به گزارش ایرنا، حجت الاسلام صفر فلاحی روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: 2 هزار و 200 خادم به صورت 24 ساعته در حوزه های زیارت، فرهنگی، اجرایی، پشتیبانی، امنیتی و رفاهی وظیفه خدمت رسانی و اجرای تمهیدات ویژه در 17 روز منتسب به حضور حضرت معصومه(س) در شهر قم را بر عهده دارند.
وی استقبال از کاروان نمادین ورود حضرت فاطمه معصومه(س) را از برنامه های آستان در سالروز ورود حضرت به شهر قم عنوان و اضافه کرد: با همت خادمان حضرت معصومه(س) و گروه های مردمی، رخداد ورود آن حضرت به قم بازسازی می شود و ایجاد ایستگاه های فرهنگی و صلواتی در مسیر، آماده سازی 10 هزار شاخه گل برای گل افشانی کاروان و حضور طلاب از 25 کشور آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی از برنامه های این کاروان نمادین است.
وی ادامه داد: دیدار با علما و مراجع تقلید، آیین معنوی غبارروبی مضجع شریف حضرت معصومه(س)، برگزاری آیین سخنرانی و مداحی با اجرای سرود و تواشیح در طول 17 روز منتسب به حضرت در 2 شیفت صبح و عصر، آیین نقاره زنی خادمان همزمان با ورود کاوران به صحن امام رضا(ع) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و گلباران هوایی حرم مطهر و مسیر حرکت کاروان از برنامه های آستان به مناسبت سالروز ورود حضرت به قم است.
به گفته فلاحی، ویژه برنامه زمزم معرفت با رویکرد شخصیت شناسی حضرت معصومه(س)، نواختن زنگ شکرانه در سالرزو ورود حضرت در مدارس قم، برپایی سه مجموعه نمایشگاهی با موضوع آیین های حرم مطهر و سیره زندگانی و کرامات حضرت معصومه، جشن عبادت دختران، مسابقات فرهنگی و بازدید رایگان از موزه آستان از دیگر برنامه ها می باشد.
وی همچنین تصریح کرد: محفل شعر آیینی در سوگ کریمه اهل بیت(س)، محفل عزای نوجوانان در رحلت حضرت، مجلس عزاداری شب رحلت، دسته عزاداری خادمان آستان از بیت النور به سمت حرم مطهر و آیین معنوی شمع گردانی و خطبه خوانی شام رحلت نیز از برنامه های حرم مطهر به مناسبت رحلت حضرت معصومه(س) است.
وی افزود: آثار اسنادی آستان، زیارتنامه حضرت به 13 زبان، مجموعه نمایشگاهی دست نوشته ها و تقریرات علما و مراجع هنگام تشرف به غبارروبی مضجع شریف، کتاب تجوید مصور قرآن، ستارگان حرم، پرتال جامع آستان و سامانه جامع منابع انسانی از طرح هایی است که در طول 17 روز رونمایی می شود.
معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) به بازگشایی مقبره شعر و ادب اشاره کرد و گفت: در مقبره پروین اعتصامی تزیینات خاصی با بهره گیری از چهار هنر اصیل اسلامی ایرانی به کار رفته است که در 21 آذرماه جاری بازگشایی می شود.
وی افزود: همایش بصیرت تا شهادت نیز همزمان با دهه بصیرت از 9 تا 19 دی ماه با حضور خانواده های شهیدان مدافع حرم، شهدای جنگ تحمیلی و خادمان حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار می شود.
حضرت معصومه(س) در سال 201 هجری قمری به قصد دیدار برادر خود، امام رضا(ع) با کاروانی از بستگان و خویشان عازم سفر و زمانی که به ساوه رسیدند دچار جنگ سختی با دشمنان اهل بیت(ع) شدند و همه برادران و برادرزادگان وی به شهادت رسیدند. ایشان پس از این واقعه به سختی بیمار شدند؛ وی در 23 ربیع الاول به دعوت مردم قم وارد این شهر شد و پس از 17 روز اقامت در قم، در 10 ربیع الثانی رحلت نمود.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.