به گزارش ایرنا، احمد امیرآبادی فراهانی روز شنبه در حاشیه بازدید از طرح موزه انقلاب اسلامی، با اشاره به پیشرفت خوب آن، اظهار داشت: احداث موزه انقلاب اقدام بزرگی است که می تواند نقش قم در پیروزی انقلاب اسلامی را بیش از پیش معرفی کند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مردم قم را پرچم دار اصلی دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی برای استقرار نظامی اسلامی توصیف کرد و افزود: هیچ کس نمی تواند چنین واقعیت مسلم و مسجلی را انکار کند.
امیرآبادی با توصیه به مسئولان شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر قم برای به سرانجام رساندن هر چه سریعتر این طرح افزود: مدیریت شهری در راستای موضوعیت بخشیدن و تناسب محوطه طرح با مسائل ارزشی و فرهنگی، همکاری تنگاتنگی را با بنیاد حفظ آثار داشته باشد.
وی با ارایه پیشنهادی در خصوص انعقاد تفاهم میان شهرداری و بنیاد حفظ آثار استان افزود: شهرداری هر حرکت و برنامه فرهنگی که برای دفاع مقدس دارد، باید آن را حول محور این مجموعه فرهنگی انجام دهد.
امیرآبادی همچنین کل اعتبار لازم برای بهره برداری کامل از این طرح فرهنگی را بالغ بر 85 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پیگیری های مورد نیاز را برای تحقق این رقم خواهیم داشت.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به درخواست مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان برای کاهش مدت زمان انقضای اوراق ارایه شده برای طرح مذکور از 2 سال به یک سال، این امر را مستلزم موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق مجلس در بودجه سال 97 هیچ رقمی را برای اوراق مشارکت پیش بینی نکرده است، چراکه این اوراق موجب بدهکاری دولت می شود و به واسطه همین مشکلات موجود این اوراق را به طور کلی از بودجه دولت حذف نمودیم، تا در آینده دولت دوازدهم و یا دولت های پس از آن با مشکل فعلی مواجه نشوند.
وی در پایان، ترویج فرهنگ دفاع مقدس را بهترین روش برای مصون سازی جوانان از فرهنگ منحط غرب دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از آثار ارزشمند دوران دفاع مقدس به فراموشی سپرده شده، ولی باید برای معرفی این میراث گرانبها بکوشیم.

** مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قم نیز در جریان این بازدید افزود: این طرح جزو مصوبه های سفر سال 89 رهبر معظم انقلاب به استان قم محسوب می شود که در آن سفر بیش از 180 میلیارد ریال برای این طرح مصوب شد و هم اکنون حدود 100 میلیارد ریال آن تحقق پیدا کرده است.
احمد حسینی با بیان این که این طرح طبق جدول زمانبندی قرار بود در سال 92 به بهره برداری برسد، افزود: کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن در شهریورماه سال 91 به زمین زده شد و برغم تعهد 24 ماهه برای پایان آن، تاکنون به دلیل واگذار نشدن به موقع اعتبارها طی سه مرحله متوقف شده است و در شرایط فعلی نیز اگر در اسرع وقت 10 میلیارد ریال به آن تزریق نشود احتمال توقف مجدد آن وجود دارد.
وی پیشرفت فیزیکی این طرح در سال 92 را حدود 10 درصد ذکر کرد و افزود: در حال حاضر سازه آن بیش از 99 درصد پیشرفت دارد و کل تاسیسات زیر بنایی حدود 86 درصد و همچنین لوله کشی و کانال کشی آب و فاضلاب نیز 30 درصد پیشرفت دارد.
حسینی همچنین با اشاره به آماده شدن سالن همایش و آمفی تئاتر این طرح تا پایان دی ماه 96 افزود: این مجموعه فرهنگی در هفته دفاع مقدس سال آینده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این که این طرح به شیوه هیات امنایی به ریاست استاندار و عضویت 16 تن از مسئولان استان، روبروی دانشگاه مفید، نزدیک میدان مفید قم درحال اجراست، افزود: کارگروه فنی مهندسی با محوریت معاونت عمرانی استانداری تشکیل و تمام نیازمندی های فرهنگی شهر در قالب یک بوستان فرهنگی دیده شده است.
وی کل مساحت این طرح را بالغ بر 30 هکتار عنوان کرد و افزود: 25 هکتار آن برای شهرداری و پنج هکتار نیز متعلق به بنیاد حفظ آثار است و با توجه به طرح شهرداری برای احداث بوستان خضرنبی(ع) در مجاورت این موزه، مهمترین مطالبه ما اجرای این 2 طرح در قالب یک طرح فرهنگی یکسان با در نظر گرفتن همه جوانب آن است.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود با ارایه گزارشی از فعالیت بنیاد حفظ آثار استان قم در دولت تدبیر و امید، افزود: در حالی که تعداد کتاب های چاپ شده تا پیش از سال 92 ، تنها 120 عنوان بوده است، طی این چهار سال 300 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ و منتشر شده است.
حسینی با اشاره به رتبه نخست بنیاد حفظ آثار قم در زمینه چاپ و نشر در 2 سال گذشته افزود: در سال 96 تعداد 35 عنوان کتاب چاپ شده و 30 عنوان کتاب دیگر نیز در دست چاپ است.
وی افزود: جمع آوری 360 هزار سند و عکس مربوط به دوران دفاع مقدس از جمله فعالیت های بنیاد در این مدت به شمار می آید.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.