورزی استان قم اقدام هایی از جمله تغییر الگوی کشت، کاهش زمین های زراعی، توسعه باغ ها و آبیاری نوین انجام شده است که در اجرای این طرح ها باید تعادل سازی را مورد توجه قرار داد.
صادقی تاکید کرد: حفظ منابع آبی حق آیندگان است که باید در این زمینه همه دستگاه ها کوشا باشند.
تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و هم به خاطر کم آب بَر بودن از 2 سال گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی استان قم قرار گرفته و نزدیک به 300هکتار از زمین های کشاورزی استان برای کشت این گیاهان اختصاص یافته است.
گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی مردم مناطق روستایی است.
حدود 10 قلم گیاه دارویی در استان قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
وی همچنین بر تخصیص حقابه های استان قم تاکید کرد و گفت: بخشی از حق آبه ها توسط وزارت نیرو به تصویب رسیده است که باید پیگیر آن باشیم تا اختصاص پیدا کند.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.