به گزارش ایرنا، سید موسی حسینی کاشانی عصر چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در تالار امام جواد(ع) استانداری قم اظهار داشت: طرح های مختلفی در خصوص تقویت فرهنگ آپارتمان نشینی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در منطقه پردیسان با همکاری دستگاه های مختلف تهیه و ارائه شود.
وی افزود: شورای فرهنگ عمومی کشور بحث خاص آسیب های اجتماعی منطقه پردیسان را مورد تاکید قرار داده است تا با هماهنگی دستگاه های مختلف، اولیت بندی آسیب ها در این منطقه صورت بگیرد و بر اساس آن کار کارشناسی انجام شود.
وی گفت: باید با همکاری دستگاه ها برنامه هایی از جمله تقویت نهادهای فرهنگی، بازسازی ساختار اقتصادی، تقویت نگاه کارشناسی به مسائل آسیب های اجتماعی و فرهنگی، توسعه مراکز ورزشی، فرهنگی و اجتماعی و ساماندهی زنان و کودکان، توجه ویژه به ظرفیت های بخش های مختلف نخبگان، حضور نمایندگی دستگاه های مختلف و سایر برنامه ها در پردیسان اجرایی شود تا شاهد کاهش آسیب ها باشیم.
وی گفت: در منطقه پردیسان بیش از 150 هزار تن بر اساس آمار زندگی می کنند که پیش بینی می شود جمعیت آن به 300 هزار تن برسد، از این رو برنامه های مختلفی باید برای این منطقه طراحی شود.
وی تاکید کرد: تعداد بسیاری دانشگاه ها و مراکز علمی در این منطقه وجود دارد که باید از این ظرفیت در تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی بهره برد.
وی از احداث مجتمع فرهنگی در منطقه پردیسان خبر داد و گفت: این مجتمع با 2 هزار متر مربع در حال ساخت است که بهمن ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: برای اجرای طرح های عمرانی مختلف نیازمند اختصاص تخصیص بودجه مناسب در این منطقه هستیم.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
حسینی کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای بزرگترین برنامه های فرهنگی در قم خبر داد و گفت: پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین 25 بهمن ماه امسال در مصلای قدس قم به مدت 10 روز گشایش می یابد و همزمان با این نمایشگاه در همین مکان سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب برپا می شود.
وی افزود: همچنین سایر برنامه های فرهنگی از جمله اختتامیه جشنواره هشت نوشت و همایش نماز و خانواده، 21 دی ماه سال جاری در قم ترتیب می یابد.

** معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم نیز در این جلسه گفت: بحران آسیب های اجتماعی به هیچ وجه در منطقه پردیسان وجود ندارد و مهمترین مشکل مردم در این منطقه فرهنگ آپارتمان نشینی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام مجید یزدی اظهار داشت: معضل آپارتمان نشینی باعث ایجاد سایر مشکلات آسیب های اجتماعی می شود که باید در این حوزه، بسته های فرهنگی، آموزش حقوقی، عرفی و شرعی آپارتمان نشینی برای مردم تهیه شود.
وی افزود: همچنین باید زیرساخت های فرهنگی در این منطقه فراهم شود تا با ایجاد پیوند اجتماعی مردم با مراکز فرهنگی و ورزشی شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی پردیسان شویم.
وی ادامه داد: یکی از بحران های آینده پردیسان کمبود مدارس است که خیران باید در این زمینه ورود پیدا کنند و زیرساخت های آموزشی فراهم شود.
وی بر توسعه دستگاه های قضایی و کلانتری نیز در پردیسان تاکید کرد و گفت: وجود یک شورای حل اختلاف و تعدادی کلانتری در این منطقه پاسخگو نیست و باید این مراکز افزایش پیدا کند.
یزدی تاکید کرد: همچنین توسعه مراکز فرهنگی، ساماندهی و ایجاد محل مناسب برای بازار دست فروشان، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و ساماندهی املاک مسکن در منطقه پردیسان ضروری است.
وی در ادامه بر توسعه مباحث آموزشی در خصوص آسیب های اجتماعی از جمله طلاق تاکید کرد و گفت: نخستین دوره آموزشی در خصوص طلاق توسط دادگستری طراحی شده است تا کسانی که برای نخستین بار دادخواست طلاق می دهند قبل از ثبت دادخواست دوره آموزشی را طی کنند.
وی گفت: این دوره باعث آشناسازی زوج ها با مهارت های زندگی می شود به گونه ای که امروز برای نخستین بار این دوره برگزار شد و بیش از 300 تن از زنان و مردان شرکت کردند که این امر باعث انصراف تعدادی از مراجعان از طلاق شد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز بر ارتقای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: باید مردم با موضوع های مختلف آسیب های اجتماعی در جامعه آشنا شوند تا با آگاه سازی مردم شاهد ارتقای وضعیت موجود باشیم.
عطاء الدین قاسمی ادامه داد: برنامه های مختلف در این حوزه از جمله اتوبوس تندرسی با عنوان بیماری ایدز در قم استقرار یافت تا ضمن اطلاع رسانی در این خصوص، راهکارهای پیشگیری از این بیماری برای مردم ارائه شود.
وی اضافه کرد: همچنین طرح محله سلامت با همکاری شهرداری قم با هدف تحکیم بنیان های خانواده و توسعه نشاط سلامتی با اجرای برنامه های مختلف و کارگاه های آموزشی در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی در منطقه نیروگاه قم برگزار شد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم خاطر نشان کرد: این طرح با برگزاری بیش از 20 غرفه با موضوع های مختلف از جمله ایدز، تغذیه سالم، مشاوره خانواده، مقابله با قاچاق کالا، اشتغال و کارآفرینی، صنایع دستی و محصولات خانگی، سیر تکاملی رسانه در ایران، محیط زیست و نفس پاک، جلوگیری از اعتیاد و غرفه کودک تا 19 دی ماه ادامه دارد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم نیز گفت: یکی از مهمترین مشکلات پردیسان فرهنگ آپارتمان نشینی است که پیوست فرهنگی برای آن دیده نشده است.
حجت الاسلام عباس اسکندری گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی برای توزیع متوازن پیوست های فرهنگی در طرح های عمرانی داشته اند که در منطقه پردیسان با توسعه ساخت و سازها، بسته های فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار نگرفته است.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.