محمود تندرو روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: هرخانواده عشایر به طور متوسط شش عضو دارد، با این حساب باید گفت در استان قم حدود 2 هزار تن از عشایر کشور مشغول زندگی و فعالیت هستند.
وی بیان کرد: به نظر می رسد این رقم کمتر از میزان حقیقی عشایر ساکن در قم باشد چرا که آخرین سرشماری در سال 87 و آن هم در زمانی که بیشتر عشایر در مناطق ییلاقی به سر می بردند انجام شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر پنج ایل کلکو، شاهسون، میش مست، زند، عرب و کتی (بخشی از این ایل در روستای فرج آباد بخش مرکزی قم هستند)، عشایر دیگری هم در استان قم حضور دارند و براساس منابع تاریخی قم در پذیرایی از عشایر قدمت بالاتری نسبت به استان های همجوار خود دارد.
تندور گفت: عشایر حاضر در استان قم بیش از 6 هزار نفر شتر و 22 هزار دام سبک در اختیار دارند و در زمینه تولید گوشت قرمز و محصول های لبنی فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: هر فرد عشایر به طور متوسط پروتئین مورد نیاز 16 تن را تولید می کند و بر اساس آمار 25 درصد تولید گوشت قرمز کشور توسط عشایر انجام می شود.
وی ادامه داد: عشایر استان قم در تولید انواع صنایع دستی و همچنین قالی بافی دارای سبک و مهارت خاصی هستند که لازم است با برگزاری نمایشگاه های محلی این دستاوردها در معرض دید شهروندان قرار گیرد.
رئیس اداره امور عشایری استان قم، پیرامون اقدام های انجام شده برای حمایت از عشایر استان گفت: اداره امور عشایری از ابتدای سال 96 کار آبرسانی به عشایر استان در مناطق قشلاقی دیر، مره و بندعلی خان در بخش مرکزی را آغاز کرده است تا عشایر در تامین آب مورد نیاز خود و دام هایشان نگرانی نداشته باشند.
استان قم دارای یک شهرستان قم و 5 بخش جعفریه، سلفچگان، کهک، مرکزی و خلجستان است؛ بخش مرکزی در 10 کیلومتری شمال قم واقع شده و دارای دو دهستان قمرود و قنوات می باشد.
وی با اشاره به تشکیل تعاونی عشایر استان، افزود: توزیع 400 تن جو در میان عشایر استان و پرداخت 3 هزار و 300 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به آن ها از اقدام هایی بود که با هدف حمایت از عشایر و کمک به چرخه تولید گوشت قرمز کشور انجام شد.
وی ادامه داد: در آینده نزدیک جشنواره ای برای معرفی توانمندی های عشایر استان در سطح شهر قم دایر خواهد شد تا مردم از نزدیک با ابعاد مختلف زندگی عشایری و زیبایی زندگی در دامان طبیعت آشنا شوند.
تندرو گفت: از آنجا که سال ها به عشایر استان قم توجه نشده است، باید طرح های مهارت افزایی و سواد آموزی به طور گسترده برای آنان به اجرا گذاشته شود تا ضعف های موجود در این بخش برطرف گردد؛ همچنین لازم است سازوکارهایی برای استفاده بهینه از تولیدهای عشایر مانند پشم گوسفندان تدوین شود تا ارزش اقتصادی فعالیت های خانواده های عشایر افزایش یابد.
وی بیان کرد: شورای عالی عشایر استان به ریاست استاندار باید تشکیل و مصوبه های لازم را برای حمایت از این قشر به خصوص در بحث آموزش و سواد آموزی، تصویب کند.
وی ادامه داد: متاسفانه اکنون بی سوادی در افراد زیر 40 سال خانواده های عشایر استان رقم بالایی را نشان می دهد و کوتاهی در این زمینه موجب از دست رفتن استعدادهای نوجوانان و جوانان عشایر خواهد شد.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.