به گزارش ایرنا،بارگاه نورانی و ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) امشب میزبان زائران و مجاورانی است که در سوگ برادرش حضرت امام رضا (ع)، غریب الغربا، عالم آل محمد و ضامن آهو به سوگ نشسته اند.
بسیاری از دوستداران امامت و ولایت که به دلایلی نتوانستند در مشهد مقدس حضور داشته باشند ، خود را به قم رسانده اند تا در کنار مضجع شریف خواهر امام عزاداری کنند.
مراسم شب شهادت حضرت امام رضا (ع) علاوه بر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در مسجد مقدس جمکران، مساجد و حسینیه ها و دفاتر و بیوت مراجع تقلید برگزار شد.
مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سوگ و رسای حضرت نوحه سرایی و سخنرانان نیز به خدمات گسترده امام رضا (ع) به جامعه اسلامی و برکت حضور آن امام رئوف در ایران اسلامی سخن می گویند.
امشب دسته های عزاداری و هیات های سینه زنی و زنجیر زنی از نقطه های مختلف شهر خود را به حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) رسانده و عزاداری می کنند.
امام علی ‌بن موسی‌الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعده سال 148 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.
نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای «خشنود» می‌باشد. یکی از القاب مشهور حضرت، «عالم آل محمد» است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد.
پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بود که در سال 183 ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسید و مادر گرامیشان نجمه نام داشت.
امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام های بزرگ و استواری برداشت.
مدت امامت حضرت رضا(ع)، حدود 20 سال طول کشید که 17 سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مامون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مامون و گذشت سه سال، در 55 سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.