سید احمد شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: حوزه آبریز دریاچه نمک بیش از نیم قرن است بر اساس برخی فعالیت های انسانی دچار آسیب شده است و اگر این روند ادامه یابد در آینده نزدیک مهمترین کانون های سیاسی، اجتماعی و صنعتی کشور که درقلب ایران قرار دارند با بحران انتشار گرد و غبار ناشی از خشک شدن دریاچه نمک رو به رو می شود.
وی بیان کرد: گرد و خاک ناشی از خشک شدن دریاچه نمک به طور حتم تهران را مورد آسیب های جدی قرار می دهد چرا که این دریاچه 2 برابر شهر تهران وسعت دارد و فاصله آن با پایتخت کشور به اندازه ای نیست که گرد و خاک به آنجا نفوذ نکنند.
وی ادامه داد: دریاچه نمک در گذشته از رودخانه های بسیاری همچون قمرود و قره چای تغذیه می کرده است، اما اکنون با خشک شدن این منابع آبی در اثر پدیده های طبیعی و دخالت انسان ها در محیط زیست، دریاچه نمک به سمت خشک شدن پیش می رود اما خوشبختانه هنوز تا خشک شدن کامل فاصله دارد و می توان برای رفع بحران آن چاره ای اندیشید.
شفیعی گفت: گرد و غبار از نظر جنس و اندازه دارای انواع گوناگون هستند؛ برخی از آنان که ریزگرد نامیده می شوند کوچکتر از دو و نیم میکرون می باشند که تا چند هزار متر ارتفاع پیدا می کنند، برخی دیگر از ذرات نمک تشکیل می شوند و آسیب های فراوانی به سلامتی انسان وارد می کنند، همچنین انواع دیگری از گرد و غبار را می توان در این دسته بندی جای داد که هرکدام به نحوی محیط زیست را آلوده می کنند.
وی با اشاره به این که بحران دریاچه نمک هنوز درگام های نخست است، افزود: بر اثر خشک شدن قسمت هایی از دریاچه نمک برخی از انواع گرد و خاک در این منطقه به وجود آمده است اما هنوز ذرات بسیار خطرناک ازدریاچه منتشر نمی شود و فرصت برای اصلاح وضعیت این حوضه آبریز است، اما اگر در این مساله کوتاهی شود، قم و شهرهای اطراف دریاچه از جمله تهران به خوزستانی دیگر تبدیل می شوند.
وی بیان کرد: با وجود برداشت بیش از یک میلیارد متر مکعبی از ذخایر آبی دریاچه نمک در سال های اخیر، این دریاچه هنوز نفس می کشد و سطح آن مرطوب است و ریزگردهای نمکی از دل آن بلند نشده است، اگر این ریزگردها در آسمان منتشر و با آلودگی های شیمیایی موجود در هوا ترکیب شوند باید گفت سلامت انسان ها و سایر موجودات زنده به شدت در معرض خطر قرار می گیرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست قم، گفت: دریاچه نمک 15 برابر مساحت شهر قم وسعت دارد و گرد و غبار ناشی از خشک شدن آن که در جهت وزش بادهای غالب استان به خصوص در فصل تابستان منتشر می شود، آسیب جدی برای محیط زیست و سلامت شهروندان قمی است.
وی افزود: گرد و غبار ایجاد شده از دریاچه نمک می تواند طوفان های نمکی در ایران مرکزی به راه بیندازد و شهر های مختلف کشور را به کانون های بحران زیست محیطی تبدیل کند.
وی ادامه داد: پس از تبیین مساله و آگاهی مسئولان و مردم از عمق بحران، اکنون لازم است رسانه ها و جریان های اجتماعی، چرایی اجرا نشدن مصوبه شورای عالی آب کشور در خصوص تعیین 154 میلیون متر مکعب حقابه دریاچه نمک را بررسی کنند.
شفیعی گفت: در گام بعدی، بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده منابع آبی حوضه آبریز دریاچه نمک باید به طور عملی در مسیر کاهش مصرف آب و به کارگیری روش های نوین آبیاری گام بردارد، اگر در مصرف آب این بخش تنها 10 درصد صرفه جویی شود، بحران دریاچه نمک در مسیر حل شدن قرار می گیرد.
وی بیان کرد: خشک شدن دریاچه نمک در گام نخست به زیان بخش کشاورزی استان های اطراف این حوضه آبریز از جمله قم است چرا که زمین های کشاورزی شور و غیر قابل کشت می شود، بنابراین همکاری کشاورزان با برنامه های احیای دریاچه نمک به نفع ایشان و چرخه تولید و اشتغال استان است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.