سعید توکلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: هر چند ما در بخش بودجه با شفافیت کامل فاصله داریم ولی همین اندازه که در لایحه بودجه مشخص شود مراکز، سازمان ها و نهادهای مختلف چه اندازه از بودجه سهم می برند و یا سوق دادن بودجه به سمت عملکرد، گام مثبتی در لایحه بودجه سال آینده است.
وی اظهار داشت: در این بودجه همچنین میزان سهم و سرانه هر استان شفاف بیان شده است، به عنوان نمونه سهم استان تهران حدود 6 هزار میلیارد تومان است در حالی که سهم استانی مانند قم به یک هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.
استاد اقتصاد دانشگاه های قم گفت: در این شرایط سخت تحریم اقتصادی باید همیار و کمک کاری برای دولت باشیم و با پیشنهادهای سازنده خود، گام های موثری برای اصلاح ساختار اقتصادی برداریم.
توکلی گفت: خیلی ها انتقاد می کنند ولی پیشنهادی ارائه نمی دهند در حالی که وقتی بودجه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم باید پیشنهادهای راهبردی ارائه دهیم و دراین شرایط سخت تحریم، نوعی راهکار برای اصلاح داشته باشیم.
وی با ارائه پیشنهادهایی برای بودجه ریزی کشور گفت: ساختار بودجه ریزی در کشور ما مناسب نیست و این ارتباطی با هیچ کدام از دولت ها ندارد و هر دولتی که سر کار بیاید باید با این ساختار پیش برود، بنابراین اولین گام، اصلاح این ساختار است.
توکلی گفت: اقتصاد ما، یک اقتصاد نفتی و تولید ما نیز بیشتر مونتاژ است و از سوی دیگر با تحریم های سخت اقتصادی مواجه هستیم، ساختار بودجه ما به صورتی است که درآمدهای نفتی را به نقدینگی تبدیل می کند و بودجه در روند خود متراکم می شود.
وی خاطرنشان کرد: در ساختار بودجه در کشور ما یک نوع چانه زنی بین دولت و مجلس و نهادهای ذیربط وجود دارد که تفاوت بین لایحه بودجه با قانون بودجه نشان می دهد که چه تغییر مسیرهایی ایجاد خواهد شد.
توکلی خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه امسال قابل دفاع است ولی این نکته را نباید فراموش کرد که در بخش هایی، به اقتصاد داخلی فشار وارد می کند و در زمینه منابع درآمدی، 10 درصد افزایش مالیاتی، افزایش قیمت حامل های انرژی و غیره با چالش هایی مواجه هستیم، ولی برای اینها هم راهکار وجود دارد.
توکلی اظهار داشت: در ساختار بودجه ریزی کشور، حجم زیاد هزینه های دولتی مانند سدی است که هر اندازه آب در آن بریزیم باز نشتی دارد.
وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 1397، بودجه جاری 17 درصد افزایش پیدا کرده است، هر چند دولت در کاهش تورم موفق بوده ولی حدود 10 درصد است و ما 10 درصد هم افزایش حقوق کارمندان را داریم، با این رویه که دولت ما هر روز بزرگتر می شود و مخارج آن نسبت به تورم و افزایش حقوق نیز بالاست، مشکل ایجاد می شود.
توکلی خاطرنشان کرد: تاکید می کنم منظور، دولت خاصی نیست ولی نظام کلی بودجه کشور در ریلی قرار گرفته که مرتب هزینه های آن افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر تحولی در اقتصاد درآمدی رخ نمی دهد، بنابراین ساختار بودجه ریزی کشور نیاز به تغییر و اصلاح دارد.
وی با اشاره به پیش شرط های اصلاح و تغییر ساختار بودجه گفت: برای تغییر ساختار بودجه به پیش شرط هایی از جمله ایجاد شفافیت اطلاعات نیاز داریم که با وصل کردن اطلاعات مختلف اعم از نظام مالیاتی، درآمدی و بانکی و محاسبه میزان درآمدزایی اقتصادی، ساختار را اصلاح کنیم.
توکلی افزود: اگر ما یک نظام کارآمد مالیاتی داشته باشیم می توانیم یارانه ها را به گونه ای توزیع کنیم که بخش های مولد از آن برخوردار باشد و نباید بیشتر پول را در بخش های خدماتی هزینه کنیم، ما نیاز به سرمایه گذاری داریم و باید سیستم اقتصادی مشوق آن باشد.
وی ادامه داد: باید دولت به سمت افزایش شفافیت های بودجه ای برود، اگر کارهای مطالعاتی و علمی انجام دهیم که مبانی تولید بودجه را مانند عدالت توزیع، کارآمدی در نظام توزیع و چگونگی سهم خواهی ها تقویت شود، قادر به اصلاح این وضعیت خواهیم بود.
وی گفت: این کارها نیاز به نیروهای علمی و اقتصاددان قوی دارد که این چالش ها را به صورت جدی بررسی کنند و اگر در حوزه های علمی نظریه های اقتصادی تجمیع شود و آنها را به فضای سیاسی و اجرایی بیاوریم شاهد رفع مشکلات خواهیم بود.
لایحه بودجه سال 1397 هفته گذشته از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
7401/ 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.