به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه، این آثار شامل کتاب های سفارشی، چکیده مقاله های ارائه شده، اصل مقاله های برتر، نرم افزار آثار ارسالی به کنگره و خبرنامه های ویژه است.

**رئیس انجمن علوم اسلامی لبنان نیز در این کنگره با اشاره به اقتدار محوری در تربیت اجتماعی اسلام، گفت: در غرب، قطع ارتباط جامعه با کلیسا و دین به آزادی ‌محوری انجامید و گسترش این اندیشه به نوبه خود به آزادی در تربیت کودک منجر شد که مشکلات و تناقضاتی فراوان را به دنبال داشت باشد.
طلال عطریسی افزود: از نظر ما اندیشه آزادی‌ محور غربی، نقطه مقابل اندیشه تربیتی اسلام است که از اقتدار تربیتی این دین آسمانی برمی‌ خیزد.
وی با بیان این که از نظر ما اندیشه اقتدار‌محوری برای انسان ‌سازی با اندیشه اسلام سازگار است، تصریح کرد: البته معنای این نظریه این نیست که استبداد جایگزین آزادی شود، بلکه معنای آن این است که مهار آزادی باید در اختیار خانواده و مدرسه باشد.
وی در ادامه بیان کرد: معتقدم که هیچ تربیتی بدون اقتدار، امکان‌ پذیر نیست، همان‌ گونه که هیچ بنای اجتماعی بدون اقتدار وجود ندارد.
طلال عطریسی دیدگاه تربیت اجتماعی اسلام را بر پایه پاداش و کیفر دانست و خاطرنشان کرد: دیدگاه تربیت اجتماعی اسلامی جز با اقتدار والدین، معلم و یا دیگر نهادهای اجتماعی محقق نمی‌ شود.

* رئیس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) نیز در این کنگره با بیان این که امروزه شاهد حرکت تخریبی فراگیرتر و مرموزتری در جامعه بشری هستیم، اظهار داشت: حرکت مادی گرایی امانیستی بنا دارد تا ضمن تخریب ماهیت فطری بشر انقطاعی را در جوامع انسانی ایجاد نماید.
حجت الاسلام والمسلمین محمد زارعان با بیان این که بسیاری از فعالیت های علمی در عصر کنونی متاثر از تعاریف انسانی مستقل از عالم خلقت و معاد است، خاطرنشان کرد: این نوع نگاه همه نگاه های اجتماعی را متاثر نموده، علوم انسانی نیز مبتنی بر نگاه مادی گرایانه و فرضیه های سست بنیان تکاملی و معرفت شناختی حسی و تجربی است.
وی افزود: تخریبات این اندیشه فراگیر بوده و به دنبال از بین بردن فطرت های الهی بشریت از طریق ارائه تصاویری از انسان که تنها به دنبال کسب امیال و آرزو های زودگذر دنیوی است، می باشد.
وی با اشاره به این که مقابله با این اندیشه نیازمند فعالیتی فراگیر و مبتنی بر علم دینی است، خاطرنشان کرد: پیشگامان مبارزه فرهنگی در عرصه های مختلف، قابل تقدیر بوده و امیدواریم فعالیت های صورت گرفته در راستای ارائه اندیشه های فراگیر مبتنی بر علم دینی مورد رضای خداوند متعال باشد.
کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی با حضور جمعی از طلاب، اساتید و قرآن پژوهانی از ملت های مختلف جهان به همت جامعه المصطفی العالمیه و با مشارکت 30 مرکز علمی و قرآنی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز شد.
یک هزار و 150 چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله کیفیت، این مقاله ها توسط 77 استاد مورد ارزیابی علمی قرار گرفت و 390 مقاله پذیرفته شد.
/2085/ 6133/ تنظیم کننده: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.