به گزارش عصر یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل راه آهن استان قم، سید مهدی صادقی در دیدار با محسن اعتماد مدیرکل راه آهن استان قم، افزود: این منطقه در مرکز چهار راه مواصلاتی کشور واقع شده است و تاثیر بیشتری برای توسعه بخش باری دارد، اگر اتصال راه آهن به منطقه صورت گیرد، می توانیم ترانزیت بار را به کل کشور داشته باشیم.
وی اتصال ایستگاه های جدید به شبکه ریلی استان را نشان از اهمیت بخش ریلی دانست و اظهار کرد: اتصال راه آهن قم به گمرک یکی از اقدامات ویژه است که باید این اتصال را نیز به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برقرار کنید تا از ظرفیت و توانمندی این منطقه استفاده شود.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به عنوان مهم ترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران است و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز دارد و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.
وی با اشاره به این موضوع که راه آهن یکی از محورهای توسعه هر کشوری است، گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی که کشور ایران در منطقه دارد، اهتمام به بخش ریلی و گسترش این شبکه باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشور می شود.
صادقی گسترش بخش ریلی را برای توسعه کشور و استان مفید دانست و افزود: در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در راستای گسترش شبکه ریلی صورت گرفته است که شاهد افزایش آمار جابجایی بار و استقبال خوب مسافران از قطار هستیم.
وی مساله حمل و نقل را مساله حساس و مهمی برشمرد و گفت: در بخش ریلی که توجه به آن موجب رشد اقتصادی در کشور می شود و کاهش هزینه های حمل بار را به دنبال دارد، می تواند به کاهش هزینه های تمام شده محصول های تولیدی کارخانه ها بیانجامد .

** روزانه 30 رام قطار باری و حدود 50 رام قطار مسافری از قم تردد می کنند
مدیرکل راه آهن استان قم نیز در این دیدار گفت: شبکه ریلی از زیرساخت های مهم کشوری محسوب می شود و راه آهن با دارا بودن برخی مزیت ها از قبیل صرفه جویی در سوخت، یک بیستم آلودگی هوا نسبت به جاده و نیز پایین بودن سوانح نسبت به دیگر مدهای حمل و نقل مظهر اقتصاد مقاومتی است.
محسن اعتماد راه آهن را یکی از کلیدی ترین عناصر توسعه پایدار در هر کشوری دانست و بیان کرد: در قم نیز راه آهن با ظرفیتی که دارد، می تواند باعث توسعه و پیشرفت استان شود.
وی گفت: اهتمام دولت تدبیر و امید به بخش ریلی سبب رشد و شکوفایی قابل توجهی در این بخش شده است و در مناطق مختلف شاهد بودیم که بسیاری از طرح ها طی چند سال راکد بودند که با همت وزارت راه و شهر سازی و راه آهن جمهوری اسلامی، این طرح ها در سال های اخیر به اتمام و به بهره برداری رسیده اند.
وی افزود: شبکه ریلی از زیرساخت های مهم کشوری محسوب می شود و راه آهن با دارا بودن برخی مزیت ها از قبیل صرفه جویی در سوخت، آلودگی هوا و نیز سوانح نسبت به دیگر مدهای حمل و نقل مظهر اقتصاد مقاومتی است.
اعتماد گفت: روزانه 30 رام قطار باری و حدود 50 رام قطار مسافری از ایستگاه های قم و محمدیه تردد می کنند که این حجم تردد محور قم را به یک محور پرترافیک در کل کشور تبدیل کرده و با توجه به این حجم ترافیک، این اداره کل ایمنی را درسطح مطلوبی حفظ کرده است.
وی با تاکید به برخی از مشکلات اداره کل راه آهن قم گفت: مشکل بزرگی که در حال حاضر این اداره کل با آن روبرو است، نداشتن ساختمان اداری است که با پراکنده شدن بخش های گوناگون اداره کل ارباب رجوع با مشکلاتی روبرو می شود که با مقاوم سازی ساختمان فعلی و استفاده از سایر املاک و اراضی بنا داریم مشکلات را به حداقل برسانیم .
راه آهن استان قم با جابه جایی 10 میلیون و 586 هزار و 329 تُن بار در سال گذشته به وسیله 11 هزار و 262 رام قطار، سهم 23 درصد از کل بار حمل شده از طریق خطوط ریلی کشور را داراست.
هم چنین سال گذشته یک میلیون و 539 هزار و 500 تن از طریق ریل راه آهن قم جابه جا شده اند که 4 درصد کل مسافران جابه جا شده از طریق ریل در کشور بوده است.
راه آهن قم در حال حاضر 400 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 13 ایستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک (استان مرکزی) و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کشور از ویژگی های راه آهن قم می باشد.
26 آذرماه تا یکم دی ماه به عنوان هفته راهداری و حمل و نقل نامگذاری شده است.
7406/ 6133/تنظیم کننده: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.