در این مطلب می خوانیم:
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه کارگروه ویژه بررسی موانع و مشکلات فرودگاه قم خواستار اهتمام جدی مسئولان ملی و استانی برای اجرای پروژه فرودگاه قم شد.
استاندار قم به همراه علی لاریجانی، مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، بابک دین پرست معاون وزیر کشور و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان قم، از محل پروژه فرودگاه قم در طرلاب یا حدفاصل قم سلفچگان بازدید نمودند.
پس از بازدید میدانی از محل احداث فرودگاه و در غیاب اصلی ترین مهره و سرمایه گذار آن محمد شفیعی! رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان ملی و استانی به سالن امام جواد استانداری قم رفتند تا ضمن بررسی چالش های این پروژه تصمیماتی را جهت تسریع در حل آنها اتخاذ نمایند
بیش از 2 هزار و 400 روز پیش در 22 بهمن 1389 بود که علی لاریجانی در مراسم کلنگ زنی احداث فرودگاه مذکور، توجه به آبادانی قم را با تاکید بر نگاه مقام معظم رهبری، مورد توجه قرار داد و گفت علت عقب ماندگی قم، حکومت پهلوی است و ما باید از بخش خصوصی حمایت و استقبال کنیم تا قم آباد شود.
حالا در سال 96 علی لاریجانی خواستار اهتمام مسولان در انجام این پروژه می شود در حالیکه 7 سال از کلنگ زنی آن گذشته، خبرها حاکی از بلاتکلیفی،تجمعات اعتراض ها سردرگمی ها و بیش از 1000 میلیارد سرمایه گذاری خرد و کلان مردم قم و شهروندان برای خریدن سهام و سرمایه گذاری در این فرودگاه است و حالا در غیاب نقش اول این بازی ( محمد شفیعی سرمایه گذاری و مدعی مالکیت اصلی) تازه اهتمام مسئولان به این مهم و در واقع رفع عقب ماندگی قم و آباد شدنش معطوف و خطاب می شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه مسئله فرودگاه در استان قم موضوعیت داشته و باید اجرایی شود اظهار داشت: قم شهری بین المللی است و فرودگاه می تواند نیازهای این استان جهت زائرین خارجی و داخلی را مرتفع نماید.
وی با بیان اینکه همه مسئولان ملی و استانی برای اجرای این پروژه باید مصمم باشند اظهار داشت: وزارت کشور بایستی جلسات منظمی را تشکیل داده و مصوبات جلسات این طرح را پیگیری نماید.
لاریجانی با تاکید بر پیگیری مسئله انتقال اراضی مرتبط با فرودگاه به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان افزود: محدوده ی این طرح توسط کارگروهی به ریاست استاندار قم مشخص و جهت اخذ مجوزها پیگیری های لازم صورت بگیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بحث معارضین فرودگاه قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: جهاد کشاورزی با همکاری قوه قضائیه این مسئله را حل نمایند. وی گفت: در رابطه با بحث مالکیت این پروژه شهرداری قم بایستی در صورت تصویب شورای شهر پیگیری های لازم را انجام دهند و در بحث فاینانس حمایت های لازم را خواهیم داشت.

استاندار قم 3 ماهه فرودگاه را تعیین وضعیت کند
لاریجانی تاکید کرد: ظرف مدت سه ماه آینده وضعیت فرودگاه قم تعیین تکلیف شده و گزارش آن از سوی استاندار قم ارائه شود.وی با بیان اینکه همه مسئولان ملی و استانی برای اجرای این پروژه باید مصمم باشند اظهار داشت: وزارت کشور باید جلسات منظمی را تشکیل داده و مصوبات جلسات این طرح را پیگیری نماید.
لاریجانی با تاکید بر پیگیری مسئله انتقال اراضی مرتبط با فرودگاه به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم افزود: محدوده این طرح توسط کارگروهی به ریاست استاندار قم مشخص و جهت اخذ مجوزها باید پیگیری های لازم صورت گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بحث معارضین فرودگاه قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: جهاد کشاورزی با همکاری قوه قضائیه این مسئله را حل نمایند. وی گفت: در رابطه با بحث مالکیت این پروژه به شهرداری قم باید در صورت تصویب شورای اسلامی شهر پیگیری های لازم صورت گیرد و در بحث فاینانس حمایت های لازم را خواهیم داشت.
بابک دین سرپرست معاون وزیر کشور نیزدر این جلسه با بیان اینکه مسئولیت کارگروه بررسی مسائل فرودگاه قم از دی ماه سال 95 به وزارت کشور واگذار گردیده است گفت: تاکنون جلساتی با نمایندگان دستگاه های دولتی و قضایی جهت پیشبرد این طرح برگزار شده است.
سید مهدی صادقی استاندار قم نیز در این جلسه با اشاره به رفع موانع اصلی پروژه فرودگاه قم با همکاری دستگاه قضا گفت: طی جلسات پی در پی به دنبال رفع همه مشکلات این پروژه و واگذاری آن به پیمانکار جدید بوده ایم
بدون شک یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های در حال احداث در استان قم ، فرودگاه بین المللی قم و دهکده ورزشی می باشد که توسط شرکت بزرگ ارم کیش (بخش خصوصی) در کیلومتر 15 جاده قم - سلفچگان در حال احداث بود
پروژه نخستین شهر فرودگاهی کشور با وسعت 140،000،000 مترمربع به عنوان یک پروژه گردشگری ملی در منطقه سلفچگان قم
شفیعی، مجری طرح احداث این شهر فرودگاهی درباره آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه مدعی بودکه : این پروژه که در واقع پایه ریزی برای نخستین جهان شهر گردشگری است و 80 درصد از فاز اول آن انجام شده و 80 درصد هم از مراحل ساخت 400 سوئیت آپارتمان فاز اول به اتمام رسیده و 85 درصد از ساخت بازارچه تجاری این شهر نیز نهایی شده بوده!!!!
شفیعی در خصوص باند فرودگاه نیز مدعی شده بوده که: فقط یک لایه زیرسازی آن باقی مانده است.
به گفته وی زیرسازی ترمینال، مترو و ورزشگاه نیز انجام شده است و استخرها نیز در حال تکمیل است. در فازهای بعدی علاوه بر فرودگاه دارای 52 هتل، کمپ های ورزشی، مراکز گردشگری، اداری، خدماتی و تجاری خواهد بود. در حالی که مجری طرح شهر فرودگاهی کشور اعلام کرده که تاکنون از هیچ تسهیلات دولتی برای پروژه استفاده نکرده است و از مشارکت های مردمی با ارائه سهام بهره می برد.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.
ساخت این فرودگاه درحال حاضر متوقف است.
یادآوری می گردد: کلنگ احداث اولین فرودگاه بین المللی بخش خصوصی کشور در قم پس از مراسم سخنرانی استاندار قم ورئیس مجلس شورای اسلامی کشور بعد از ظهر امروز( پنج شنبه 21 بهمن 1389 ) با حضور جمع کثیری از مسولین قم در منطقه طرلاب قم واقع درحد فاصل بین شهر قم و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به زمین زده شد.
8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.