** شگفتی ساز هفته
قم هفته گذشته را با یک شگفتی ساز آغاز کرد، شگفتی سازی که نه با کسب افتخار و پیروزی بلکه با شکست و سقوط بدون رقیب عنوان «شگفتی ساز هفته» را به خود اختصاص داد. تیم فوتسال هیات فوتبال قم که لقب «قطب فوتسال کشور» را یدک می کشد و بازیکنان و مربیان زیادی را در فوتسال به کشور معرفی کرده، در هفته بیست و سوم نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتسال باشگاههای کشور با نتیجه 7 بر 3 بازی را به میهمان خود یعنی مس سونگون واگذار کرد که با این باخت سه هفته مانده به پایان این دوره از مسابقات لیگ با کسب 18شکست، 3 تساوی و تنها 2 برد، شگفتی ساز شد.
سرنوشت مشترک تیم فوتبال صبای قم و تیم فوتسال هیات فوتبال قم در فصل جاری یعنی سقوط از لیگ برتر به لیگ دسته اول نشان می دهد که شگفتی ساز واقعی «مسئولان و متولیان ورزش قم» هستند، که توانستند رکورد سقوط 2 تیم لیگ برتری با سابقه را یک تنه به خود اختصاص دهند.
38 گل زده، 80 گل خورده و تفاضل گل منفی 42 اگر چه تا هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتسال در پرونده هیات فوتسال قم به ثبت رسیده اما هیچ کس حساب گل های خودی خُورده این تیم از طرف کسانی که باید از آن حمایت می کردند را ندارد.
سرمربی تیم فوتسال هیات فوتبال قم در واکنش به سقوط این تیم لیگ برتری به رقابت های دسته اول کشور گفت: هیات فوتبال استان قم از نظر امکانات مالی و تجهیزات مورد نیاز شرایط لازم برای تیم داری در لیگ برتر را نداشت و نباید در این حوزه ورود پیدا می کرد.سید مهدی غیاثی اگر چه تیمش به دسته اول سقوط کرده ولی همچنان امیدوار است این تیم با پشتوانه مالی و اختصاص امکانات و بسته شدن در زمان مقرر ظرفیت بازگشت دوباره به لیگ برتر را دارد.
این در حالی است که کریم بهرامی رئیس هیات فوتبال استان قم، دلیل سقوط تیم فوتسال هیات فوتبال قم به لیگ دسته یک باشگاه های کشور را «عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی در فوتسال قم» دانسته است.

** کار خیر هفته
در حالی که زمین لرزه همچنان با قدرت های مختلف نه تنها عزیزان، خانه و زندگی بلکه خواب را نیز از چشم مردم کرمانشاه گرفته، هنرمندان کشور برای کمک به این زلزله زدگان در قم پا به توپ شدند.
بازی دوستانه فوتسال بین تیم های هنرمندان کشور و اصحاب رسانه و پیشکسوتان فوتسال استان قم دوشنبه شب هفته گذشته در سالن 2 هزار نفری مجموعه ورزشی شهید جعفرحیدریان قم به منظور حمایت از زلزله زدگان کرمانشاه برگزار شد، با حساب 7 بر 5 به سود هنرمندان در قم پایان یافت.
در بین دو نیمه نیز تعدادی از نیکوکاران و هم چنین تماشاگران کمک های خود را به منظور هزینه تامین اسکان زلزله زدگان استان کرمانشاه اهدا کردند.
زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه امسال، با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
در جریان این زلزله 12 هزار واحد مسکونی در استان کرمانشاه به کلی تخریب شد و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.

** جشن تولد هفته
هفتم دی ماه، در حالی جشن تولد 38 سالگی تاسیس نهضت سواد آموزی در کشور بود که اگر چه درصد بی سوادی گروه سنی 6 سال به بالاتر از 50 درصد سال 67 به 10 درصد کاهش یافته ولی هنوز تا ریشه کنی بی سوادی همتی مضاعف و کارجهادی لازم است و دراین راستا علاوه بر تلاش مسئولان نیازمند علاقه مندی افراد برای تحصیل نیز لازم است.
به همین مناسبت روز سه شنبه هفته گذشته آیت الله سید محمدعلی گرگانی از مراجع تقلید در دیدار مسئولان آموزش و پرورش و سواد آموزی قم بر ضرورت الزام باسوادی، ریشه کن کردن بی سوادی در جامعه و هدایت مردم به سمت علم و دانش تاکید کرد.معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز اولویت سواد آموزی را گروه سنی 10 تا 49 سال کرد و با بیان اینکه در این گروه سنی 97 درصد مردم قم باسواد هستند، گفت: در گروه سنی 10 تا 49 سال، 33 هزار بی سواد در قم وجود دارد.
سازمان نهضت سوادآموزی، هفتم دی ماه 58 با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد؛ دوم تا هشتم دی ماه هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است.

** آمار دردناک هفته
اعلام ثبت 18 هزار و 312 مورد تصادفات رانندگی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه در قم با 21 هزار و 514 تن مصدوم و 92 کشته آمار دردناک هفته بود.
موتورسواران قمی که سال هاست صدرنشین تصادفات رانندگی استان هستند در هشت ماه نخست امسال 12هزار و 211 مورد حادثه را به نام خود ثبت کردند.
اما روایت مدیرکل اجتماعی دادگستری قم با بیان اینکه دو سوم پرونده های کیفری قم مربوط به حوادث رانندگی است روی دیگر پیامدهای اجتماعی تصادفات را نشان می دهد ، سعید کاویانی وقوع روزانه از 35 تصادف مربوط به موتورسیکلت در قم و اشغال 40 درصد ظرفیت اورژانس قم خبر می دهد و علت آن را آمد و شد بیش از 300 هزار موتورسیکلت در کلان شهر قم، نبود حاکمیت فرهنگ شهروندی در نوع رانندگی بسیاری از موتورسیکلت سواران و رانندگان و حتی عابران پیاده و حادثه خیز بودن بسیاری از تقاطع ها، معابر و راه های مواصلاتی می داند.

** روشنگری هفته
«با نصف بودجه یک دانشگاه تمام حوزه‌های علمیه کشور اداره می‌شود. اگر برای کل حوزه های علمیه سراسر کشور نصف بودجه یک دانشگاه داده شود نیازی به هیچ کمک دیگری نیستیم.» این واکنش سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه قم در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به برخی شبهات پیرامون بودجه مراکز دینی در بودجه 97 بود. حجت الاسلام عباس رفعتی ادامه داد: آمار طلاب شاغل به تحصیل در حوزه چند برابر دانشجویان یک دانشگاه است، ولی بودجه ملی آن دانشگاه بیشتر از حوزه های علمیه است.
لایحه بودجه سال 1397، آذرماه امسال از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

** تکذیب هفته
تکذیب شایعه افزایش حقوق نمایندگان مجلس در لایحه بودجه 97 به 10 میلیون تومان توسط نماینده قم در مجلس شورای اسلامی. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری با تاکید بر اینکه این شایعه از اساس کذب است و چنین چیزی در مجلس شورای اسلامی نه طرح و نه تصویب شده است، حقوق نمایندگان مجلس را ثابت و رقم آن را پنج میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد.

** آمادگی هفته
آمادگی شهرداری قم برای اسکان پنج هزار تن در زمان بروز بحران احتمالی
مدیرستاد مدیریت بحران شهرداری قم ضمن اعلام آمادگی در زمان بحران، از ناکافی بودن امکانات در این زمینه خبر داد و گفت: در حال حاضر پنج سوله دراختیار شهرداری قم است که این تعداد ظرفیت اسکان پنج هزار تن را دارد و با توجه به جمعیت یک میلیون و 200هزار نفری قم قطعا باید این تعداد افزایش یابد.
زلزله 5،2 ریشتری 29 آذر 96 تهران را لرزاند که این زلزله درقم نیز احساس شد.

**دیدار هفته
دیدار سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده پر افتخار سپاه قدس با مراجع تقلید.
اگر چه این دیدارها به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد ولی انتشار چند عکس از این دیدارها، کافی بود تا بتوان این دیدارها را مهمترین دیدارهای هفته گذشته قم دانست. سردار سلیمانی با حضرات آیات عظام تقلید ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، عبدالله جوادی آملی و جعفر سبحانی دیدار کرد.

**تاکید هفته
تاکید آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در درس خارج بر توجه مسئولان به منافع مردم و رفع فقر دربودجه 97
این مرجع تقلید روز چهارشنبه درپایان درس خارج فقه خود درمسجد اعظم قم، گفت: مردم ایران برای انقلاب و پایدار ماندن نظام زحمت کشیده اند، باید برای آسایش آنان اهتمام کرد. مسئولان برای حمایت از قشر ضعیف جامعه هزینه های اضافه را حذف نمایند و قدر این ملت را بدانند.

** کمبود هفته
کمبود سیلو و مکان مناسب برای ذخیره غلات در قم.
مدیرعامل شرکت غله بازرگانی قم روز چهارشنبه هفته گذشته در شورای سیاستگذاری گندم، آرد و نان قم گفت: در حال حاضر تنها یک سیلوی نگهداری گندم با ظرفیت 108 تن در قم وجود دارد و برغم موقعیت ویژه قم هیچ توجهی در این زمینه صورت نگرفته است. بهزاد رادمنش استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای توسعه انبارهای نگهداری گندم قم را ضروری دانست.


** وداع هفته
وداع و تشییع پیکر مطهر شش شهید مدافع حرم حضرت زینب (س) در قم
پیکر مطهر شش شهید مدافع حرم حضرت زینب(س)، عصر چهارشنبه بر روی دوش مردم شهید پرور قم از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع و درآرامستان بهشت معصومه قم به خاک سپرده شد.

** جشنواره هفته
برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی در قم
مراسم اختتامیه نهمین جشنواره علامه حلی با موضوع «بایسته‌های حوزه انقلابی» و «مهدویت ؛ فرصت‌ها و آسیب‌ها» روز پنجشنبه هفته گذشته با هدف تجلیل از محققان جوان حوزوی و بررسی آثار پژوهشی طلاب با پیام آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

** توصیف هفته
«خُلق عظیم »توصیف آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید در وصف مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی
آیت الله عبدالله جوادی آملی روزپنجشنبه هفته گذشته در پیامی به همایش «بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی » در سالن همایش های غدیر قم، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فضائل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه خُلق عظیم ایشان جمع شدند. آن کسی که کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی را برای خدا، ریاست مجمع تشخیص مصلحت را سالیان دراز برای رضای خدا، ریاست مجلس خبرگان را سالیان متمادی برای رضای خدا و سایر مسائل را برای رضای خدا تجربه می‌کند و اگر همه اینها یک‌جا از دست ایشان گرفته شد، برای رضای خدا صبر می‌کند، بنگرید ببینید که اخلاق چه می‌کند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری 19 دی ماه سال 95 در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
پیکر ایشان صبح روز سه شنبه، 21 دی ماه 95 با حضور میلیونی مردم عزادار ایران اسلامی در دانشگاه تهران تشییع شد و در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) آرام گرفت.

** عزاداری هفته
دهم ربیع الثانی سالروز وفات حضرت معصومه(س)
در این روز شهر مقدس قم غرق در عزا و ماتم شد و برنامه های مختلفی از جمله حرکت دسته عزاداری خادمان حرم مطهر ، آئین خطبه خوانی و شمع گردانی در کنار مضجع شریف کریمه اهل بیت( ع) برگزار شد.
7404/ 6133/ گزارش از: محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.