به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت دهه وقف از 25 آبان ماه تاچهارم آذرماه افزود: این تعداد موقوفه ها در گذشته وجود داشته است و در حال حاضر با اطلاعات کاملتری به ثبت رسیده است، همچنین امسال برای 900 مورد موقوفه سند واقفیت صادر شده است.
وی افزود: امسال شاهد رشد 300 درصدی نیت های واقفان در استان قم هستیم که این آمار نشانگر ارتقای سطح فرهنگی و دینی مردم در جامعه است.
وی در ادامه با بیان این که طرح جامع 10 امامزاده در استان قم تهیه و تصویب شده است گفت: در همین راستا بازسازی پنج بقاع متبرک امامزاده آغاز شده است و6 طرح سرمایه گذاری موقوفه ها نیز در حال انجام است، ضمن این که 64 طرح در بقاع امامزادگان با اعتبار 60 میلیارد ریال در حال اجراست.
وی با اشاره به تخریب بخشی از امامزاده سلیمان در روستای خورآباد از بخش کهک از توابع قم گفت: این امامزاده یکی از مکان هایی است که به علت انبوه حضور زائران نیاز به توسعه داشته است و تخریب فضای موجود امامزاده و مرمت آن آغاز شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت: هیات امنا و جمعی از مردم هم علاقه مند هستند که امر بازسازی را انجام دهند در همین راستا طرح جدید امامزاده در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در حال بررسی است تا با رفع مشکلات طرح توسعه ای اجرا شود.
امامزاده سلیمان از نوادگان امام جعفر صادق(ع) در روستای خورآباد است که بیش از 50 درصد بقعه این امامزاده توسط عوامل انسانی تخریب شده که طبق گفته های مردم روستا، خسارت به این امامزاده بر اثر تخریب صخره ای در جوار امامزاده اتفاق افتاده است.
به گفته وی 600 تن به عنوان هیات امنای بقاع متبرکه شناسایی و به کار گرفته شده اند.
حسینی مقدم با اشاره به این که دهه بزرگداشت وقف فرصت طلایی معرفی برکت های این سنت حسنه ماندگار است گفت: وقف سرمایه عظیم انسانیت است که ریشه در نهاد آدمی دارد و حس نوعدوستی انسان را به بهترین نوع احسان و خدمت رسانی در جامعه هدایت می کند.
وی گفت: سنتی که می تواند همه عرصه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و نیازهای انسان و محیط زیست را شامل شود و این احسان ماندگار ظرفیت بالایی دارد که بتوان انفاق خیران را در مسیر نیازهای جامعه اجرایی کرد.
وی با بیان این که بزرگترین واقف اسلام پیامبر اسلام(ص) بود گفت: امامان معصوم (ع) به تاسی از پیامبر از واقفان بزرگ بودند که بعد از آنان علما، بزرگان دین و خیران از این سیره ارزشمند دینی در رفع نیازهای جامعه الگو گرفته اند.
حسینی مقدم ادامه داد: در گذشته همه مظاهر تمدن بشری در قالب وقف و موقوفه ها در جامعه نشان داده می شد و هر مکانی از جمله دانشگاه، مدرسه، بیمارستان و راه های دسترسی که ساخته می شد توسط واقفان صورت می گرفت، از این رو امروز نیز برای رفع مشکلات اجتماعی و مقابله با پیامدهای منفی حوادث غیرمتقربه، باید به وقف توجه شود.
وی خاطر شان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت مدیریت امام راحل در احیای موقوفه ها تحول خوبی ایجاد شد، همچنین در حال حاضر با اهتمام رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدام های خوبی در عرصه وقف انجام شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم همچنین از فعالیت هفت هزار تن زیر پوشش برنامه طرح تربیت حافظان قرآنی اوقاف قم خبر داد و گفت: حدود 10 هزار جلد قرآن از محل موقوفه ها در بین مراکز فرهنگی و مذهبی استان توزیع شده است.
وی گفت: از آغاز سال جاری تا کنون مبلغان و روحانیان به مراکز مختلف و روستاهای توابع استان قم اعزام شده اند و حدود 14 ویژه برنامه فرهنگی از جمله طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی، اوقات فراغت، بصیرت عاشورایی و سایر طرح ها اجرا شده است.
وی، برگزاری همایش یاوران وقف، راه اندازی ایستگاه های همه واقف باشیم، نشست های صنفی، همایش خادمان قرآنی، برگزاری مراسم غبار روبی و عطر افشانی بقاع امامزادگان، برپایی نمایشگاه عملکرد وقف، دیدار با مراجع تقلید و مسئولان استانی، برگزاری مراسم لبیک یا رسول الله(ص) در بقاع شاخص و اجرای برنامه مهر تندرستی را از مهمترین برنامه های دهه وقف برشمرد.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.